کدخبر :2795 پرینت
16 خرداد 1391 - 11:08

"شورای عالی فضای مجازی" چه کار می‌کند!

متن خبر
سیتنا - نزدیک به 3 ماه از تشکیل شورای عالی فضای مجازی می گذرد و همچنان خبر "مهمی" از این شورا به گوش نمی رسد.
هفدهم اسفندماه سال 90 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن دستور برای تشکیل "شورای عالی فضای مجازی" به ریاست رئیس‌جمهور، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند.

رهبر انقلاب اسلامی "آثار چشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی"، "لزوم برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن" و "بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم" را از دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند و تأکید کردند: این شورا وظیفه دارد مرکزی بنام مرکز ملّی فضای مجازی کشور ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، اعضای حقوقی این شورا عبارتند از: رئیس جمهور(رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعضای حقیقی: حجج اسلام و آقایان: دکتر حمید شهریاری، دکتر سیّدجواد مظلومی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار ثقفی، دکتر رسول جلیلی، دکتر محمد سرافراز و مهندس علیرضا شاه‌میرزایی می باشند که برای مدت سه سال تعیین می‌شوند.

شورای عالی فضای مجازی با تدبیر به هنگام و ویژه رهبر انقلاب در برهه زمانی که بیش از گذشته "اینترنت" مورد توجه خانواده های ایرانی قرار گرفته است راه اندازی شد تا راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی فضای مجازی به کاربران ایرانی اتخاذ شود.

این شورا با استقبال گسترده رسانه های کشور از ایده خلاقانه مقام معظم رهبری تشکیل شد تا پس از چند ماه از آغاز به کار آن، صدور فرمان حمله سایبری آمریکا به ایران از سوی اوباما مهر تایید دیگری باشد بر "تدبیر به هنگام رهبر انقلاب" اما نزدیک به 3 ماه از تشکیل شورای عالی فضای مجازی می گذرد و همچنان خبر "مهمی" از این شورا به گوش نمی رسد که از 2 حالت خارج نیست؛ یا فعالیتی قابل توجهی از سوی این شورا طی ماه های گذشته صورت نگرفته و نمی گیرد و یا اینکه روزنامه ها، سایت ها و خبرگزاری های کشور در پیگیری و نشر اخبار این شورا کم کاری کرده اند.

قطعا در شرایط فعلی که بیشترین هجمه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از طریق فضای مجازی به کشور وارد می شود، باید این شورا اهتمام ویژه ای را برای حل بحران های پیش رو و ارائه راهکار های مناسب برای تغییر موضع منفعلانه ایران در مقابل تهدیدهای مجازی کشور های غربی به کار ببندد تا به جای آنکه همیشه در موضع "دفاعی" باشیم این بار ما باشیم که از طریق فضای مجازی به کشورهای غربی "حمله" می کنیم.

همچنین، سرویس های مجازی خبرگزاری فارس، رسانه های ایران ایسنا، فن آوری های نوین مهر، سایر رسانه های ایلنا و... به عنوان متولی درج اخبار فضای مجازی در رسانه متبوع خود، باید به این شورا و اعضای آن به عنوان یک "حوزه خبری" نگاه کرده و اخبار این حوزه را با جدیت پیگیری کنند و در مقام یک "مطالبه گر" خواستار فعالیت جدی تر این شورا باشند.

منبع: عصر امروز
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.