کدخبر :274633 پرینت
05 آذر 1401 - 14:55

امکان ثبت شکایات در سامانه جامع گارانتی میسر شد

مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت با بیان اینکه قابلیت استعلام گارانتی سه گروه کالایی «لوازم‌خانگی»، «اقلام دیجیتال» و «موبایل» در سامانه جامع گارانتی وجود دارد، گفت: به‌زودی کالاهای دیگر نظیر خودرو، باتری و کمک‌فنر وارد این سامانه خواهد شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، سامانه جامع گارانتی،‌ از جمله راهکارهای وزارت صمت برای پایان دادن به بساط گارانتی‌های تقلبی و کلاهبرداری متعدد در این زمینه است.

در این سامانه که شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده موظف به ثبت اطلاعات گارانتی کالاهای مختلف هستند، مصرف‌کننده می‌تواند نسبت به اصالت گارانتی کالایی که قصد خرید آن را دارد، اطمینان حاصل کند.

بر اساس اظهارات مقامات وزارت صمت، این سامانه هم اکنون در حوزه کالاهای مشمول تبصره چهار ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یعنی «لوازم خانگی»، «تلفن‌همراه و تبلت»، «اقلام دیجیتال» و «برخی از قطعات یدکی خودرو» در حال فعالیت است، اما قرار است در آینده فعالیت این سامانه به سایر کالاها نظیر خودرو  تسری پیدا کند.

راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی علاوه بر احراز اصالت گارانتی کالا توسط مشتری، مزیت‌های دیگری در پی دارد، به طور نمونه با برقراری ارتباط سیستمی میان سامانه جامع گارانتی و سامانه بازرسی، اخیراً امکان ثبت شکایات در سامانه جامع گارانتی نیز ایجاد شده است؛ بنابراین اگر مشتری از گارانتی‌کننده و یا نصاب کالای خریداری شده رضایت نداشته باشد، می‌تواند شکایت خود را در این سامانه ثبت کند.

گفتنی است بعد از ثبت شکایت مصرف‌کننده، موضوع از طریق سامانه جامع گارانتی برای شرکت گارانتی‌کننده ارسال شده و بر همین اساس مدت زمان کوتاه چند روزه به شرکت مهلت داده می‌شود تا رضایت مشتری را جلب کند؛ پس از اتمام زمان مورد نظر، اگر مشتری همچنان ناراضی باشد، این شکایت از طریق سامانه گارانتی مستقیم به سامانه بازرسی ارسال شده تا در آن محل پرونده تشکیل شود.

هنگام مراجعه به فروشگاه، گارانتی را چک کنید

حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت گفت: پیش از آغاز به کار سامانه جامع گارانتی مردم می‌توانستند برای شکایت از اصالت گارانتی به وزارت صمت مراجعه کنند. از ابتدای امسال، سامانه‌ای به آدرس https:irangs.ir در اختیار مردم قرار داردکه افراد می‌توانند با استفاده از آن و انجام استعلام، نسبت به اصالت گارانتی کالاهایی که قصد خرید آن را دارند، اطمینان حاصل کنند.

او با اشاره به اینکه استعلام گارانتی کلیه کالاهایی که دارای شناسه رهگیری هستند،در سامانه جامع گارانتی امکان‌پذیر است، گفت: خریداران لوازم‌خانگی می‌توانند هنگام مراجعه به فروشگاه از فروشنده، گارانتی معتبر درخواست کرده و سپس جواب استعلام آن را از سامانه گارانتی اخذ کنند و نسبت به آن اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت با بیان اینکه مردم از طرق مختلفی می‌توانند هنگام خرید خود از استعلام گارانتی محصول مطمئن شوند، گفت: از سه طریق «درگاه وب سامانه جامع گارانتی به آدرس www.Irangs.ir»، «اپلیکیشن سامانه جامع تجارت» و «شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷*۴*» این قابلیت در دسترس مشتریان خواهد بود.

امکان ثبت و پیگیری شکایات در سامانه جامع گارانتی

او گفت:مردم در این سامانه قادر خواهند بود تا با ثبت اطلاعات مربوط به کالاهای خریداری شده، یک کارتابل اختصاصی برای خود ایجاد کنند، در این سامانه علاوه بر اینکه مشخص خواهد شد که کالاهای خریداری شده، دارای گارانتی معتبر است یا خیر؛ معلوم می‌شود که گارانتی هر کالا از چه زمانی شروع شده و در چه تاریخی به پایان خواهد رسید.

محله‌ای با اشاره به اینکه در سامانه جامع گارانتی امکان پیگیری شکایات وجود دارد،گفت: سامانه گارانتی یکی از زیرمجموعه‌های سامانه جامع تجارت محسوب می‌شود که به امور خدمات پس از فروش اختصاص داده شده است.

گارانتی کدام کالاها در سامانه قابل استعلام است؟

مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت با بیان اینکه قابلیت استعلام گارانتی سه گروه کالایی «لوازم‌خانگی»، «اقلام دیجیتال» و «موبایل» در این سامانه وجود دارد، گفت: به‌زودی کالاهای دیگر نظیر خودرو، باتری و کمک‌فنر  وارد این سامانه خواهد شد.

به گفته او،هموطنان در هنگام خرید، کدرهگیری کالاهای مذکور را از فروشنده کالا دریافت کرده و سپس فوراً نسبت به استعلام گارانتی کالا از طریق سامانه جامع گارانتی اقدام کنند.

محله‌ای با بیان اینکه ضرورت ورود کالاهای بادوام و سرمایه‌ای به سامانه جامع گارانتی، گفت: از این پس، گارانتی غیرواقعی و تقلبی در این سامانه قابل شناسایی خواهد بود و مردم می‌توانند هرگونه گارانتی تقلبی را نیز در این سامانه گزارش دهند.

دو نوع خدمات پس از فروش قابل نظارت

او با بیان اینکه خدمات پس از فروش به دو شکل قابل ارائه به مصرف‌کنندگان است، عنوان کرد: یک دوره مخصوص ضمانت رایگان کالا است و یک دوره نیز پس از ضمانت رایگان است که مخصوص ارائه خدمات پولی و تعمیرات غیررایگان است.

مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت با اشاره به اینکه هر دو نوع خدمات پس از فروش باید از سمت واردکننده یا تولیدکننده داخلی به‌صورت سیستمی کنترل و نظارت شود، گفت: هر قطعه‌ای و لوازم جانبی که جنس دارای گارانتی نیاز داشته باشد، حتماً باید توسط این دو نهاد مذکور یعنی تولیدکننده یا واردکننده به مردم ارائه شود.

محله‌ای با اشاره به اینکه مشتریان هنگام خرید کالا می‌توانند با ارائه کد ملی خود به فروشنده، کالای گارانتی شده معتبری را دریافت کنند، گفت: این کار سبب آن خواهد شد که وضعیت گارانتی در کشور منسجم‌تر شود؛ ولی حتی اگر کد ملی هم داده نشود هیچ ایرادی به گارانتی معتبر وارد نخواهد شد.

مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت می گوید: سامانه جامع گارانتی هرگونه مغایرت بابت اصالت کالای خریداری شده را به اطلاع مصرف‌کننده می‌رساند، از هموطنان خواهش می‌شود در صورتیکه نتیجه استعلام انجام شده از سامانه، منفی بود و با پیام‌هایی نظیر "گارانتی این محصول معتبر نیست یا منقضی شده است"؛ مواجه شدند، حتماً از خرید کالاهای مدنظر پرهیز کنند.

او با بیان اینکه عمده کالاهای بدون گارانتی، تقلبی یا قاچاق هستند، گفت: مردم آگاه باشند که گارانتی کالا، روی قیمت بسیار مؤثر است و حتماً هنگام مراجعه برای خرید به این موضوع دقت کنند.

محله‌ای ادامه داد: متأسفانه هنگام جست‌وجوی مراکز نصب و خدمات پس از فروش چه از طریق گوگل و چه از طریق تلفن ۱۱۸ در وهله اول مراکزی معرفی می‌شود که عمدتاً جعلی و غیرقابل‌اطمینان هستند، لذا در حال مکاتبه با نهادهای ذی‌ربط هستیم که تا حد ممکن موارد غیرمجاز گارانتی را به مردم معرفی نکنند.

او گفت: شرکت‌هایی که ضمانت یک کالا را برعهده گرفته‌اند، باید در هر زمانی به ارائه خدمات به مشتریان بپردازند و هیچ دلیلی مبنی بر کمبود قطعه و یا نبود تعمیرات از آنان پذیرفته نیست.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.