رادیو بینالمللی چین: ایرانیها بدون توجه به درآمدشان گوشی موبایل گران قیمت میخرند
مردم مناطق محتلف جهان رویاهای مختلفی در سر دارند که ممکن است داشتن اتومبیل سوپر اسپرت در ایالات متحده، خانه بزرگ در انگلیس و مینیبوس در افغانستان باشد، اما ایران از معدود نقاط جهان است که بیشتر مردم آن آرزوی مشخصی ندارند و در صورت یافتن چراغ جادو، از غول صاحب آن تنها مبالغ هنگفت پول تقاضا میکنند.
به گزارش سیتنا به نقل از رادیو بینالمللی چین (CRI)، انتشار خبر پیدا شدن یک کیف حاوی مدارکی با ارزش یک میلیارد تومان توسط یک کارگر شهرداری در شهر بجنورد ایران که به صاحب اصلی آن تحویل شده، مورد توجه گسترده مردم این کشور قرار گرفته به طوری که بسیاری از افراد در جامعه درباره این رخداد اظهارنظر و حتی رویاپردازی میکنند.
با وجود آن که بیشتر جامعه ایران در انجام امور روزانه خود به امانتداری توجه دارند، اما تصور این که کسی یک میلیارد تومان را پیدا کند و آن را به صاحب کیف پس دهد، برای بسیاری از مردم جالب است که برای لحظاتی با او همزاتپنداری میکنند تا بدانند داشتن آن مقدار پول چه لذتی دارد و چه تواناییهایی را به ارمغان میآورد.
یک میلیارد تومان در ایران رقم بسیار بالایی به حساب میآید که میتوان با آن خانه و اتومبیل مدرن خرید و یا در بسیاری از فرصتها سرمایهگذاری کرد. اما با توجه به این که در این کشور بانکها سود بالایی به سپردههای مشتریان خود میپردازند، بسیاری از مردم ترجیح میدهند پول خود را در این راه سرمایهگذاری کنند.
به علت نواسانات پیاپی در بازار ایران که در 10 سال گذشته شدت یافته، خرید و فروش طلا، سکه و دلار همیشه سودآور بوده و این شیوه تجارت همواره مورد علاقه گروه بزرگی از جامعه ایران بوده است. در کنار آن، معامله اتومبیل نیز رونق بسیاری دارد به طوری که بیشتر مردم پیش از خریدن آن، افت قیمت خودرو به هنگام فروش را در نظر میگیرند. هرچند ممکن است بخشی از جامعه درآمد خود را برای امرارمعاش کافی ندانند، اما به اعتقاد جامعهشناسان، دو عامل رقابت با دیگران و همچنین عدم پذیرش زندگی مستقل جوانان بر این رخداد تاثیر گذاشته است.
تلویزیونهای LCD و سهبعدی در همه کشورهای جهان به عنوان کالایی لوکس و گران محسوب میشوند که قشر متوسط به بالای جوامع نسبت به خرید آن اقدام میکنند، اما در ایران بخشی از قشر کم درآمد نیز در کنار سایرین به خریدن این محصولات روی آوردهاند و ماهانه اقساط آن را پراخت میکنند. یخچالهای مدرن Side By Side و تبلت از دیگر کالاهایی است که خرید آن میان مردم ایران رواج پیدا کرده و گروهی نبودن آن در خانه را نشانه فقر میدانند.
ایران از سوی دیگر یکی از بزرگترین طرفداران محصولات جدید موبایل محسوب میشود، زیرا بسیاری از مردم بدون در نظر گرفتن سن، شغل و درآمد خود اقدام به خریداری گوشیهای گرانقیمت میکنند. یکی از دلایلی که برخی صاحبنظران اقتصادی ایران را محل زندگی ثروتمندترین قشر متوسط در جهان میدانند، تعرفه 100 درصدی گمرک برای واردات هر دستگاه اتومبیل است. ایرانیها اکنون در حالی اتومبیل هیوندای سوناتا را با قیمت 50 هزار دلار خریداری میکنند که قیمت آن در بازارهای جهان حدود 30 هزار دلار است و در حقیقت ایرانیها بابت هر خودرو خارجی حدود دو برابر قیمت آن در دیگر کشورها را میپردازند.
ثبت سفارش واردات اتومبیل به امارات متحده عربی، یکی دیگر از روشهای کسب سود است. گروهی دیگر نیز حتی هنگام سفر به دبی یا مناطق مرزی غرب و جنوب، اجناسی را خریداری میکنند که تنها قصد فروش آن را دارند و هدف آنها مصرف شخصی کالا نیست.
در شرایطی که بسیاری از ایرانیها به کسب سود روزانه مشغول هستند، شنیدن این خبر که یک کارگر ساده شهرداری در یکی از شهرها کیفی با ارزش یک میلیارد تومان را پیدا کرده، برای گروهی از مردم اتفاقی رویایی و شیرین محسوب میشود. بسیاری از آنها در ذهن خود تصور میکنند که اگر ناگهان یک میلیارد را پیدا میکردند، چگونه میتوانستند با آن سرمایهگذاری کنند.
مردم مناطق مختلف جهان رویاهای متفاوتی در سر دارند که ممکن است داشتن اتومبیل سوپر اسپرت در ایالات متحده، خانه بزرگ در انگلیس و مینیبوس در افغانستان باشد، اما ایران از معدود نقاط جهان است که بیشتر مردم آن آرزوی مشخصی ندارند و در صورت یافتن چراغ جادو، از غول صاحب آن تنها مبالغ هنگفت پول تقاضا میکنند.
تاجران ایرانی که ممکن است دانشجو و یا حتی خانهدار باشند، به جای آن که آرزوهای خود را عملی سازند، ترجیح میدهند پولی که به دست میآورند را چند برابر کنند. به همین دلیل هرچند مردم امانتداری احمد ربانی را ستایش میکنند، اما همچنان در این فکر هستند که اگر خودشان چنین پولی داشتند، دست به چه اقداماتی میزدند تا آن مبلغ بزرگتر شود.
این کارگر ایرانی مدتی قبل مدارکی به ارزش 588 هزار دلار (10 میلیارد ریال ایران) را پیدا کرده و آن را بلافاصله به مافوقهای خود تحویل داد. این مرد 39 ساله پس از آن که برای انجام یک مصاحبه ویدئویی با وبسایت اتوبوس سوار بر یک لیموزین کرایسلر شد، مورد توجه رسانهها قرار گرفت و کمی بعد به نماد درستکاری و امانتداری تبدیل شد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید