کدخبر :2566 پرینت
28 اردیبهشت 1391 - 12:20

بازگشایی پرونده‎ی یک خصوصی سازی؛ همراه اول را با یک سوم درآمد یک سالش فروختند!

متن خبر

در حالی که شرکت دولتی ارتباطات سیار، در مزایده‎ای با یک شرکت کننده و رد صلاحیت سایر رقبا به یک مجموعه‎ی خاص واگذار شد، درآمد این شرکت تنها در سال گذشته، سه برابر رقم پیش پرداخت خرید آن بوده است.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا)، در سال 1388 در مزایده‎ای عجیب که بزرگترین فروش شرکت‎های دولتی در تاریخ ایران بود، شرکت ارتباطات سیار، بزرگترین و سود آورترین شرکت صنایع ارتباطات کشور در شرایطی به کنسرسیومی متشکل از دو بخش عمده‎ی بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی واگذار شد که شرکت پیشگامان کویر یزد، تنها رقیب این کنسرسیوم ، ساعاتی قبل از مزایده به طور عجیبی ردصلاحیت و از مزایده کنار گذاشته شد و پیگیری های مجلس و سایر نهادها برای لغو این انتقال و برگزاری مزایده‎ای رقابتی و قانونی هم به جایی نرسید.

 

 

بازتاب که این خبر را منتشر کرده اضافه می‎کند: مجموع مبلغی که بابت خرید شرکت عظیم همراه اول از سوی خریدار پرداخت شد، حدود 1500 میلیارد تومان بود، در حالیکه این شرکت در سال 1389 یعنی اولین سال واگذاری، سه برابر این مبلغ یعنی 4300 میلیارد تومان درآمد داشته است و حتی می توانسته است اقساط واگذاری را از محل درآمد پرداخت کرده و پیش پرداخت را نیز بازگرداند.

 

سیتنا اضافه می‎کند درآمد همراه اول در سال 90 نیز 5470 میلیارد تومان بوده است.

 

این در  حالی است که کارشناسان پیش بینی می‎کردند اگر مزایده آزادی برگزار می‎شد، پیشنهادهایی دست کم سه هزار میلیارد تومان بیشتر از رقم کنونی ارائه می‎شد و با این فرض عملا در این مزایده مبلغی حدود 3 هزار میلیارد تومان از کیسه  بیت المال خارج شد.

 

گفتنی است "صابر فیضی" مدیرعامل پیشین شرکت مخابرات ایران مجری خصوصی سازی مخابرات و ارتباطات سیار بود که پس از واگذاری مخابرات و اجرای سیاست‎های صاحبان سهام، از مدیریت عاملی این شرکت کنار گذاشته شد.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.