بررسی شاخصهای ارزیابی پرتالهای روابط عمومی در ایران
دکتر حمید ضیایی پرور ، مدرس دانشگاه سوره در هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک به بررسی شاخص های ارزیابی پرتال های روابط عمومی در ایران خواهد پرداخت.
به گزارش سیتنا، وی در چکیده مقاله خود آورده است: اکنون تقریبا تمام دستگاههای دولتی ایران و اکثریت قریب به اتفاق شرکتهای بزرگ بخش خصوصی در ایران دارای پرتال و وب سایت میباشند، اما بررسیها نشان میدهد اغلب این پرتالها، قدیمی، فاقد تکنولوژیهای روز و بدون جاذبههای کارپسندی بوده و دچار رکود و کم تحرکی شدهاند. برگزاری جشنوارهها و مسابقات پرتالها و ساب پرتالهای یک دستگاه در سطح ملی میتواند ضمن به تحرک واداشتن روابط عمومیها در به روز رسانی وب سایتها و پرتالهایشان ، میزان خدمات و اطلاعات این سامانه های الکترونیک را ارتقا بخشد.
برخی دستگاهها تا کنون طی سالهای گذشته اقدام به برگزاری جشنوارههای ساب پرتالهای خود کردهاند. جشنواره تسما نیز به عنوان یکی از بزرگترین جشنوارههای وب دولتی در ایران دو دوره تا کنون برگزار شده است. شاید بتوان گفت مهمترین نکته در برگزاری چنین جشنوارههایی فقدان شاخصهای استاندارد برای ارزیابی وب سایتها متناسب با ماموریتهای هر سازمان در ایران است. محقق در تجربهای عینی طی سال 1390 موفق به طراحی و اجرای اولین جشنواره ساب پرتال های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران شد. مهمترین گام این جشنواره به لحاظ علمی، تدوین شاخصهای ارزیابی و تهیه اسناد راهبردی طراحی و توسعه وب سایت و پرتال روابط عمومی بود. محقق خود به عنوان داور بخش وب سایت در چندین جشنواره وب دولتی در ایران مانند جشنواره وب سایتهای صنعت نفت ایران، جشنواره وب سایتهای دانشگاههای ایران و داوری چندین جشنواره وبلاگی در ایران از جمله جشنواره وبلاگهای بانکی ایران، تجربیات متعددی در حوزه ارزیابی وب سایتها اندوخته و از این تجربیات برای تدوین شاخص های استاندارد ارزیابی وب سایت در ایران استفاده کرده است.
در مقاله حاضر شاخصها و اسناد مذکور به عنوان یک دانش فنی در حوزه طراحی وب سایت در ایران به تفصیل تشریح شده است. شاخص هایی همچون هدفگذاری ، گرافیکی ، محتوایی و تکنولوژیکی که خود شامل 56 زیر شاخص می شود. همچنین به اسنادی مانند استایل بوک پرتال ، شناسنامه پرتال ، سند راهبردی پرتال ، سیاستگذاری دامنه ها و ضوابط و مقررات دولتی در حوزه پرتال پرداخته شده است. در تهیه این اسناد و شاخص ها از تجربیات جهانی و منابع و مستندات معتبر بین المللی در این حوزه بهره گیری شده و تمام فستیوال های مرتبط در حوزه وب ایرانی نیز مورد مطالعه و بهره برداری قرار گرفته است. همپنین جزییات طراحی برگزاری یک جشنواره ساب پرتال ها و فرآیند عملی برگزاری آن تشریح شده و راهکار علمی و عملی مناسبی پیش روی نهادهای روابط عمومی در تمامی دستگاه های دولتی گذاشته شده تا با تکیه بر این تجربه بتوانند در پرتال ها و وب سایتهای خود تحرکی جدی ایجاد کنند.
مقاله مذکور همچنین میتواند به عنوان سندی برای ارزیابی تمام وب سایتهای دولتی در ایران مورد استفاده قرار گیرد. بدین ترتیب هر مدیر وب سایت و پرتال دولتی میتواند با استفاده از شاخص های مذکور، خود راسا به ارزیابی سامانههای اینترنتی اش بپردازد و به نقاط ضعف و قوت آن پی ببرد.
هفتمین همایش روابطعمومی الکترونیک روز 25 اردیبهشتماه در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید