کدخبر :266212 پرینت
25 بهمن 1400 - 16:19

رئیس رگولاتوری: برای تحقق پروژه توسعه شبکه فیبرنوری کشور، همه باید پای کار بیایند

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گفت: سیاست وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم اجرای پروژه فیبر نوری تا منازل است که ظرف سه سال و نیم باقی مانده، ۲۰ میلیون پورت پرسرعت را راه اندازی کنیم، این کار بسیار سخت و پیچیده است و همه باید پای کار بیایند تا این اتفاق رخ دهد.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر صادق عباسی شاهکوه، در مراسم افتتاح پروژه توسعه شبکه فیبرنوری (FTTx)، گفت: سایت IranFTTx.ir با هدف پایش و ارایه اطلاعات و روند توسعه اجرای پروژه توسعه فیبر نوری برای دسترس عموم ایجاد شده است.

رئیس رگولاتوری با اشاره به اینکه در سایت IranFTTx.ir اطلاعات مربوط به پورت‌های منصوبه FTTx و VDSL به صورت ماهانه بارگذاری می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۳۴۷ هزار و ۱۶۸ پورت پرسرعت FTTH و VDSL نصب شده اند که از این تعداد ۳۴۸ هزار و ۱۶۸ پورت دایر شده و در دسترس مشترکان است.

وی افزود: پروژه توسعه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری از اولویت‌های دولت سیزدهم برای توسعه ارتباطات است که وزیر ارتباطات نیز آن را به صورت ویژه دنبال می‌کند، تصمیم داریم با حمایت‌های دولت، دسترسی پر سرعت ۲۰ میلیون خانوار را برقرار کنیم. در برنامه سه ساله پیش‌بینی شده برای این طرح پنج میلیون خانوار در سال ۱۴۰۱، ۷ میلیون خانوار در سال ۱۴۰۲ و هشت میلیون خانوار در سال ۱۴۰۳ در پوشش دسترسی مبتنی بر فیبر نوری قرار گیرند.

عباسی شاهکوه، اشاره کرد: کاری که انجام شده است تاکنون تنها ۳۰ درصد ماجرا است و ۷۰ درصد آن در نیمه دوم سال است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: نقش پررنگ پهنای باند در زندگی مردم وجود دارد و اتکا به شبکه موبایل کافی نیست و محدودیت دارد و دیگر جوابگوی نیازهای ما نیست و نیاز به سرعت و کیفیت بالاتر بر همگان روشن است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گفت: عمده ارتباطات در دنیا بر روی ارتباطات ثابت است اما در کشور ما بر روی موبایل است و بر روی ثابت دچار عقب ماندگی هستیم. با فیبر نوری محدودیتی در سرعت نداریم.

عباسی شاهکوه، اظهار کرد: در حال حاضر تفکر بر روی فیبر نوری و وایرلس است و استفاده از سیم های مسی کاهش یافته است و در بسیاری از کشورها جمع شده اند و به فیبر نوری تبدیل شده است.

وی در ادامه به مزایای فیبر نوری اشاره کرد و گفت: اشتغال زایی، کاهش مصرف انرژی، عدم وابستگی توسعه شبکه به منابع محدود فرکانسی، افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینه سرمایه گذاری توسعه شبکه پهن باند، توسعه 5G، کاهش شکاف دیجیتالی و ...

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گفت: وضعیت اینترنت ایران نسبت به جهان بر اساس میانه گیری داده، در دسامبر ۲۰۲۱ ایران از نظر سرعت ارتباطات ثابت در رتبه ۱۴۳ و در بخش موبایل در رتبه ۷۷ قرار دارد.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی گفت: براساس این مصوبه پوشش ۸۰ درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه برای سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است و این نشان می‌دهد که کار بزرگی در پیش داریم. از همین رو، پروژه فیبر نوری تا منازل و کسب و کارها را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم در سه سال و نیم باقی‌مانده از دولت سیزدهم دسترسی ۲۰ میلیون خانوار، که تقریبا ۸۰ درصد خانوارهای کشور را شامل می‌شود، فراهم کنیم.

عباسی شاهکوه، توضیح داد: با اشاره به تفاوت شرایط شهرها و تنوع توزیع خانوارهای شهر در کشور عنوان کرد: مراقب باشیم این پروژه تا حد ممکن اقتصادی باشد تا بخش خصوصی بتواند با یک برنامه‌ریزی مناسب به اهداف پیش بینی شده برسد. از طرف دیگر مراقب باشیم تا تمام کشور بتوانند این خدمت را دریافت کنند. از همین رو در چارچوب‌های حمایتی، مقرراتی و تعاملات فرابخشی برای امکانات پایه‌ای، مقرراتی را در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب کرده‌ایم.

معاون وزیر ارتباطات تحریک تقاضا برای استفاده از زیرساخت‌های ایجاد شده را بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار پورت منصوبه داریم اما تعداد پورت های دایری حدود ۲۵ درصد است. از همین رو برای تحریک تقاضا مقرراتی را تدوین و حمایت‌هایی را در نظر گرفته ایم. از طرف دیگر برای اجرایی کردن این پروژه مقررات تکمیلی مانند اصلاح مدل اقتصادی، مزایده فرکانس‌های ۵G، تعهدات پوششی، پروانه‌های همگرا و مقررات عمده‌فروشی را نیاز داریم که در این بستر قدم برداشته‌ایم و پروانه‌های سازمان را در این جهت ساماندهی کرده ایم تا بتوانیم این پروژه ملی را به ثمر برسانیم. چون معتقدیم اگر بخش ثابت توسعه پیدا کند بخش موبایل به ویژه حوزه ۵G نیز توسعه پیدا می‌کند تا در پایان این دولت حداقل ۱۰ درصد پوشش موبایل بر اساس ۵G باشد.

وی با اشاره به برنامه سه ساله‌ای که برای پروژه FTTx تدوین شده است، گفت: تصویب اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر، تصویب و شرایط مشارکت اپراتورهای موبایل در توسعه شبکه فیبر نوری، اصلاح مصوبه ۳۲۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ایجاد ۵۰۰ هزار پورت منصوبه فیبر نوری، تدوین تعرفه و ضوابط استفاده از امکانات پایه توانیر و شهرداری‌ها و تدوین مقررات و ضوابط عمده فروشی از جمله اقداماتی است که تا پایان سال جاری محقق می‌شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه تلاش و زحمت اصلی این پروژه برعهده اپراتورها است، گفت: ۵۴۰ هزار و ۸۷۸ پورت منصوبه‌ای که امروز افتتاح می‌شود حاصل تلاش‌های اپراتورهای مختلف از جمله شرکت مخابرات ایران، شاتل، صبانت، فناپ تلکام، ایرانیان‌نت و آسیاتک است.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.