کدخبر :276919 پرینت
10 بهمن 1401 - 12:27

چت‌جی‌پی‌تی؛ پایان تکلیف‌نویسی دانش‌آموزان و پایان‌نامه‌نویسی دانشجویان

چت‌بات یا ربات گفتگوگرِ چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند به هر سوالی پاسخ دهد، برای حل مسائل پیچیده دوره مدرسه و حتی دوره دانشگاه راه حل ارائه کند و تنها ظرف چند ثانیه در هر موضوعی مقاله‌ و تحقیقی بنویسد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، ابزارهای جدید هوش مصنوعی (AI) مانند چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) معلمان و اساتید دانشگاه را نسبت به کاهش کارآیی شیوه‌های رایج آموزش نگران کرده است. 

چت‌جی‌پی‌تی ( ChatGPT)، قدرتمندترین «مدل زبانی» (Language Model) مبتنی بر هوش مصنوعی است که تا به حال توسط شرکت اوپن‌ای‌آی (OpenAI) توسعه یافته است. چت‌بات یا ربات گفتگوگرِ چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند به هر سوالی پاسخ دهد، برای حل مسائل پیچیده دوره مدرسه و حتی دوره دانشگاه راه حل ارائه کند و تنها ظرف چند ثانیه در هر موضوعی مقاله‌ و تحقیقی بنویسد.

پاسخ‌ها و راه‌حل‌های ارائه شده

از سوی چت‌جی‌پی‌تی و کیفیت مقاله‌های نوشته شده توسط او، برای برآورده کردن انتظارات معلمان دوره متوسطه و حتی استادهای دوره کارشناسی نیز کافی به نظر می‌رسد.

سیسیل کاتلین، معلم دبیرستانی در شهر تور فرانسه به یورونیوز نکست گفت: «همه ما از این که چت‌جی‌پی‌تی چقدر سریع و مناسب پاسخ می‌دهد، شگفت زده شده‌ایم.»

کاتلین می‌گوید ۸۰ تا ۹۰ درصد از همکارانش با رواج استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مخالفند، چرا که به راهی برای تقلب دانش‌آموزان بدل شده و روند یادگیری آنها را مختل می‌کند.

در ایالات متحده، مدارس دولتی در نیویورک و سیاتل تصمیم گرفته‌اند که دسترسی به چت‌جی‌پی‌تی را از طریق شبکه اینترنت بی‌سیم (WiFi) خود مسدود کنند. در فرانسه نیز دانشگاه معتبر سیانس پو (Sciences Po) در پاریس به تازگی استفاده از آن را برای دانشجویان خود ممنوع کرده است.

اما آیا چنین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی واقعا مؤثر هستند؟

آملی کوردیه، مدرس هوش مصنوعی در دانشگاه لیون۱ معتقد است: «در چند سال آینده، دانش‌آموزانی که ما الان محدودشان می‌کنیم با افرادی روبه‌رو خواهند شد که حق استفاده از چت‌جی‌پی‌تی را داشته‌اند و به همین دلیل راه درست استفاده از آن را یاد گرفته‌اند و فهمیده‌اند که تا چه حد می‌توان به محتوای تولیدی آن اعتماد کرد.»

کوردیه یادآور شد: «جهان الگوریتم‌هایی که چت‌جی‌پی‌تی به آن متکی است به اسناد و صفحات وبی که توسعه‌دهندگان آن به مدل داده‌اند، خلاصه می‌شود و به همین دلیل توانایی آن در درک واقعیت‌های قابل تایید بسیار ضعیف است.»

بنابراین متن تهیه شده توسط چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند حاوی نقل قول‌های اشتباه و اطلاعات نادرست باشد.

آلن گودی، دانشیار بخش دیجیتال در مدرسه کسب و کار نئوما (NEOMA)، در حال بررسی سناریوهای متفاوتی برای روش‌های آموزش است که با واقعیت ابزارهای هوش مصنوعی سازگار باشد. یکی از آنها تطبیق روش‌های ارزیابی دانش‌آموزان و دانشجویان با برگزاری امتحانات حضوری در کلاس یا ارائه شفاهی است.

وی گفت: «اگر چت‌جی‌پی‌تی امتحانی را با موفقیت پشت سر بگذارد، باید سوال‌های آن امتحان را تغییر دهیم.»

گودی یادآور می‌شود که با فراگیر شدن استفاده از ماشین‌حساب‌، تدریس ریاضیات متوقف نشد بلکه دستورالعملی برای محدود کردن استفاده از آن در مدارس اعمال شد.

سام آلتمن، مدیر عامل اوپن‌ای‌آی (OpenAI) هم در مصاحبه اخیرخود مثال گوگل را زده و گفته که پیش از فعالیت این موتور جستجو، چیزهای زیادی را حفظ می‌کردیم ولی با ظهر گوگل روش تدریس تغییر کرد و این روزها نیز با خلق چت‌جی‌پی‌تی در آستانه انقلاب دیگری در عرصه آموزش هستیم.

سیسیل کاتلین، معلم دبیرستانی در شهر تور فرانسه، می‌گوید: «چت‌جی‌پی‌تی فرصتی برای یادگیری به شیوه‌ای متفاوت برای کودکانی که زبان مادری آنها فرانسوی نیست یا معلول هستند، فراهم می‌کند چون که می‌تواند متنی با سطوح مختلف زبان تولید کند.»

کاتلین استفاده از چت‌جی‌پی‌تی را آغاز کرده و به عنوان نمونه از دانش‌آموزانش می‌خواهد که یک تکلیف انجام شده توسط چت‌جی‌پی‌تی را به روش بهتری انجام دهند یا مطلب تهیه از سوی آن را ارتقاء دهند. 

او به سایر همکاران خود نیز توصیه کرد که با توجه به شتاب بالای تحول دیجیتال، خود را برای انطباق با آن و یافتن روش‌های آموزش جدید آماده کنند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.