کد مطلب: 

285755

نائب رئیس کانون فاوا در گفت‌وگو با سیتنا: برخی مدیران، قراردادهای ترکمنچای‌وار را به بخش خصوصی تحمیل می‌کنند؛ حل مشکل قراردادهای یک‌طرفه، تنها راه بهبود وضعیت اقتصادی است

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: مدیرانی که چند صباحی بر روی صندلی نشسته و خیلی زود تعویض می‌شوند و یا بفرموده جابجا می‌گردند، نمی‌خواهند خود را طرف حساب ده‌ها سازمان و ارگان نظارتی کنند و پس از ترک پست، پاسخگو باشند، ولذا قراردادهای "ترکمن چای" وار که از دهه‌ها پیش حاکم بوده است را به بخش خصوصی مظلوم تحمیل می‌کنند و تمایلی به تغییر آن ندارند، لذا حل مسئله قراردادهای یک‌طرفه، فضا دادن به بخش خصوصی و تنها راه بهبود وضعیت نابسامان اقتصادی است و از آن مهمتر امیدواریم با شفافیت در این بخش، درصد فساد و رانت، به‌شدت کاهش یابد.
اسماعیل ثنایی

دکتر اسماعیل ثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون آخرین وضعیت قراردادهای یک‌طرفه، گفت: طرح این موضوع در اقتصادهایی که بالغ بر ۸۰ درصد آن دولتی و یا خصولتی است، به این معنی است که قراردادهای ناشی از مناقصه‌های ارگان‌های دولتی و ...نوعاً با بخش خصوصی بسیار ناعادلانه، یک‌طرفه و تبعیض آمیز است. در واقع از سطح وزیر تا پایین‌ترین رده در هر وزارتخانه و یا مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ و معظم دولتی، نظامی و خصولتی تمایلی به برداشتن ریسک برای جایگاه نه چندان پایدار خود ندارند.

وی ادامه داد: مدیرانی که چند صباحی بر روی آن صندلی نشسته و خیلی زود تعویض می‌شوند و یا بفرموده جابجا می‌گردند، نمی‌خواهند خود را طرف حساب ده‌ها سازمان و ارگان نظارتی ببینند و پس از ترک پست خود، پاسخگو باشند و لذا قراردادهای "ترکمن چای" وار که از دهه‌ها پیش حاکم بوده را به بخش خصوصی مظلوم تحمیل می‌کنند و تمایلی به تغییر آن ندارند، لذا اگر اراده ای برای تغییر شرایط حاکم بر قراردادها و فضا دادن به بخش خصوصی باشد، باید بالاتر از دولت، تحول مورد نظر آغاز گردد.

نائب رئیس کانون هماهنگی فاوای معاونت علمی ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: تلاشی که در سال‌های اخیر توسط انجمن‌های مختلف و به خصوص اتحادیه صادرکنندگان، مشاورین و پیمانکاران صنعت مخابرات کشور شروع شده و تا میزان بسیار کمی به بار نشسته است، جهت تلطیف مفاد قراردادها و کاهش صد درصدی ترازو به نفع کارفرمایان دولتی و ... بوده است، تا بلکه بخش خصوصی نفسی کشیده و بتواند علی‌رغم مسئله تحریم که توسط طیف وسیعی از مدیران ارشد، اصلا هضم نشده و قابل فهم نیست، کفه ترازو را اندکی به نفع خود سنگین‌تر کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم به معضل اصلی اقتصاد کشور که همانا دولتی بودن آن است اشاره فرمودند. می‌توان گفت در واقع در اوایل انقلاب، اشتباه راهبردی در رابطه با اقتصاد کشور اتفاق افتاده است. حل مسئله قراردادها، فضا دادن به بخش خصوصی است که تنها راه نجات کشور بوده تا این وضعیت نابسامان اقتصادی بهبود پیدا کرده و از آن مهمتر امیدواریم با شفافیت، درصد فساد و رانت ایجاد شده، بشدت کاهش یابد.

نائب رئیس انجمن افتا در ادامه به خبرنگار سیتنا، گفت: کافی است نگاهی به کشورهای رو به رشد دنیا بیاندازیم. چین کمونیست از وقتی رشد اقتصادی فزاینده پیدا کرد و به قدرت دوم اقتصادی دنیا تبدیل شد، که الگوی اقتصاد کمونیستی و حتی سوسیالیستی را رها کرد. ترکیه در همسایگی خودمان، مثال بارز دیگری است و چنانچه اقتصاد آنها را از زوایای مختلف بررسی کنیم، خواهیم دید که اکثر صنایع، خدمات و بلکه کشاورزی مدرن را بخش خصوصی راه اندازی کرده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، در پایان گفت: جهت بیرون رفت از اقتصاد دولتی و خصولتی و شرکت‌های بسیار معظم غیر خصوصی، به انقلاب دیگری نیازمندیم، چرا که دولت‌ها با توجه به تنگناهای جاری، بدهی های انباشته شده، کسری بودجه و صندوق های نامتوازن، خود به این امر مهم نخواهند پرداخت، لذا باید حرکتی از ورای دولت، دستور را صادر نموده و زمینه را فراهم نماید.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2023-10-02 09:51

افزودن دیدگاه جدید