وزیر ارتباطات: تعداد کاربران فعال ماهانه یکتا در پیامرسانهای داخلی به ۴۰ میلیون رسید
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پیامرسانهای بله، سروش پلاس، ایتا، آیگپ و گپ بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه یکتا دارند. در همین حال تعداد کاربران فعال ماهانه پیامرسانهای بومی نسبت به ابتدای دولت سیزدهم، با رشد پنج تا هفت برابری مواجه شدهاند که این مهم، نشان میدهد ظرفیت لازم برای میزبانی از مردم عزیزمان در پیامرسانهای داخلی وجود دارد.
به گزارش سیتنا به نقل از کیهان، عیسی زارعپور درباره وضعیت سرعت اینترنت ثابت و همراه و تغییرات این حوزه طی دو سال اخیر تصریح کرد: یکی از مراجع بینالمللی هر ماه وضعیت سرعت اینترنت ثابت و همراه همه کشورها را گزارش میدهد. سامانهای به نام «اسپید تست» که با ملاحظه آن مشخص است که از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون سرعت اینترنت همراه همواره در حال ارتقا بوده بهطوریکه در شهریور ۱۴۰۰ این سرعت حدود ۱۸ مگابیت بر ثانیه بوده که بر اساس گزارش مربوط به ماه می (اردیبهشت)، این سرعت به ۳۵ و شش دهم مگابیت بر ثانیه رسیده که تقریبا دو برابر شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وزیر ارتباطات ادامه داد: سرعت اینترنت ثابت نیز از حدود ۹ و نیم مگابیت بر ثانیه در ابتدای دولت، اکنون به ۱۲ و نیم مگابیت بر ثانیه رسیده که حدود ۳۰ درصد بهبود یافته است. جایگاه ایران نیز در اینترنت همراه از رتبه ۸۰ به رتبه ۶۴ ارتقا پیدا کرده است. البته با اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها به عنوان یکی از کلان پروژههای شبکه ملی اطلاعات، انشاءالله سرعت و کیفیت اینترنت ثابت به مرور افزایش جدی پیدا میکند. ضمن اینکه با کاهش بار بر شبکه همراه، سرعت اینترنت همراه نیز افزایش سرعت قابل توجهی خواهد یافت.
حمایت از پیامرسانهای داخلی
زارعپور درباره وضعیت پیامرسانهای داخلی گفت: از ابتدای حضور در وزارت ارتباطات به دنبال راهاندازی پیامرسان، شبکه اجتماعی، موتورجستوجو و نظایر آن بودیم. با اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داد این روند شتاب پیدا کرد و در وزارت ارتباطات با همکاری شرکتهای دانشبنیانی که راهاندازی، نگهداری، پشتیبانی و ارتقای پیامرسانهای داخلی را برعهده دارند تمام امکانات، زیرساختها و منابع لازم برای حضور همه مردم عزیزمان در پیامرسانهای داخلی بهوجود آمده و پیامرسانهای داخلی میزبان میلیونها نفر از مردم عزیزمان هستند و روزبهروز به امکانات آنها اضافه میشود.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما در وزارت ارتباطات به دنبال حمایت از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی داخلی هستیم و تمام قد در کنار مجموعههایی هستیم که این زیرساختها را برای مردم فراهم میکنند. امیدواریم با حمایت وزارت ارتباطات و عنایت مردم بتوانند رشد قابل قبولی پیدا کنند تا نیاز مردم را پاسخگو باشند.
۴۰ میلیون کاربر فعال
زارعپور افزود: الان شبکه اجتماعی روبیکا حدود ۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که یعنی هر کاربری که در یک ماه گذشته یکبار از این شبکه اجتماعی استفاده کرده باشد در این آمار لحاظ شده است. این استانداردی است که برای پیامرسانها و شبکههای خارجی نیز در نظر میگیرند که به اصطلاح میگویند «کاربر فعال ماهانه».
او ادامه داد: در حوزه پیامرسانها نیز بله، سروش پلاس، ایتا، آیگپ و گپ نیز بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه یکتا دارند. یعنی اگر تکراریها را کنار بگذاریم حدود ۴۰ میلیون نفر از مردم عزیزمان ماهانه از این پیامرسانها استفاده میکنند. بعضی از پیامرسانها نسبت به ابتدای دولت، تعداد کاربران فعال ماهانه شش تا هفت برابر و بعضی هم پنج برابر شدند که این نشان میدهد ظرفیت لازم برای میزبانی از مردم عزیزمان در پیامرسانهای داخلی وجود دارد.
یک خدمت جدید در پیامرسانهای داخلی
وزیر ارتباطات با اشاره به یک خدمت جدید در موضوع پیامرسانها گفت: یکی از کارهایی که در مدت اخیر انجام شد بحث اتصال متقابل این پیامرسانها بود که تعدد وجود آنها تبدیل به تهدید نشود و هر کسی با هر پیامرسانی که عضو است بتواند با دیگر پیامرسانها ارتباط داشته باشد. این قابلیت الان در پیامرسانهای بله، ایتا، گپ و آیگپ فعال شده و سروش پلاس نیز تستهای نهایی را انجام داده و روبیکا نیز بهزودی این امکان را اضافه خواهد کرد.
زارعپور افزود: کار بسیار پیشرفته در کلاس جهانی است که اتحادیه اروپا در قالب قانون بازار دیجیتال این قابلیت را برای همه پلتفرمها و سکوهایی که در اتحادیه اروپا فعال هستند و بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال دارند و چند ماه به آنها برای اجرا وقت داده است و از ابتدای سال میلادی آتی در اتحادیه اروپا اجباری میشود.
بهبود کسب و کارهای اینترنتی
او درباره وضعیت کسب و کارهای اینترنتی و گلایه فعالان آن از کیفیت اینترنت و الزام به دریافت اینماد گفت: در مورد کسب و کارهای اینترنتی باید دقت کنیم که بخش زیادی از آنها از سالها قبل بر روی سکوهای بومی شکل گرفته است. پلتفرمهایی مثل دیجیکالا، دیوار، شیپور، باسلام و چندین سکوی کسب و کار تخصصی و عمومی وجود داشته که در این مدت مورد حمایت دستگاههای دولتی از جمله وزارت ارتباطات نیز قرار گرفتند. بنابراین کسب و کار اینترنتی عمده بر بستر پلتفرم عمومی شکل گرفته بود.
وزیر ارتباطات افزود: بخشی نیز بر بستر سکوهای خارجی بودند که سال گذشته با محدودیتهایی روبهرو شدند. برای حمایت از کسب و کارهای اینترنتی که از محدودیتهای ایجاد شده، تاثیر گرفتند و همچنین کسب و کارهایی که از ابتدا بر بستر پلتفرمهای عمومی داخلی حضور داشتند یک بسته حمایتی ویژه در سال طراحی و به تصویب دولت رساندیم.
۳۰ نوع حمایت از کسب و کارها
زارعپور ادامه داد: در قالب آییننامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اینترنتی که حدود ۳۰ نوع حمایت برای این کسب و کارها پیشبینی شده و یکی پس از دیگری در حال اجراست که به عنوان مثال تمام کسب و کارهایی که بر بستر سکوها و بسترهای بومی کسب درآمد میکنند به مدت دو سال از معافیت مالیاتی برخوردار شدند و این در قالب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز ابلاغ شد.
او افزود: همچنین حمایتهای متنوعی پیشبینی شده که بخشی در مورد پلتفرمها و بخشی از آن نیز مربوط به کسب و کارهایی است بر روی این پلتفرمها مشغول فعالیت هستند. اجرای این آییننامه را ما در وزارت ارتباطات از سایر دستگاهها دنبال میکنیم و امیدواریم با اجرای آن شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر کسب و کارهای اینترنتی در کشور باشیم.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه شاخصها نشان میدهد که وضعیت کسب و کار اینترنتی در کشور به وضعیت عادی خودش برگشته است، ادامه داد: به عنوان مثال حجم مرسولاتی که پست جمهوری اسلامی ایران جابهجا میکند افزایش چشمگیری داشته که نشاندهنده بهبود وضعیت کسب و کارهای کالا محور است. بخش زیادی از محصولاتی که به صورت اینترنتی خرید و فروش میشود توسط شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران جابهجا میشود.
هوش مصنوعی فرصت است
زارعپور درباره هوش مصنوعی که واکنشهای مثبت و منفی بسیاری را در جهان برانگیخته است تصریح کرد: من تحلیلم و نگاهم این است که هوش مصنوعی یک فرصت برای کشور است. ما میتوانیم از این فرصت برای ارتقای بهرهوری همه بخشهای کشورمان استفاده کنیم.
او افزود: ما بحث هوشمندسازی بخشهای گوناگون کشور و استفاده حداکثری از هوش مصنوعی را دنبال میکنیم. در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نزدیک به یکسال و نیم است که یک مرکز توسعه هوش مصنوعی راهاندازی کردهایم که هدف آن احصای کاربرد هوش مصنوعی در بخشهای مختلف کشور و در تعامل با آنها برای ارائه خدمات جدید مبتنی بر هوش مصنوعی است. از صنعت و معدن گرفته تا سلامت، حملونقل کشاورزی و بخشهای گوناگون کشور میتوانند از هوش مصنوعی استفاده کنند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: پیشنهاد میدهیم به دستگاهها از ظرفیت هوش مصنوعی استفاده کنند. البته به دنبال راهاندازی زیرساختهای لازم برای هوش مصنوعی هستیم؛ یکی از این زیرساختها ارتباطات پرسرعت با کیفیت است. همچنین زیرساختهای پردازشی مخصوصا برای استارت آپها و شرکتهای نوآفرین که در این زمینه فعالیت میکنند فراهم میشود که همه اینها در وزارت ارتباطات در حال پیگیری است.
رفع مشکلات کشور با فناوری
وزیر ارتباطات در مورد نگاه کلان کشور به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در دولت مردمی سیزدهم نگاه ما این است که ارتباطات و فناوری اطلاعات یک نگاه راهبردی و کلیدی برای کشور است و ما میتوانیم بسیاری از مشکلات کشور را مبتنی بر فناوری حل کنیم و مزیتهای جدیدی برای کشور خلق بکنیم. به همین دلیل در همه اسنادی که در این دوره تهیه شده، سعی شده که توجه ویژهای به مقوله ارتباطات و فناوری اطلاعات شود.
زارعپور افزود: چهار بند از ۲۳ بند سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مرتبط است. در لایحه قانون برنامه هفتم توسعه نیز برای شبکه ملی اطلاعات، هوشمندسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامههای بسیار خوبی برای پنج سال آینده کشور پیشبینی شده تا از این فناوری راهبردی استفاده کنیم و جایگاه کشور را ارتقا دهیم.
او ادامه داد: در قانون بودجه هر سال نیز بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات هویت پیدا کرده که نشاندهنده توجه جدی و ویژه دولت به این مقوله است. ضمن اینکه یکی از کمیسیونهای اصلی دولت به کمیسیون علم، فناوری و هوشمندسازی در ابتدای دولت تغییر عنوان پیدا کرد.
تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال در دولت
وزیر ارتباطات افزود: یک اقدام مهم، تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت است که با مسئولیت وزارت ارتباطات و عضویت ۹ عضو دیگر کابینه دولت سیزدهم شکل گرفته و تمام اختیارات هیئت دولت در قالب اصل ۱۳۸ قانون اساسی و اختیار ریاست محترم جمهور در قالب اصل ۱۲۷ قانون اساسی به این کارگروه تفویض شده است تا بتواند موانع سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال را به سرعت برطرف کند.
زارعپور ادامه داد: چندین مصوبه بسیار مهم داشته است که از جمله همان مصوبه حمایت از کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از آزادکارهای فریلنسرها و مصوبات متعدد دیگر است. این مجموعه اقدامات باعث شده سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی که در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم شش و نیم درصد بود الان به حدود هفت و نیم درصد افزایش پیدا کرده است و برنامهریزی کردیم که تا پایان کار این دولت این میزان حداقل به ۱۰ درصد برسد.
او افزود: البته در برنامه هفتم توسعه نیز هدفگذاری ۱۵ درصد را پیشبینی کردیم. به عنوان مثال در پیشنویس برنامه هفتم توسعه تمام دستگاهها مکلف شدند بررسی کنند که فناوری اطلاعات چه کمکی میتواند بکند که باعث کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری آن حوزه شود. این سند را باید تهیه کنند و به تصویب هیئت وزیران برسانند.
پیشرفت ۶۰ درصدی شبکه ملی ارتباطات
وزیر ارتباطات ادامه داد: در کشور جمهوری اسلامی ایران برای راهبری فضای مجازی کشور، نهاد پرقدرتی با نام شورای عالی فضای مجازی وجود دارد که مسئولیت آن با رئیسجمهور است و با حضور رؤسای قوای دیگر و مسئولان ارشد کشور، راهبری فضای مجازی کشور را برعهده دارد. در این تقسیم کار وزارت ارتباطات مسئولیت توسعه زیرساختی و اطلاعاتی کشور و همچنین توسعه خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات و در یک کلمه مسئولیت اجرای شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور را داردکه با تمام توان این مسیر را دنبال میکنیم.
زارعپور افزود: شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور از ۲۳ درصد پیشرفت در ابتدای کار این دولت الان به حدود ۶۰ درصد رسیده و امیدواریم تا پایان امسال این میزان را به ۷۵ درصد برسانیم.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید