استفاده از واقعیت مجازی در پیشگیری از بیماری آنفلوانزا
تحقیقات نشان میدهد که واقعیت مجازی میتواند مسیری را برای افزایش پذیرش افراد فراهم کند تا دریافت واکسیناسیون آنفلوانزا بیشتر شود.
به گزارش سیتنا، محققان دانشگاه جورجیا و آزمایشگاه اووک ریج تنسی در ایالات متحده دریافتند که استفاده از شبیهسازی واقعیت مجازی برای نشاندادن شیوع آنفلوانزا و تاثیر آن بر دیگران، میتواند راهی برای تشویق افراد به واکسیناسیون در برابر آنفلوانزا باشد.
این نخستین تحقیق منتشرشده برای بررسی واقعیت مجازی به عنوان ابزاری ارتباطی در بهبود میزان واکسیناسیون آنفلوانزا در بین افراد 18 تا 49 ساله است که از واکسیناسیون اجتناب میکنند.
گلن نوواک، محقق اصلی این تحقیق اظهار کرد: زمانی که صحبت از مسائل بهداشتی از جمله آنفلوانزا مطرح میشود، واقعیت مجازی نویدبخش است و میتواند به افراد کمک کند تا اثرات احتمالی تصمیمات خود درباره عدم دریافت واکسن آنفلوانزا را مشاهده کنند.
در این تحقیق محققان با استفاده از واقعیت مجازی توانستند نتایج را به افراد نشان دهند که چگونه در صورت آلودهشدن به ویروس میتوانند بیماری آنفلوانزا را به دیگران منتقل کنند، چه عواملی مؤثر برای ابتلای کودکان یا افراد مسن است و اینکه چگونه واکسیناسیون به محافظت از شخص در برابر این ویروس کمک میکند.
بر اساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در فصل آنفلوانزا در سال 2017 تا 2018 تنها 26.9 درصدافراد 18 تا 49 ساله (در حدود یک سوم) در ایالات متحده واکسن آنفلوانزا را دریافت کردند و این در حالی بود که این واکسن برای همه این افراد توصیه شده بود.
عدم پذیرش یا پذیرش اندک این واکسن در افراد میتواند محققان را به دنبال روشهای قانعکننده برای آموزش بزرگسالان درباره اهمیت واکسیناسیون آنفلوانزا ترغیب کند.
نتایج بررسی نشان داد که واقعیت مجازی از آنجایی مؤثر است که میتواند احساس حضور برای افراد درباره آنچه اتفاق میافتد را ایجاد کند.
در این آزمایش 171 شرکتکننده که سال گذشته واکسن آنفلوانزا دریافت نکرده بودند وقصد دریافت در فصل آنفلوانزا سال 2017تا 2018 را هم نداشتند، مورد بررسی قرار گرفتند.
در این تحقیق، شرکتکنندگان به طور تصادفی در یکی از چهار گروه قرار گرفتند: یک تجربه واقعیت مجازی پنج دقیقه داشتند، فیلم پنج دقیقهای با تجربه یکسان واقعیت مجازی و بدون عناصر سه بعدی و تعاملی، استفاده از جزوه الکترونیکی متن و تصاویر ویدئویی بر روی تبلت و مشاهده شرایط کنترلی برای کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزا که اغلب قبل از دریافت واکسن آنفلوانزا تهیه شده و مزایا و خطرات بیماری را توصیف می کند.
در شرایط واقعیت مجازی به شرکتکنندگان هدست داده شد و آنان این امکان را داشتند تا به وضوح، اطلاعات و رویدادهای داستانگونه را تجربه کنند و با کنترلکننده بازیهای ویدئویی به طور فعال در این داستان مشارکت داشته باشند.
واقعیت مجازی میتواند احساس بودن در صحنه را برای افراد تداعی کند که به نوبه خود، باعث افزایش نگرانی درباره انتقال آنفلوانزا به دیگران میشود و این نگرانی میتواند از افراد در مقابل بیماری آنفلوانزا محافظت کند و منجر به ایجاد باورهای مثبت درباره واکسن آنفولانزا و افزایش موارد دریافت این واکسن خواهد شد.
واقعیت مجازی، پتانسیل زیادی برای افزایش درک مفاهیم کلیدی ایمن سازی، از جمله مصونیت جامعه از طریق روشهای خلاقانه دارد.
واقعیت مجازی عبارت است از تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی.
نتایج این تحقیق با عنوان استفاده از واقعیت مجازی برای بهبود باورها و اهداف واکسن آنفلوانزا در افراد 18 تا 49 ساله در مجله Vaccine ارائهشده است.
sciencedirect.com
sciencedaily.com
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید