کدخبر :284325 پرینت
02 شهریور 1402 - 09:18

چشم‌اندازی رو به رشد برای تعامل در صنعت بازی‌های دیجیتال ایران و روسیه

بازی‌سازان و ناشران صنعت بازی ایران و روسیه در وبیناری که با هماهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سازمان توسعه بازی‌های رایانه‌ای روسیه برگزار شد، ضمن معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای خود در حوزه تولید، نشر، تبلیغات، درآمد و جذب کاربر بر آمادگی در خصوص توسعه تعامل و همکاری مبنی بر نشر بازی‌های ایرانی در روسیه و بازی‌های روسیه در ایران تاکید کردند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عموی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این وبینار با حضور مدیرعامل، معاون کسب وکار و تنظیم‌گری و مسئول بخش بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، نمایندگانی از 20 شرکت‌های بازی‌ساز و فروشگاه‌های نشر بازی در ایران، معاون سازمان توسعه بازی‌های رایانه‌ای روسیه و جمعی از مدیران استودیوهای بازی‌سازی و نمایندگان شرکت‌های نشر و تبلیغات بازی در کشور روسیه در سالن همایش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این وبینار به دنبال تفاهم‌نامه‌ای که میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سازمان توسعه بازی‌های رایانه‌ای روسیه همزمان با برپایی رویداد هفته فرهنگی ایران در روسیه مبنی بر پیگیری همکاری‌های مشترکی در حوزه‌‌های نشر بازی، تولید بازی‌های VR‌، سفارش تولید بازی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور ایران و روسیه به امضاء رسیده بود، برگزار شد.

در ابتدای این نشست واسیلی اُوْ چینکوف مدیرعامل سازمان توسعه بازی‌های رایانه‌ای روسیه که به صورت برخط در این وبینار حاضر بود، با اشاره به روند آغاز تعامل و آشنایی با فعالان صنعت بازی ایران و بازدید از چند استودیوی بازی‌سازی ایران طی چند هفته اخیر گفت: برگزاری این جلسه قدم دیگری در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه میان صنعت بازی ایران و روسیه است و امیدواریم که بازی‌سازان دو کشور با یکدیگر ارتباط و تعامل مستقیم برای شکل‌گیری همکاری‌های موثر پیدا کنند. ما از طریق سازمان توسعه بازی‌های رایانه‌ای روسیه نیز می‌توانیم کمک‌هایی در جهت تسهیل مسیر همکاری انجام دهیم.

محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این وبینار که با هدف ایجاد زمینه‌های ارتباط و همکاری میان بازی‌سازان و ناشران ایرانی و روسیه برگزار شد، با اشاره به نقش تسهیلگری این بنیاد در روند فعالیت‌های مربوط به تولید و صادارت بازی در ایران گفت: ما طی هفته‌های گذشته میزبان بلا چرکسوا، معاون وزارت توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های گروهی کشور روسیه و ولادیمر بادرُو معاون سازمان توسعه بازی‌های رایانه‌ای روسیه بودیم و همچنین تفاهم‌نامه‌ای همزمان با برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه با سازمان توسعه بازی‌های رایانه‌ای روسیه امضاء کرده‌ایم.

او تصریح کرد: امیدواریم برگزاری این جلسه مقدمه‌ای بر آغاز شبکه‌سازی و ارتباط بین فعالان صنعت بازی دو کشور و موجب تسهیل تبادلات اقتصادی و فرهنگی در این زمینه شود. ما در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تلاش هستیم تا روند صادرات و واردات بازی‌های دو کشور را تسهیل کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین تصریح کرد: برگزاری این نشست می‌تواند باعث شبکه‌سازی و ارتباط بین فعالان صنعت بازی دو کشور شود. در حال حاضر بازی‌های ایرانی مختلفی در روسیه منتشر شده و حتی برخی بازی‌های روسی در فروشگاه‌های ایرانی منتشر شده‌اند. اما این انتشار بازی‌ها به طور غیررسمی انجام شده و امیدواریم در آینده بازی‌ها به لحاظ پرداخت و تراکنش‌‌های مالی حضور رسمی در بازار دو کشور داشته باشند.

تلاش برای دستیابی به اهداف اقتصادی مشترک

علیرضا فراهانی معاون کسب وکار و تنظیم‌گری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست اظهار داشت: تعامل میان بازی‌سازان و ناشران ایرانی و روسیه می‌تواند منجر به دستیابی به اهداف اقتصادی مشترک شود.

او با ارائه آماری از وضعیت صنعت بازی کشور در حوزه تولید و مصرف افزود: در ایران بیش از 1000 شرکت بازی‌ساز فعالیت دارند و 34 میلیون بازیکن داریم که به طور میانگین بیش از 90 دقیقه در روز بازی می‌کنند و جالب است بدانید که یک بازی موبایلی در ایران بیش از 20 میلیون کاربر دارد.

فراهانی در ادامه گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در قالب طرح ساختار حمایتی همگرا می‌تواند حمایت‌هایی را به بازی‌سازان ایرانی و روسیه ارائه دهد.

معاون کسب وکار و تنظیم‌گری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به برنامه‌های این بنیاد در راستای برگزاری مسابقات بازی‌های ویدئویی برای کاربران ایرانی گفت: این بنیاد از یک ماه گذشته در حال برگزاری مسابقات جام قهرمانان بازی‌های رایانه‌ای با حضور بیش از 19 بازی موبایلی ایرانی است که تاکنون بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت‌کرده‌اند.

همچنین به گفته معاون کسب وکار و تنظیم‌گری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام تبلیغات برای بازی‌های منتشر شده در روسیه برای جذب مخاطبان ایرانی، ایجاد کارگزاری‌های مشترک در کشور و ارائه ساختارهای لازم برای پرداخت‌های مالی، برگزاری جشنواره، کمک به نشر بازی، برپایی نمایشگاه، ایجاد شرکت‌های مشترک میان بازی‌سازان ایرانی و روسی و کمک برای ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری‌های مشترک، استفاده از خدمات پارک‌های علم و فناوری ایران، برگزاری دوره‌های آموزش بازی‌سازی در کشور، استفاده از خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری حوزه بازی و سرگرمی ایران، برپایی رویدادها و جشنواره‌هایی در حوزه سرمایه‌گذاری، همکاری برای تولید بازی براساس انیمیشن‌های ایرانی منتشر شده در کشور روسیه، کمک به رده‌بندی سنی بازی‌های در کشور روسیه و برگزاری مسابقات بازی فیفا میان دو کشور از جمله برنامه‌هایی است که از طریق برگزاری جلسات تخصصی می‌توان پیگیری کرد.

ولادیمر بادرُو معاون سازمان توسعه بازی‌های رایانه‌ای روسیه نیز در این وبینار گفت: ما می‌توانیم پروژه‌های مشترک زیادی میان دو کشور در حوزه صنعت بازی تعریف کنیم. بازار بازی روسیه ظرفیت‌های بسیاری دارد و بازیکنان روسیه 60 درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شوند. ما امکانات خوبی در بازار بازی روسیه برای فعالیت بازی‌سازان در اختیار داریم و فکر می‌کنم موضوعات زیادی برای همکاری با یکدیگر داریم.

او افزود: همین الان یکی از بازی‌های ایرانی در کشور روسیه پنج میلیون نصب دارد و معتقدیم انتشار بازی‌های ایرانی در روسیه در جذب کاربر موفق خواهند بود. امیدواریم که در آینده نزدیک پروژه‌های بسیار خوبی میان دو کشور اجرا شود.

حسین اثنی عشری نایینی مدیر کسب وکار استودیو تاد، معین کافی از کافه بازار، رحیم هاشمی از شرکت منادیان، وحید رحیمیان از مایکت، ولادیمر وارنیک مدیرعامل Mensa VR، آناستازیا میتروخینا نماینده شرکت AppBazar، اولگ آفاناسیف از شرکت RU.Store، کریل آگیف رئیس توسعه کسب و کار در شرکت AG.RU از دیگر نمایندگان استودیوهای بازی‌سازی و ناشران دو کشور ایران و روسیه بودند که در این وبینار به معرفی مجموعه‌های خود و دستاوردهایشان در حوزه تولید و نشر بازی پرداختند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.