سوزوکی سواس؛ خودرویی عملا خودران
سوزوکی سواس با سیستم بازدارنده سرعت و کمک به بین خطوط راندنش، عملا خودران به حساب میآید.
به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، من در سال ۲۰۲۲ چندین خودرو خوب راندهام؛ فراری روما، آلفا رومئو استلویو کوادریفیولیو، بنتلی بنتایگا، آلپاین آ۱۱۰ ساوت بیچ دوستداشتنی، رنجرور، لامبورگینی هریکین و ... میدانید هیچکدام لوکس نیستند. همه کلی حرف برای گفتن داشتند. همه جذابیتهای خود را داشتند و چه جذابیتهای هیجانانگیزی هم. اما گاه بیادعاترین خودروهای موتوری ممکن است جذابترین باشند. خانمها آقایان، معرفی میکنم: سوزوکی سواس.
این یک نام ناآشنا است که به یک خودرو بسیار آشنا چسبانده شده است که ظاهر تویوتا کورولا تورینگ اسپرتز یا مدل استیت را دارد (سواس بر خلاف کورولا فقط مدل استیت دارد). سواس نمونهای چشمگیر و جسورانه از کاری است که در این کسبوکار آن را «مهندسی نام ونشان» مینامند، یعنی دستکاری چند چیز جزئی در خودرویی که در تمام ابعاد اصلی، مشابه قبلی است، برای اهداف بازاریابی.
بدین ترتیب سواس همان موتور ۱.۳ لیتری کورولا را دارد؛ در کنار محرک هیبریدی نیمهبرقی تویوتا که امتحان خود را بهخوبی پس داده است؛ همان بدنه، همان ترمزها، کیسههای هوا و صندلیها... در واقع تنها راه تشخیص این دوقلوها از هم سبک جلوبندی، جلوپنجره و سپر متفاوتشان، فرمان و خب، لوگو جلو و عقب خودروها است. در واقع تا جایی که من میفهمم، درست انگار فقط علامت «S» سوزوکی را روی لوگو تویوتا پشت خودرو چسبانده باشند، بیآنکه به خود زحمت کندن آن یکی و چسباندن این را بدهند.
ویژگیها
سوزوکی سواس ۱.۸ هیبرید اسزد۵
قیمت: ۲۹ هزار و ۸۹۹ پوند (طبق آزمونها، شروع قیمت از ۲۵ هزار و ۸۱۰ پوند)
حجم موتور: موتور ۱.۸۱ بنزینی چهارسیلندر، موتور رده ۱ اسپی + برقی
قدرت موتور (اسب بخار): ۱۰۲
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت): ۱۸۰
صفر تا ۱۰۰ (ثانیه): ۱۱.۱
مصرف سوخت (کیلومتر در لیتر): ۱۹.۳
میزان انتشار دیاکسیدکربن (گرم در کیلومتر بر اساس معیار دبلیوالتیپی): ۱۰۳
اگر بخواهیم منصف باشیم، گارانتی تویوتا بسیار طولانیتر است اما با توجه به مشابهت این دو خودرو و اینکه بعید است اصلا خراب شوند، این گارانتی کمی تشریفاتی است. تویوتا را بیشتر معامله میکنند اما سوزوکی بسیار خوشنام است. در اینجا نکته حقیقی و علت اینکه مهندسی نام و نشان میتواند به نفع خریدار ماهر تمام شود، این است که سوزوکی سواس بسیار ارزانتر از خواهرش تویوتا است؛ گرچه این روزها اساسا هرگونه معاملهای سختتر شده چون بازار با کمبود موجودی جدید مواجه است. جذاب است، نه؟
ریشههای تولید سواس نیز چنین است، جمود فزاینده و تاسفبار اکوسیستم خودروسازی ژاپن که روزگاری باشکوه بود. از دهه ۱۹۶۰ تا دهه ۱۹۹۰ شرکتهای اروپایی و آمریکایی دچار جنون مداوم ادغام بودند و نامهای تجاری خوب و مستقلی نظیر ساب، سیتروئن و لانسیا در آن میانه له و بلعیده شدند.
در مقابل، سازندگان ژاپنی تقریبا قاطعانه استقلال خود را حفظ کردند: تویوتا، هوندا، نیسان، میتسوبیشی، ایسوزو، مزدا، سوبارو، دایهاتسو و سوزوکی همگی فضا و جایگاه خود را نگه داشتند و اغلب زیر چتر خطمشی مهربانانه دولت نبودند. اغلب به طور عجیب و غریبی گزینهها را افزایش دادند؛ به ازای هر مدل ملالآور سانی یا کاریزما، یک ایمپرزای موتور بوکسوری چهار چرخ محرک، مدل جذاب کاپن و مدل بانمک ایسوزو پیازا هم موجود است. این شرکتها شور و اشتیاق ما را برانگیختند اما الان برخی از آنها از بازار بریتانیا خارج شدهاند.
فشار جهانیسازی، رقابت و ظرفیت مازاد سبب شده است شخصیت مجزای این نامهای تجاری ژاپنی بر اثر سهامداری متقابل و سرمایهگذاریهای مشترک در حال اضمحلال باشد و غولی مانند تویوتا ظریفتر از همیشه در حال بلعیدن آنها است. حالا موج مدلهای هیبریدی جدید سوزوکی راه افتاده است چرا به خود زحمت بدهیم چرخ یا فناوری هیبرید تویوتا را از نو اختراع کنیم.
در جلو و عقب دارای حسگر مخصوص پارک کردن است و میتوانید گوشی خود را به برق آن وصل کنید و تماس بگیرید و از برنامههای خود استفاده کنید (امکانات راهیابی ماهوارهای ندارد). برای درون شهر خیلی خوب است و میتواند با ترافیک هماهنگ شود اما متوجه شدیم وقتی پا را پایین میگذاریم، از جعبه دنده خودکار هیبریدی معمول تویوتا سروصدای زیادی بلند میشود. باید بگویم در ساخت این خودرو اقتصادی بودن مد نظر بوده است نه عملکرد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید