توسعه بازیهای دیجیتال آموزشی با هوش مصنوعی
با توسعه کاربردهای روزافزون هوش مصنوعی، فعالان یک شرکت خلاق، یک بازی دیجیتال را با رویکرد آموزشی و با تکیه به فناوری هوش مصنوعی، توسعه داده و تجاریسازی کردهاند.
به گزارش سیتنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، این روزها پای فناوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی به همه عرصههای زندگی بشر گشوده شده است. از امور اقتصادی تا آموزش و سرگرمی. بازیهای دیجیتال نیز علاوه بر کاربردهای تفریحی و سرگرمی در عرصه یادگیری هم کارکردهای شگفتانگیزشان را نمایان کردهاند و استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی، آزمون الکترونیکی و مسابقه بین فراگیران نیز توسعه یافته است.
فعالان یک شرکت دانشبنیان نیز با توسعه محصولات خود، بازیهای دیجیتال را در مسیر یادگیری به کار بستهاند.
ناصر محمودی، مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان با اشاره به طراحی و تولید بازیهای مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال عنوان کرد: بازیهای گرافیکی دوبعدی و سه بعدی ماجراجویی در شرکت جاپکو با استفاده از فناوریهای یونیتی و بلاکچین مبتنی بر جدیدترین ابزارهای روز دنیا تولید شده و از جذابیت گرافیکی فوق العادهای برخوردار هستند.
این فعال حوزه صنعت خلاق با بیان اینکه بازیهای یادشده عمدتاً با موضوع سرگرمی و آموزشی طراحی و تجاری سازی شدهاند، ادامه داد: در طراحی و توسعه این بازیها که ماهیت ماجراجویی و کسب امتیاز دارند از پیشرفتهترین موتورهای بازیسازی استفاده شده است که میتوانند قوانین فیزیک را با دقت در یک محیط بازی ویدیویی پیاده سازی کنند. بازی های ویدیویی با تهیه محیط های مجازی، وسیله خوبی برای تمرین رباتهای قابل استفاده در محیط واقعی فراهم میکنند.
محمودی، عمده مخاطبان بازیهای تولیدی این مجموعه خلاق و فناور را بخش خانگی، آموزشگاهها و کاربران شخصی دانست و گفت: این محصول به تعداد ۱۵ نفر برای طراحان کاراکتر و صدا، نویسنده سناریو، توسعه دهنده های یونیتی، واقعیت افزوده و و تیم بازاریابی فرصت اشتغال ایجاد کرده است.
وی با اشاره به سرمایهگذاری ۱۵ هزار دلاری و همکاری بینالمللی برای توسعه این محصول گفت: این محصول نسبت به نمونههای مشابه با پایینترین قیمت عرضه میشود، این در حالی است که در فروشگاههای نرمافزاری خارجی بازی های مشابه با هزینه های بالا جهت شارژ و تداوم استفاده کاربر از نرم افزار به فروش میرسد. وجه تمایز محصولات شرکت نسبت به محصولات مشابه خارجی عمق محتوایی و رویکرد آموزشی آثار است.
وی به بومیبودن این بازی متناسب با ایران، کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود:پایینتر بودن قیمت را میتوان از ویژگیهای تولیدات این شرکت دانست. علاوه بر این، بالاتر بودن کیفیت، عمق فنی و پشتیبانی مستمر از کاربران محصولات از دیگر مزایای تولید است. ما در محصولات خود رویکرد استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و واقعیت افزوده داشته ایم تا بتوانیم خودمان را به محصولات مشابه خارجی برسانیم .
محمودی بیان کرد: تیم جاپکو در طراحی بازی، اصول گیمیفیکیشن را لحاظ کرده و سعی در ارتقای کیفیت محصولات جهت جذب تعداد بالاتر کاربران و ورود به بازارهای خارجی داشته اند. گیمیفیکیشن فرآیند استفاده از عناصر بازی، مکانیک بازی و تفکر بازی برای درگیر کردن افراد، ایجاد انگیزه در عمل، ترویج یادگیری یا حل مشکلات است.
وی با اشاره به صادرات این محصول در بازار کشورهای همسایه گفت: شرکت دانش بنیان جاپکو توانسته است محصولات خود را توسط شعبه ثبت شده خود در کشور ارمنستان در پلتفرمهای خارجی همچون اپ استور منتشر کند و به فروش برساند.
وی با بیان اینکه صنعت بازی سازی در ایران صنعت رو به رشد و آینده داری است، عنوان کرد: اگر بتوانیم محدودیت ها و مشکلات موجود در این حوزه را بشناسیم و آن ها را حل کنیم، این صنعت در ایران طرفداران بی شماری دارد که این اندوخته مخاطب، میتواند ضمن ایجاد زمینه برای اشتغال و خلق ارزش افزوده، تحول در آموزش عمومی را رقم بزنند.
این فعال صنعت خلاق بازیهای دیجیتال ادامه داد: در حال حاضر ۶۴ درصد از جمعیت ایران عضوی از جامعه بازی های ویدیوئی ایران هستند که البته عمدتا هم زیر ۳۵ سال سن دارند که این نشان دهنده استقبال درخور توجه جامعه از این حوزه و ظرفیت بالای این حوزه برای اقتصاد و توسعه این صنعت به خصوص از جانب جوانان و نوجوانان است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید