کدخبر :277194 پرینت
18 بهمن 1401 - 12:03

وزیر ارتباطات: ایران را به قطب منطقه‌ای پرتاب‌های فضایی تبدیل می‌کنیم؛ در کمتر از یک سال، شش پرتاب ماهواره داشته ایم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: هدف ما این است که تا پایان دولت سیزدهم به صادرکننده خدمات فضایی در منطقه تبدیل شویم و جمهوری اسلامی ایران را به قطب منطقه‌ای پرتاب‌های فضایی تبدیل کنیم.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی امروز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان فضایی و جانشین وزیر دفاع در محل موزه ارتباطات برگزار شد.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: نگاه دولت سیزدهم به صنعت فضایی کشور، نگاه راهبردی و فرصت ساز است و صنعت فضایی کشور ما تنها یک صنعت نیست.

وی ادامه داد: قدم گذاشتن در بومی سازی فناوری های فضایی کشور کار بسیار دشواری است که البته ما در آن خوش درخشیدیم و در حال حاضر جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه ساخت و پرتاب ماهواره ها هستیم.

زارع پور افزود: دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به صنعت فضایی و برداشتن موانع توسعه آن دارد و بعد از یک دهه غفلت، ما در این دولت جلسه شورای عالی فضایی را تشکیل دادیم و تشکیل این جلسه آن هم با حضور ریاست جمهوری حامل این پیام است که صنعت فضایی کشور در کانون توجه دولت قرار دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در کمتر از یک سال شش پرتاب ماهواره داشته ایم که در سنوات گذشته چنین چیزی را شاهد نبوده ایم‌ و این موضوع نشان دهنده  حیات حوزه فصایی در ایران است و نگاه ویژه دولت سیزدهم حتی در فعالیت های یک سال اخیر نیز کاملا مشهود است و این مسیر با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تشریح کرد: در برنامه هفتم توسعه نیز احکام ویژه ای برای توسعه صنعت فضایی کشور پیشنهاد کرده ایم و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز بودجه ویژه ای را به این بخش اختصاص داده ایم که البته این بخش حتما باید تقویت شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صنعت فضایی کشور را باید به یک صنعت تبدیل کنیم که لازمه این کار، اقتصادی و رقابتی کردن این حوزه است و تا زمانی که بخش خصوصی وارد نشود این موضوع محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: سرمایه اصلی صنعت فضایی کشور در کنار مابقی دارایی ها، سرمایه انسانی و بخش خصوصی است.

زارع پور افزود: در حوزه پرتاب، مسیر باید تسهیل شود تا عقب ماندگی های خود را نسبت به سال های اخیر جبران کنیم که با حداکثر هم افزایی و  تفکیک وظایف این مسیر را پشت سر خواهیم گذاشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: سال گذشته در همین مکان سه سامانه کاربردی را رونمایی کردیم که در خصوص کاربردی کردن صنعت فضایی بود و خوشحالیم که امسال خروجی کار قابل توجه بود و این خروجی‌ها کاربردی خواهد شد.

وی اظهار کرد: استفاده از تصاویر با کیفیت ماهواره ای می تواند برای بخش های مختلف کشور موثر باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون سامانه زمین گفت: تقریبا ۲۲ دستگاه در این سامانه مشغول فعالیت هستند و ما می توانیم با استفاده از تصاویر ماهواره ای از زمین خواری جلوگیری کنیم و می توان آنها را پایش کرد.

زارع پور توضیح داد: ماموریت ویژه سازمان فضایی ایران کاربردی کردن این سامانه ها برای کاهش دغدغه های مردم است.

وی در پایان اشاره کرد: هدف ما این است تا پایان دولت سیزدهم به صادرکننده خدمات فضایی در منطقه تبدیل شویم و جمهوری اسلامی ایران را به قطب منطقه ای پرتاب‌های فضایی تبدیل کنیم.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.