دکتر شاهقاسمی: سلبریتیهای اینستاگرام به رواج مصرفگرایی دامن زده اند/ فیلترینگ تلگرام باعث دوپینگ اینستاگرام شد
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، گفت: یکی از مسائلی که سلبریتیها برای ما درست کردند و اینستاگرام آن را تشدید کرده، رواج مصرفگرایی است که بسیار برای ما آسیبزا است. با رواج مصرفگرایی مقولههایی از قبیل انسانیت، آبروداری، شرم، بخشش و ... اهمیت خود را از دست خواهند داد.
به رش خبرنگار سیتنا، دکتر احسان شاهقاسمی، در نشست تخصصی «سلبریتیهای اینترنتی در ایران» در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، با اشاره به فیلترینگ تلگرام، گفت: اولین اشتباهی که مرتکب شدیم، فیلترینگ تلگرام و دومین اشتباه عدم فیلترینگ اینستاگرام بود.
وی افزود: فیلترینگ بهخودی خود اقدام خوبی نیست ولی وقتی تلگرام را فیلتر کردیم، اینستاگرام را در مقابل دوپینگ کردیم.
شاهقاسمی ادامه داد: تلگرام یک رسانه جماعتی است؛ یعنی ساختار تلگرام با ساختار خانوادگی و محفلی ما سازگار است. گذشته از اینکه یک رسانه متنمحور است و در آنجا هم عکس وجود دارد و هم فیلم، سلبریتیها نیز در آن فعال بودند، اما در مقایسه با اینستاگرام متنمحورتر است.
وی ادامه داد: ویژگی مهمی که «متن» دارد، این است که باید آن را کدگشایی کرد و به فهم آن متن دست یافت. اما «تصویر» بهطور مستقیم مصرف میشود، کدگذاری نشده و در نتیجه بلافاصله مصرف میشود. حال نتیجهای که از این فرآیند حاصل میشود این است که کسی که متن میخواند، دائم در حال فکر کردن و کسی که متن نمیخواند ذهنش دائم درحال استراحت است.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: مسئولین با این تصور که اینستاگرام سیاسی نیست و بیشتر سبک زندگی است و کفش و غذا و لباس تا محتوای سیاسی، و لذا از نظر سیاسی آسیبزا نیست، آن را فیلتر نکردند. در حالیکه اتفاقاً اینستاگرام با ترویج فرهنگ مصرفی آسیب بیشتری به جامعه میزند.
شاهقاسمی به برخی ویژگیهای اینستاگرام اشاره کرد که «مصرفی« و «تصویری» بودن را از جمله آنها دانست. وی همچنین به موضوع سلبریتیها پرداخت و گفت: سلبریتیها دارای قدرت زیادی هستند و بهخصوص با فضایی که اینستاگرام برای آنها ایجاد کرده قدرت آنها افزایش یافته است.
او ادامه داد: افراد مشهور در پلتفرمهای مختلف اعم از توییتر، فیسبوک و ... هستند ولی مهمترین جایی که حضور دارند، اینستاگرام است.
او همچنین به درآمدهای کلان این سلبریتیها اشاره کرد و اظهار داشت: این سلبریتیها در جهت تبلیغات برای افراد مختلف فعالیت میکنند که بین آنها و این افراد، قراردادهایی منعقد میشود که به مبالغ هنگفت برای این سلبریتیها منجر میشود. هزینه سلبریتیها بسیار زیاد است و تیمی از افراد تحت عنوان «نامورسازها» آنها را در جهت درآمدزایی حمایت و هدایت میکنند.
شاهقاسمی تصریح کرد: یکی از مسائلی که سلبریتیها برای ما درست کردند و اینستاگرام آن را تشدید کرده، رواج مصرفگرایی است که بسیار برای ما آسیبزا است. با رواج مصرفگرایی مقولههایی از قبیل انسانیت، آبروداری، شرم، بخشش و ... اهمیت خود را از دست خواهند داد.
او اذعان داشت: سوخت موتور سلبریتیها نوجوانان هستند که این امر، هم به خود نوجوانان و هم به دیگران آسیب میزند. مصرفگرایی در جامعه ما شدت گرفته و این مسأله بیشتر ناشی از آن است که مدیریت فرهنگی در جامعه ما نتوانسته آن جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید