نمایش بیتوجهی و بیمهری مسوولان به حوزهی صادرات در نمایشگاه ایران اکسپو/ ضرورت ایجاد کارگروه صادراتی حوزهی ICT در راستای صادرات محصولات و خدمات فناورانه
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: گرچه مجری نمایشگاه ایران اکسپو نهایت تلاش خود را در برپایی بی عیب و نقص نمایشگاه نمود که خود جای تقدیر دارد ولیکن نکته عجیب برگزاری این نمایشگاه عدم حضور مسولان مرتبط با صادرات بود که سالن افتتاحیه این نمایشگاه را در زمان افتتاح، محلی برای نمایش بیتوجهی و بیمهری مقامات به حوزه صادرات، تبدیل کرد.
به گزارش خبرنگار سیتنا، چهارمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) از تاریخ 15 بهمن ماه با حضور شرکت های فناور داخلی و همچنین بیش از 470 بازرگان خارجی از 25 کشور در محل نمایشگاه شهر آفتاب به مدت چهار روز آغاز به کار کرد.
بر اساس این گزارش؛ نکته حائز اهمیت و متمایز این دوره از نمایشگاه، حضور پر رنگ بیش از 50 شرکت حوزه ICT در دو پاویون اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و پاویون پارک فن آوری اطلاعات و ارتباطات وزارت ارتباطات است.
در همین راستا؛ دکتر داود ادیب، رییس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران، اظهار کرد: امیدواریم بعد از این نمایشگاه با حمایت معاون فناوری و نو آوری وزارت ارتباطات و مدیریت های ذیربط این معاونت و تشکیل یک کارگروه صادراتی با عضویت وزارت خانه ها، سازمان های مرتبط و این اتحادیه به عنوان تشکل صادراتی حوزه ICT کشور و تشکل های مد نظر وزارت ارتباطات و با راهبری این وزارت خانه، توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران و تحقق نقش بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی و توسعه صادراتی غیرنفتی فراهم گردد.
ادیب گفت: در شرایط کنونی کشور و در شرایطی که مصداق جنگ اقتصادی و در ادبیات دیگر که همان جنگ نرم است قرار داریم، افزایش صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از راه حل های مشکلات اقتصادی کشور، دستیابی به بازارهای خارجی و استفاده از ظرفیت کامل تولید و تنها راه برون رفت از این شرایط بوده است و نیاز است تمامی ارکان مدیریتی و اجرایی کشور به این امر خطیر توجه نموده و همراستا با رونق تولید و در جهت صادرات محصولات فناورانه حرکت نمایند.
رییس اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرات ایران افزود: در شرایط تحریم، تنها راه برون رفت از شرایط تحمیل شده، رونق تولید و توسعه صادرات غیر نفتی است.
ادیب ادامه داد: یکی از راهبردهایی که می تواند به این امر کمک نماید ورود شرکت های فنی و مهندسی چه در حوزه نرم افزار و سخت افزار و چه در حوزه خدمات فنی و مهندسی به بازارهای بین المللی است که باید با حمایت معاونت فناوری و نو آوری وزارت ارتباطات و در کارگروه های مربوطه استراتژی های مد نظر صادراتی به برنامه عملیاتی تبدیل و با یک برنامه ریزی منسجم به اهداف مد نظر رسید.
وی عنوان کرد: در مجموعه اتحادیه 125 شرکت مطرح مشتمل بر 10 اپراتور بزرگ، شرکت های جی سی، ای پی سی ، تولیدکنندگان محصولات سخت افزاری و نرم افزاری فناوری های نوین، مشاوران، پیمانکاران و شرکت های خدمات فنی و مهندسی وجود دارند که در صورت حمایت های معنوی از سوی وزارت ارتباطات، از پتانسیل این مجموعه ها در راستای صادرات میتوان استفاده نمود و برای این صنعت ارزش آفرینی کرد.
ادیب، درباره ارزیابی خود از نقش شرکت های عضو اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران، در خصوص افزایش صادرات غیرنفتی و کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: در این شرایط خطیر ضرورت توجه به صادرات غیر نفتی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم اقتصاد مقاومتی را با تکیه بر توان شرکت های داخلی فن آور و دانش بنیان و همچنین شرکت های خلاق محور عضو اتحادیه و همچنین استفاده از تمام ظرفیت های اقتصادی و صنعتی کشور چه در حوزه محصول و چه در حوزه خدمات فنی و مهندسی و مشاوره محقق سازیم.
به گفته دکتر ادیب، برای ورود به بازارهای جهانی باید برنامه ریزی و تمهیدات لازم از سوی دولت و در کنار آن یک حرکت جهادی منسجم از سوی شرکت ها صورت گیرد تا در این شرایط ناپایدار اقتصادی بتوانیم حضوری موفق را تجربه کنیم؛ بدیهی است که ورود به بازارهای بین المللی مستلزم یک برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت، به روز و استفاده از مشاوران خبره در این حوزه می باشد.
وی درباره نقش دولت در این زمینه گفت: باور اتحادیه بر این است که زنجیره این حرکت بنیادی در جهت حمایت از تشکل ها و نهادهای مردمی و اتحادیه ها زمانی می تواند تکمیل شود که ساختار دولتی و حاکمیتی شامل وزارت ارتباطات، وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی، وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مرتبط با حوزه صادرات، در کنار زنجیره اتحادیه ها و شرکت های فناور قرار گرفته و مثلث اقتصاد مقاومتی و مراقبتی از صنعت و کسب و کار را تکمیل و پویا نمایند.
وی همچنین در مورد نمایشگاه ایران اکسپو اظهار کرد: گرچه مجری نمایشگاه ایران اکسپو نهایت تلاش خود را در برپایی بی عیب و نقص نمایشگاه نمود که خود جای تقدیر دارد ولیکن نکته عجیب برگزاری این نمایشگاه عدم حضور مسولان مرتبط با صادرات بود که سالن افتتاحیه این نمایشگاه را در زمان افتتاح، محلی برای نمایش بی توجهی و بی مهری مقامات به حوزه صادرات، تبدیل کرد.
به گزارش سیتنا، ادیب ادامه داد: این عدم حضور نشان از بی اهمیت شمردن صادرات از سوی مسولین مرتبط است که این امر طبیعتا باعث دلسردی تولیدکنندگان و علی الخصوص شرکت های صادراتی خواهد بود.
گفتنی است؛ نمایشگاه ایران اکسپو فرصت مناسبی برای شرکتهای داخلی صادرکننده و یا آماده به صادرات است تا بتوانند در یک فضای مناسب از نزدیک با تجار و بازرگانان شرکت های خارجی حاضر در این نمایشگاه ملاقات داشته و محصولات یا خدمات خود را عرضه و بازاریابی نمایند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید