کدخبر :232147 پرینت
22 مرداد 1398 - 09:15

چرا اپل در بازار گجت‌های پوشیدنی برتر است؟

دلایل زیادی موجب شده که شرکت اپل بیش از یک سوم کل بازار گجت‌های پوشیدنی در جهان را به خود اختصاص دهد و فاصله فاحشی با دیگر شرکت‌ها ایجاد کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، هوشمند شدن عناصر مختلف زندگی انسان‌ها آن‌قدر جذاب است که پس از روی کار آمدن تلفن‌های هوشمند و استقبال گسترده از این نوع کالا، گجت‌های پوشیدنی هوشمند نیز به مرور زمان وارد بازار شدند و حال تولید گجت‌های پوشیدنی یکی از پردرآمدترین کسب‌و‌کار‌های نوین در جهان است. ساخت این نوع محصولات در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و استقبال از انواع مختلف لوازم هوشمند پوشیدنی به‌شدت افزایش پیدا کرده است، گجت‌های پوشیدنی مانند ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، عینک و انواع لوازم سلامت هوشمند به علت کارایی بالا، اتصال به تلفن همراه و برنامه‌های اختصاصی متفاوت، دیگر به یکی از عناصر اصلی بازار فناوری تبدیل شده‌اند و شرکت‌های فعال در این حوزه، رقابت سرسختی با یکدیگر دارند.

اما این حقیقت دیگر برکسی پوشیده نیست که شرکت اپل، برترین برند بازار گجت‌های پوشیدنی محسوب می‌شود و از نظر تولید، درآمد و سوددهی، اختلاف فاحشی با دیگر برند‌های این حوزه دارد. اپل از ابتدا به صورت هدفمند وارد بازار گجت‌های پوشیدنی شد و روند صعودی خود را در طی سال‌های اخیر حفظ کرد، همین روند مثبت موجب شده تا اپل تنها در سه‌ماهه دوم سال (ماه‌های آوریل تا جون ۲۰۱۹)، با فروش اپل واچ و ایرپادز بیش از ۵ میلیارد دلار درآمد کسب کند و این درحالی است که فروش امسال اپل در این بخش بیش از ۴۵ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد داشته که رقمی فوق‌العاده برای این شرکت خواهد بود. هرچند که تمرکز اصلی اپل برروی گجت‌های پوشیدنی نیست و آمار دقیقی از فعالیت خود در این بازار منتشر نمی‌کند، اما شرکت‌های تحقیقاتی بازار، میزان فروش و درآمد اپل و دیگر شرکت‌ها را در بازار گجت‌های پوشیدنی تخمین زده و به ارقامی شگفت‌انگیز رسیده‌اند.

به‌عنوان مثال، شرکت بین المللی اطلاعات آمریکا (IDC) اعلام کرده که شرکت اپل طی سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۳ میلیون گجت پوشیدنی هوشمند روانه بازار کرده است، همچنین شرکت تحقیقاتی Counterpoint نیز در بررسی‌های جدید خود اعلام کرد که در همان دوره زمانی، از هر سه گجت پوشیدنی عرضه شده، یک گجت محصول شرکت اپل بوده و این قدرت بالای این شرکت در بازار گجت‌های پوشیدنی را نشان می‌دهد.

تصویر بالا نشان دهنده درصد سهم بازار شرکت‌های برتر حوزه گجت‌های پوشیدنی در جهان است، نوار طوسی رنگ نشان دهنده سهم بازار شرکت‌ها در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸، و نوار قرمز نشان دهنده سهم بازار شرکت‌ها در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ است. همانطور که مشاهده می‌کنید، اپل با حدود ۳۵ درصد سهم بازار طی هر دو سال، بیش از یک سوم کل بازار جهانی را در اختیار دارد و اختلاف آن با شرکت دوم لیست یعنی سامسونگ، بیش از ۲۰ درصد است. البته شرکت‌های سامسونگ، فیت‌بیت و هوآوی طی سال جاری رشد بسیار بالایی داشتند و از طرفی شرکت‌های ایمو، امازفیت، فسیل و گارمین با کاهش فروش همراه بودند. با این وجود جمع سهم بازار سامسونگ، فیت‌بیت و هوآوی باز هم قابل مقایسه با اپل نیست و این نشان برتری مطلق شرکت آمریکایی در این حوزه است. نکته جالب این لیست، نبود برند شیائومی در میان ۸ شرکت برتر سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ است. اما دلیل این اختلاف گسترده چیست؟

عدم حضور فعال شرکت گوگل در بازار گجت‌های پوشیدنی

جدا از فعالیت‌های جامع و هدفمند اپل در بازار گجت‌های پوشیدنی، اصلی‌ترین دلایل برای ایجاد اختلاف فاحش میان اپل و دیگر شرکت‌ها، ثبات این شرکت و حضور کم‌رنگ و یا اتخاذ تصمیمات اشتباه از طرف رقیبان اپل است. به طور مثال گوگل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان و تولید کننده سیستم‌عامل گوگل، اصلی‌ترین مقصر برای کاستی‌های فراوان نسخه مخصوص Android Wear یا اندروید پوشیدنی (سیستم‌عامل اندروید مخصول گجت‌های پوشیدنی) در سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود که موجب شد شرکت‌های سامسونگ، موتورولا و ال‌جی در آن زمان در بازار گجت‌های پوشیدنی عملکردی ضعیف داشته باشند.

در واقع سیستم‌عامل پر از ایراد اندروید پوشیدنی برای شرکت‌های وابسطه به این سیستم‌عامل بسیار گران تمام شد و حالا ال‌جی و موتورلا به طور کلی فعالیت خاصی در بازار گجت‌های پوشیدنی ندارند. در آن سال تولید ساعت هوشمند Moto 360 متوقف شد، سامسونگ تمرکز خود را برای جایگزینی اندروید پوشیدنی گذاشت و ال‌جی تلاشی برای ادامه بقا در این بازار نکرد، همین ضعف موجب شد تا اپل در سال ۲۰۱۵ اولین نسخه اپل واچ را با سیستم‌عامل قدرتمند واچ آی‌او‌اس تولید و روانه بازار کند و این درحالی است که شرکتی به عنوان رقیب جدی اپل در آن زمان وجود نداشت.

البته در حال حاضر نیز وضعیت خیلی متفاوت نیست، گوگل به‌جای تمرکز بر افزایش کارکرد باتری، نظارت بر سلامت، سرعت اندروید پوشیدنی و یا حتی سرمایه‌گذاری برروی پیکسل واچ، در بروزرسانی‌های اخیر خود تنها به بهبود رابط کاربری و عناصر کم اهمیت‌تر پرداخته و این خود اصلی‌ترین دلیل عقب ماند شرکت‌های وابسطه به اندروید است.

سیاست‌های کلی اشتباه سامسونگ در بازار گجت‌های پوشیدنی

اپل با عرضه اپل واچ در سال ۲۰۱۵ تنها پس از هشت‌ماه توانست به برترین تولید کنند این حوزه تبدیل شود، آن‌هم در حالی که سامسونگ، موتورولا و ال‌جی که سابقه‌ای بیشتر در بازار گجت‌های پوشیدنی داشتند، همچنان در حال رفع ایرادات محصولات خود بودند. سامسونگ Gear Live، ال‌جی جی واچ و Moto 360 در آن‌سال‌ها در جذب مشتریان بسیار ناامیدکننده بودند و فضای لازم برای رشد اپل واچ به‌وجود آمد. در واقع پس از گذشت ۴ سال سامسونگ هنوز هم در تولید ساعت هوشمند به ثبات اپل واچ نرسیده و به‌دنبال ایجاد تکامل برای محصولات خود است.

اپل تغییرات ظاهری کمی برای سری اپل واچ ایجاد کرده، اما پیشرفت چشمگیر اپل واچ سری ۴ در عملکرد، سهولت و کارایی، نسبت سری اول این محصول قابل درک است، از طرفی گلکسی واچ اکتیو، محصول سامسونگ نسبت به Gear Live سال ۲۰۱۵، تغییرات ظاهری بسیار زیادی داشته، اما در عملکرد، تفاوت چندانی میان این دو مدل دیده نمی‌شود. سیاست‌های اشتباه سامسونگ شامل ایجاد مدل‌های جدید، تغییرات در طراحی و سخت‌افزار گجت‌های پوشیدنی خود است که موجب عدم اطمیانان و گیج شدن خریدارن می‌شود، در حالی که اپل با تولید یک مدل و بروزرسانی آن، اعتماد طرفداران بسیاری را جلب کرده و عنوان پرفروش‌ترین محصول بازار گجت‌های پوشیدنی را نیز در اختیار دارد.

هوآوی، فیت‌بیت و دیگر برندها، هنوز به مقدار کافی خوب نیستند

همانطور که گفته شد علاوه‌بر ثبات اپل، دومین عامل مهم ایجاد اختلاف این شرکت با دیگر برندها، عملکرد ضعیف رقبا است. هوآوی و فیت‌بیت به عنوان برند‌های معتبر بازار گجت‌های پوشیدنی علی‌رغم توسعه و بهبود محصولات خود، هنوز از نظر کیفیت فاصله زیادی با اپل دارند. البته هوآوی همواره در بازار تلفن همراه روند صعودی داشته و اخیرا هم رشد چشمگیر این شرکت در بازار تبلت‌ها و گجت‌های پوشیدنی نیز نشان دهنده آن است که در آینده، این شرکت به عنوان یک مدعی در تمامی عرصه‌ها حضور خواهد داشت، اما در حال حاضر تولیدات هوآوی با اپل در زمینه گجت‌های پوشیدنی قابل مقایسه نیستند.

هوآوی نیز مانند سانسونگ دیگر امیدی به سیستم‌عامل اندروید پوشیدنی ندارد و به‌دنبال جایگزین می‌گردند، سیستم‌عامل Hongmeng به نظر در این زمینه کارایی ندارد و به همین جهت نمی‌توان پیش‌بینی کرد که حرکت بعدی هوآوی برای افزایش سهم بازار خود چه خواهد بود.

فیت‌بیت و گارمین در بسیاری از زمینه‌ها فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای‌تری دنبال می‌کنند، اما همچنان از نظر نام و اعتبار به پای شرکت‌های برتر بازار تلفن همراه مانند اپل، سامسونگ و هوآوی نمی‌رسند، از این رو به‌سختی می‌توانند راه رشد خود را هموار کنند.

البته تمامی این شرکت‌ها با رشد سیستم‌عامل اندروید پوشیدنی می‌توانند وضعیت بسیار بهتری در بازار داشته باشند و تولید و فروش خود را افزایش دهند، البته راه حل جایگزین، آن است که شرکتی مانند سامسونگ یا هوآوی، سیستم‌عاملی جدید وکاربردی برای گجت‌های پوشیدنی تولید کنند و حق استقاده آن را به دیگر برند‌ها نیز بفروشند. در این حالت هم شرکت مرجع و هم تمامی برند‌های زیر شاخه می‌توانند رشد چشمگیری در بازار داشته باشند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.