کدخبر :271201 پرینت
18 مرداد 1401 - 15:23

آگاهی از خدمات رجیستری توسط سامانه 124 وزارت صمت

سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات به آدرس اینترنتی www.124.ir، با هدف افزایش شفافیت در خصوص قیمت کالاها و خدماتی که هموطنان بصورت روزانه با آن‌ها سروکار دارند راه اندازی شده و از طریق آن می توان از خدمات رجیستری در سامانه همتا نیز بهره مند شد.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، سامانه پاسخگویی وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به منویات مقام معظم رهبری و طیف گسترده خدمات قابل در حال ارائه توسط بخشهای مختلف ستاد و سازمان‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین برنامه ریزی های انجام شده در راستای تکریم ارباب رجوع، افزایش سطح ارائه خدمات الکترونیک، کاهش زمان پاسخگویی و تصدی گری با هدف ایجاد یک سازمان پاسخگو و مردم محور نسبت به ایجاد و توسعه سامانه یکپارچه پاسخگویی (124) اقدام نموده است. در همین راستا و با تعامل بخش‌های مختلف، سعی در ایجاد درگاه‌های یکپارچه مبتنی برآخرین فناوری های روز دنیا و با امکانات ذیل گردیده است. 

سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات به آدرس اینترنتی  www.124.ir، با همکاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طراحی و به بهره‌برداری رسیده است. هدف اصلی این سامانه، افزایش شفافیت در خصوص قیمت کالاها و خدماتی است که هموطنان بصورت روزانه با آن‌ها سروکار دارند و در حال حاضر شامل قیمت بیش از 11800 قلم کالا و 270 نوع از خدمات ضروری و پرمصرف مردم می باشد. 

این سامانه علاوه بر درگاه اینترنتی، از طریق اپلیکیشن آسان پرداخت (آپ) برای عموم مردم قابل مشاهده بوده و انواع قیمت شامل قمیت‌های حداقل و حداکثر که از سطح کشور جمع‌آوری می‌گردد و قیمت مصوب مصرف‌کننده  و همچنین قیمت خوداظهاری کالاها با برند مشخص قابل مشاهده می باشد.

در این سامانه هشت گروه کالایی به شرح ذیل وجود دارد:

1. کالاهای اساسی و مواد غذایی
2. لوازم بهداشتی و تجهیزات پزشکی 
3. لوزام خانگی شامل صوتی و تصویری، پخت و پز و ...
4. کالای دیجیتال شامل تلفن همراه و لوازم جانبی
5. لوازم التحریر 
6. لوازم مصرفی خودرو 
7. مصالح ساختمانی
8. لوازم و تجهیزات کشاورزی

1. نمایش قیمت مصوب و محدوده قیمتی کالا و خدمات پر مصرف 

در این بخش محدوده قیمت تعداد بیش از 200 قلم کالای پر مصرف و همچنین کالاهایی که دارای قیمت مصوب می باشد در هشت گروه کالایی در سامانه ثبت گردیده است .
در گروه خدمات نیز در همین بازه زمانی، قیمت 270نوع خدمت مشتمل بر کارمزد دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10)، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و تعرفه کالا در سردخانه نیز دراین سامانه ثبت و به روز رسانی گردیده است.

2.ثبت قیمت خوداظهاری(توسط واحدهای تولیدی و وارداتی)

در این بخش واحدهای تولیدی و وارداتی قیمت کلیه کالاهای خود را با درج مشخصات کامل شامل رنگ، سایز، نوع، برند و ... در این سامانه ثبت می نمایند و چنانچه مصرف کننده ای نیاز به اطلاع از قیمت کالای خاصی با مدل و برندی مشخص داشته باشد این امکان در بخش خوداظهاری سامانه وجود دارد. در این بخش قیمت کالاها با نوع، برند، سایز و سایر مشخصات توسط شرکتهای تولیدی و وارداتی در حال به روز رسانی و ثبت می باشد که تاکنون قیمت برخی شرکتهای تولید کننده لوازم خانگی، تلفن همراه، شوینده ها، مواد غذایی و ... ثبت گردیده وامکان جستجو نیز وجود دارد.

124؛ سامانه پاسخگویی وزارت صمت 

سامانه 124

این سامانه به منظور ایجاد امنیت روانی برای مصرف‌کنندگان و دسترسی آسان به مبادی رسیدگی کننده انواع نارضایتی از قیمت کالاها ، خدمات و فرایندهای مرتبط با فعالیتهای بخشهای مختلف وزارت صمت، ایجاد گردیده است.

به منظور تسهیل در ارتباط با ذینفعان، مراکز پاسخگویی وزارت صمت، با بهره گیری از تکنولوژی های روز و همچنین پوشش کانالهای ارتباطی نظیر تلفن،نمابر،پیامک، درگاه‌های اینترنتی، پست الکترونیک، صندوق صوتی و نرم افزارهای تلفن همراه ایجاد گردیده و هموطنان محترم می توانند از طریق تماس با شماره 124در سراسر کشور و یا مراجعه به درگاه اینترنتی www.124.ir از خدمات پاسخگویی یکپارچه بهره مند شوند.

همچنین کلیه هموطنان با ورود به سامانه مذکور می توانند، پس از رویت قیمت کالاها و خدمات در صورتی که احساس نمایند در خرید کالا و ارائه خدمات در حق آنها اجحافی صورت گرفته است در قسمت ثبت شکایت عدم درج قیمت کالا و خدمات اقدام و پس از تکمیل فیلد های مورد نظر و ثبت شماره تلفن همراه یک کد رهگیری برای شاکی ارسال خواهد شد.

بلافاصله پس از ثبت شکایات و یا درخواست یا به صورت مستقیم و یا پس از بررسی اولیه و تایید شکایات و یا درخواست‌های مرتبط، نسبت به ارائه کد پیگیری به منظور امکان بررسی روند رسیدگی به درخواست ثبت شده اقدام می گردد. همچنین بر اساس فرایند درخواستی هموطنان نسبت به ارئه کد رهگیری از طریق پیامک اقدام خواهد گردید.

ثبت قیمت 142قلم کالای منتخب و پر مصرف مراکز استانها به صورت روزانه 

در این بخش که شامل 142قلم کالا در گروه‌های مختلف کالایی می باشد، کارشناسان سازمان های صنعت، معدن و تجارت مراکز استانها به صورت روزانه قیمت سطح بازار کالاها را در سامانه 124 ثبت می کنند و گزارش های استخراج شده از این قیمت ها برای تصمیم گیری در سطح کلان در راستای کنترل بازار استفاده می گردد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت از لحاظ ساختار سازمانی به سه بخش اصلی حوزه ستادی، حوزه سازمان های تابعه و حوزه سازمان های استانی که در 31 استان کشور و جنوب کرمان مستقر هستند تقسیم می شود با توجه به گستردگی وظایف محول شده به وزارت صمت، علاوه بر ارائه خدمات عمومی از طریق بخش های ستادی که  عمدتاً مسئولیت سیاست گذاری، پشتیبانی، برنامه ریزی عملیاتی، نظارت، پایش وضعیت و رسیدگی به مسائل کلان ذینفعان در سه بخش صنعت، معدن و تجارت را بر عهده دارند ،واحدهای تابعه و حوزه سازمانهای استانی نسبت به ارائه خدمات اختصاصی و صدور مجوز  برای کسب و کارهای مردمی در هریک از  بخش های فوق الذکر اقدام می نمایند.

با توجه به موارد فوق و تنوع خدمات قابل ارائه به مردم از ابتدای آبان ماه سال 1400 با دستور وزیر صنعت،معدن وتجارت سامانه پاسخگویی وزارت صمت با هدف ارائه خدمات با کیفیت و پر سرعت به مردم ، همسو سازی مناسب تر فرآیندهای کسب و کار با نیازهای شهروندان و دریافت بازخورد از ذینفعان و در دسترس قراردادن اطلاع صحیح و بروز از بخشنامه ها، دستورالعمل ها و قوانین عملکردی بدون نیاز به داشتن دانش و تخصص خاص ساماندهی و در دسترس ذینفعان و شهروندان  قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که عموم مردم می توانند با اتصال به آدرس اینترنتی www.124.ir و ورود به سامانه پاسخگویی بدون محدودیت و واسطه از آخرین وضعیت قیمت کالا وخدمات ، وضعیت ثبت و پیگیری شکایات های صنفی و غیر صنفی ، وضعیت کسب وکار مورد درخواست خود آگاه شوند.بلافاصله پس از ورود، ثبت و تکمیل فرم برخط درخواست خدمت و یا شکایت، سامانه به صورت خودکار کد رهگیری خدمت مورد نیاز را به شماره موبایل اعلام شده متقاضی پیامک نموده و متقاضی میتوانند با دردست داشتن کد رهگیری خدمت و  یا شکایت مراحل انجام کار خود را تا مرحله پایانی پیگیری نماید.

سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی (همتا)

سامانه همتا

گفتنی است؛ اولین بار در سال ۸۵، طرح ثبت تجهیزات دارای سیمکارت در ایران اجرا شد، اما این تجربه کاملا ناموفق بود. این طرح در کمتر از ۱۲ ماه (در سال ۸۶) متوقف شد. در تجربه‌ی قبلی اجرای طرح رجیستری در سال ۸۵، سواستفاده‌های زیادی صورت گرفت. عمده‌ی مشکلات از ناقص بودن طرح ناشی شده بود. عده‌ای با استفاده از ماهیت قابل جعل و تغییر IMEI گوشی‌های قاچاق به IMEI یک گوشی مجاز وارداتی، اقدام به فروش کالای قاچاق می‌کردند. کپی کردن کد IMEI به یک پدیده‌ عادی تبدیل شده بود. در نتیجه‌ی این اقدام امکان پیگیری گوشی مسروقه هم از بین می‌رفت.

این طرح جهت اصلاحات کلی تعلیق شد. در طرح جدید، لیست IMEI های وارداتی در مرز گمرکی از بارزگان دریافت شده و در سامانه جامع تجارت ایران ثبت می‌شود. در سامانه جامع تجارت، به هر یک از IMEI های وارد شده به کشور، یک کد فعالسازی منحصر به‌فرد اختصاص داده می‌شود. به هنگام خرید دستگاه سیم کارت خور، بایستی این کد منحصر به‌فرد در اختیار خریدار قرار گیرد. خریدار دستگاه سیم کارت خور، برای فعالسازی تجهیز خود، بایستی شماره IMEI ، کد فعالسازی و شماره تلفـن همراه خود را از طریـق یکی از درگـاه‌های ارتباطـی (USSD ، Web ، پیامک و...) به سامانه همتا ارسال نماید.

سامانه همتا در صورت تطابق IMEI و کد فعالسازی ارسال شده، تجهیز موردنظر را برای شماره تلفن خریدار فعال نموده و اطلاعات IMEI و شماره سیمکارت خریدار را برای ارائه خدمات مخابراتی به اطلاع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای تلفن همراه می‌رساند. پس از فعالسازی دستگاه، با مراجعه به یکی از درگاه‌های سامانه همتا می‌توانید از خدماتی نظیر مشاهده اطلاعات تجهیزات فعال سیم‌کارت خود، اعلام سرقت، مشاهده تاریخچه تجهیز و... بهره‌مند شوید.

در حال حاضر خدمات سامانه همتا را می توان از طریق سامانه 124 وزارت صمت نیز پیگیری کرده و از طریق مشاوران این سامانه به سوالات پاسخ داده خواهد شد.

انتهای پیام

گزارش از زهرا طاهری

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.