کدخبر :270108 پرینت
13 تیر 1401 - 14:39

تاثیرات رسانه‌های اجتماعی در تغییر ظاهر یک سوم مردان بریتانیایی

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که یک سوم از مردان جوان بریتانیایی می‌گویند به دلیل وجود «فرهنگ تصویر ایده‌آل» در رسانه‌های اجتماعی، لازم می‌بینند که ظاهرشان را تغییر دهند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، یک جراح زیبایی می‌گوید که برخی از مردان برای شکل دادن و عضلانی کردن اندامشان به مصرف استروئیدها متوسل می‌شوند که می‌تواند باعث رشد ناخواسته بالاتنه در آنها شود. درنتیجه، او هر سال صدها عمل جراحی کوچک کردن بالاتنه را روی مردان انجام می‌دهد.

در کنار گفته‌های این جراح، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که یک سوم از مردان جوان بریتانیایی می‌گویند به دلیل وجود «فرهنگ تصویر ایده‌آل» در رسانه‌های اجتماعی، لازم می‌بینند که ظاهرشان را تغییر دهند.

این بررسی که روی بیش از دو هزار نفر انجام شده است نشان داد که وجود چنین باوری، بر سلامت روان یک نفر از هر ۱۰ نفر تاثیر می‌گذارد.

همچنین بر اساس این گزارش، بیش از ۴۰ درصد مردان خواهان عضله‌سازی‌اند و از هر ۱۰ یک نفر خواهان استروئید است.

راب ویلسون، روانشناس فعال در «بنیاد بدشکلی بدن» (Body Dysmorphic Foundation) گفت: «فشار زیادی از سوی رسانه‌های اجتماعی برای انطباق با کلیشه‌های خاص زیبایی ایده‌آل به ویژه در مردان وجود دارد.»

او تاکید کرد: «با این که از این موضوع بیشتر درباره زنان هشدار داده شده، لازم است بدانیم که این یک چالش واقعی است. متاسفانه زنان برای مدت طولانی در معرض این فشارها قرار گرفته‌اند و در حال حاضر چنین فشاری روی مردان نیز دیده می‌شود.»

روانشناس فعال در «بنیاد بدشکلی بدن» (Body Dysmorphic Foundation) گفت: «فشار زیادی از سوی رسانه‌های اجتماعی برای انطباق با کلیشه‌های خاص زیبایی ایده‌آل به ویژه در مردان وجود دارد.»

جورج مایکوک ۲۶ ساله، که در نوجوانی به بیماری عضلانی مبتلا و پس از شکستن کمرش در بازی راگبی دچار اضافه وزن شد، نیز از رسانه‌های اجتماعی در چنین مواردی به عنوان «شیطان» نام ‌برد.

او که تلاش می‌کند با راه انداختن یک موسسه برای افزایش آگاهی درباره تاثیر نپذیرفتن از شبکه‌های اجتماعی فعالیت کند، گفت: «این درست مانند غرق شدن است. شما افرادی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید که با افکار افراطی شما موافقند و آنها افکار افراطی‌تری را به شما نشان می‌دهند تا این که بدنتان شروع به خارج شدن از کنترل می‌کند.»

مایکوک تاکید کرد: «وقتی وارد صنعت تناسب اندام شدم و دیدم که همه کسانی که در این زمینه کار می‌کنند، بدن‌هایی عضلانی، پوشیده از رگ‌ها و شکم‌های شش‌تکه دارند، فکر کردم این چیزی است که من هم باید به آن پایبند باشم. پس از آن دچار اختلال در غذا خوردن و اعتیاد به ورزش افراطی شدم. در نهایت هم افکار خودکشی ناشی از مقایسه با دیگران بر من مستولی شد.»

پیش از این کارشناسان بریتانیایی ابراز نگرانی کرده بودند که تبلیغات زیبایی سلامت روان نوجوانان را به خطر می‌اندازد. بر همین اساس، قوانین جدیدی به رسانه‌های بریتانیایی ارسال شد که تبلیغات عمل زیبایی و سایر اقدام‌ها در جهت تغییر ظاهر را برای نوجوانان ممنوع کرد.

آگهی‌ عمل‌های مختلف از جمله بزرگ کردن یا کوچک کردن بالاتنه، کوچک کردن شکم، عمل پلک، تغییر شکل بینی و لیفت (بالا کشیدن) صورت مشمول این مقررات می‌شوند.

طبق قوانین جدید، از این پس چنین آگهی‌هایی اجازه ندارند در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی که برای افراد زیر ۱۸ سال سفارش داده شده پخش شوند.

بر اساس گزارش «بنیاد سلامت روان»، از هر پنج نوجوان بریتانیایی، دو نفر به‌دلیل بی‌نقصی اندام‌ها در تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان «بدن‌های ایده‌آل» می‌بینند، احساس نگرانی می‌کنند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.