کدخبر :233234 پرینت
12 شهریور 1398 - 10:23

برگزاری سمینار سلامت روان و ارگونومی محیط کار در پژوهشگاه ICT

سمینار سلامت روان و ارگونومی محیط کار با ارائه تعریفی از سلامت روان، جنبه های تاثیرگذار استرس در آن و راهکارهای مدیریتی، جسمی و روانی، توسط امور بانوان پژوهشگاه ICT و کمیته زنان در مهندسی (IEEEWIE) در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر نازیلا شاه منصوری در ابتدای این سمینار، ضمن تعریفی از سلامت روان، گفت: فرد برخوردار از سلامت روان، همواره راهکارهایی برای استفاده از محیطی مفیدتر و متناسب با شغل مورد نظر در اختیار دارد.

وی، ادامه داد: افراد با سلامت روان می توانند در کنار حال خوب و خروجی مناسب، تعامل سازنده و مثبت با همکاران خود داشته باشند و در مواجه با استرس ناشی از کار، واکنش متناسب با آن داشته باشند و در زمان مناسب، روال عادی و روزمره را از سر گیرند.

شاه منصوری، سلامت روان را به کوه یخ تشبیه کرد و گفت: در بررسی سلامت روان، از نظر ظاهری ما تنها سطح رفتار افراد با یکدیگر را مشاهده می کنیم و بخش اعظمی از افکار و احساسات در درون افراد نهفته است و این بخش پنهان، رفتارهای مختلف از افراد در یک شرایط مشترک را شکل می دهد.

وی، تاکید کرد: سلامت روان بهتر، به انجام کار با کیفیت بالاتر منتهی می شود و در نقطه مقابل، تمام ضعف های جسمی و روانی به ایجاد اختلال در سلامت روان دامن می زند.

این روانپزشک، در ادامه به ابعاد تاثیرگذار استرس در سلامت روان اشاره و اذعان کرد: استرس می تواند ناشی از دلایل مختلفی مانند تغییر محیط کار یا مواجهه با یک پروژه جدید باشد و در صورت خارج شدن افراد از حالت عادی، متوجه غلبه استرس بر افراد می شویم.

این عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: استرس های محیط کار  اغلب برای افرادی است که مسئولیت بیشتری دارند یا با منابع انسانی بیشتری سر و کار دارند و این استرس در برخی مسئولیت ها تشدید می شود. به عنوان مثال برای مشاغلی مانند قضاوت که تصمیمات تاثیرگذارتری دارند، استرس افزایش می یابد.

شاه منصوری، همچنین به یکی از مطالعات انجام شده اشاره کرد و گفت: یکی از مطالعات نشان می دهد ۲۳ درصد از افراد در برخورد با استرس ناشی از محیط کار، با سکته قلبی و عروقی مواجه می شوند و این آمار در مشاغلی که استرس بالاتری دارند، با افزایش ۶ درصدی همراه است.

راهکارهای افزایش سلامت روان

وی ضمن عنوان صورت های مختلف استرس ناشی از محیط کار، به راهکارهایی پیرامون آن اشاره و اظهار کرد: وجود سیستم های حمایت کننده مادی و معنوی، انعطاف پذیر بودن زمان کاری، مشخص و شفاف شدن وظایف و تکالیف کاری، برخورداری از روحیه خوشبینانه به خصوص در مدیران بالادستی، برگزاری رویدادها و گردهمایی های دورهمی و صمیمانه یا تبریک ایام ویژه و اجازه ادامه تحصیل به افراد در حین کار، می تواند از راه های افزایش سلامت روان باشد.

شاه منصوری در ادامه اظهارات خود به قانون پنجره شکسته اشاره کرد و گفت: منظم بودن محیط کار احتمال زیر پا گذاشتن نظم و قانون را بسیار کم و ضعیف می کند و این می تواند یک راهکار کلیدی به شمار رود.

وی در خصوص نقش مهارت های فردی تصریح کرد: مهارت های فردی می تواند به کاهش استرس کمک کند که برخورداری از روحیاتی مانند کمک طلبی یا گسترده بودن شبکه های اجتماعی از این قبیل روحیات است.

تاثیر مشکلات عضلانی و اسکلتی در سلامت روان

دکتر بهناز تازش نیز در ادامه این سمینار، ضمن تائید اظهارات شاه منصوری، روانپزشک، به ارائه فهرستی از تمرین ها و ورزش های موثر در بهبود سلامت روان پرداخت.

این عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مشکلات عضلانی و اسکلتی یکی از مهمترین معضلاتی است که سلامت روان را آسیب می زند و کل سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد که این تاثیرگذاری به تناسب نوع کار، با آسیب هایی از درجه های مختلف همراه است.

وی آسیب های ناشی از مشکلات عضلانی و اسکلتی را به دو دسته آسیب های حاد و غیرحاد تقسیم کرد و گفت: آسیب های حاد نیاز به تجویز دارو و استراحت بلندمدت دارند اما آسیب های غیرحاد را می توان با روش ها و تمرین های سرپایی بهبود بخشید.

تازش، اقداماتی مانند تنظیم مانیتور، تنظیم ارتفاع صندلی، تنظیم پاها و تنظیم دست ها را از روش های اصلی در سلامت روان عنوان و همچنین تمرین هایی را برای کارمندانی که زمان های طولانی می نشینند، ارائه کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.