برای ارائهی خدمات دولت الکترونیک از طریق 10 اپلیکیشن پرکاربرد غیردولتی کشور برنامهریزی کرده ایم/ انجام 40 میلیون تراکنش ماهانه از طریق بخش غیردولتی را در دستور کار داریم
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران توسعه ارائه سرویس دیجیتال را چشمانداز اصلی سازمان دانست و گفت: تغییر رویکرد از عرضه محور بودن خدمات به تقاضا محور بودن بر اساس نیاز شهروندان و همچنین توزیع منصافه خدمات الکترونیکی دولت از اولویت های جدی در حوزه دولت الکترونیکی است.
به گزارش سیتنا، دکتر امیر ناظمی به منظور تبیین اهداف و چشم انداز سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات در جمع کارکنان سازمان متبوعش، گفت: تغییرات مختلفی در همه ابعاد صنعت از قبیل کشاورزی، انرژیهای تجدید پذیر، دولت هوشمند، اینترنت اشیاء، حوزه بهداشت، حملونقل، آموزش و صنعت و غیره ایجادشده است و سازمان فناوری اطلاعات بهعنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه فناوری میبایست همگام با تغییرات و تحولات رویکردهای متفاوتی را در راستای استفاده بهینه از فرصتهای پیش رو اتخاذ کند.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تا دو سال آتی وارد قرن جدید و سال 1400 خواهیم شد افزود: خلق فرصت منصفانه برای استفاده شهروندان ایرانی از خدمات دیجیتال اعم از خدمات دولت و بخش خصوصی بدین معنی که خدمت دیجیتال را تا حد ممکن توسعه دهیم به گونه ای که همه شهروندان بتوانند بدون نیاز به ابزار خاص و با کمترین سواد دیجیتالی خدمات دیجیتالی را دریافت کنند، در اولویت است.
ناظمی مفهوم دولت هوشمند و توسعه شرکتهای نوپا (نوآفرین) را از پایههای اصلی چشمانداز سازمان فناوری اطلاعات معرفی کرد و گفت: در مفهوم دولت هوشمند میبایست بستری را فراهم کنیم که سرویسهای دولتی سایر دستگاهها از طریق امکانات موجود نظیر NIX و GSB مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور، امکان توسعه و ارائه خدمت را داشته باشند و سرویسهای دولتی بهجای عرضه محور بودن تقاضامحور شوند، به عبارتی باید بدانیم که نیاز شهروندان چیست و بر اساس نیاز مردم خدمات خود را ارائه دهیم.
وی در تشریح حوزه توسعه شرکتهای نوپا که تحت عنوان نوآفرین معرفی میکنیم افزود: استراتژی کلی ما در این بخش تسهیل گری است، بدین معنا که ما قوانین و مقررات مناسب را تدوین و پیشنهاد میکنیم و قصد مداخلهگری نداریم و سرویسی که بخش خصوصی ارائه میدهد را ارائه نمیکنیم و از امکانات دولتی برای توسعه شرکتهای نو پا استفاده میکنیم.
ناظمی گفت: تلاش خواهیم کرد خدمات خود را از طریق این شرکتها به شهروندان ارائه دهیم و البته باید به جایگاهی برسیم که 20 درصد تراکنشهایی که روی GSB انجام میشود از طریق اپلیکیشن هایی خارج از اپ ها و سرویسهای دولتی باشد و حداقل 10 اپ از بین 50 اپ پرکاربرد کشور سرویس خدمات دولت را از طریق اپلیکیشن خود ارائه دهند.
وی با اظهار امیدواری از اینکه هر دستگاه دولتی حداقل یک سرویس خود را از بستر سازمان فناوری اطلاعات ایران ارائه کند افزود: ما جهت نیل به اهداف خود به همکاری و تعامل دستگاههای نظیر ریاست جمهوری، سازمان اداری و استخدامی ، وزارت کشور ، وزارت اقتصاد و وزارت بهداشت نیاز داریم.
ناظمی فعالیت در حوزه امنیت را از وظایف اصلی سازمان دانست و ایجاد امنیت در تبادل داده و ارائه سرویس را از اهداف این بخش برشمرد و گفت: تولید استانداردهای امنیتی و ارائه خدمت بهکل اکوسیستم از عمده فعالیتها در این بخش است ،شناسایی و شناسنامه دار کردن ده هزار متخصص امنیت در سراسر دستگاه های اجرایی کشور به گونه ای که فعالیت صیانت از داده ، رصد و ارائه گزارش را عهده دار شوند.
معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه شبکه ملی اطلاعات بهعنوان بخشی از وظایف سازمان اشاره کرد و افزود : در این بخشبر اساس اسناد بالادستی لایههای مختلفی نظیر زیرساخت ، لایه کسبوکار و خدمات و همچنین لایه محتوا وجود دارد و هرکدام الزامات و استراتژیهای مختص خود را طلب میکند و تلاش برای ایجاد اتوماسیون اداری ابری در شبکه دولت را از دیگر اهداف این حوزه بر شمرد .
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران استفاده هر خانوار مستقر در ایران را از حداقل یک خدمت دولت الکترونیک در سال را از اهداف سال 1400 این سازمان برشمرد و گفت: توزیع یافتگی منصافه تراکنش خدمات دولت الکترونیک از اولویتهای جدی در این بخش است و از همین نقطه امنیت و عدالت عمومی در کشور شکل میگیرد .
ناظمی دسترسی به اهداف تعیینشده در بخش دولت هوشمند را ضروری دانست و گفت: رسیدن به عدد 200 میلیون تراکنش در ماه از اهداف پیش رو در این بخش است و در این راستا اتخاذ رویکرد پیشدستانه و داوطلبانه میتواند مؤثر باشد یعنی با سازمانها و دستگاهها تعامل برقرار کنیم و بخواهیم که خدمات خود را از بستر مهیا شده دولت الکترونیک ارائه دهند و هر سازمان حاکمیتی در کشور حداقل یک سرویس خو را از بستر دولت الکترونیک به شهروندان ارائه دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود : ما تلاش میکنیم که هر ماه 40 میلیون تراکنش از طریق بخش غیردولتی انجام شود، بدین معنی که اپلیکیشن های موجود 20 درصد از خدمات ما را پوشش دهند.
دکتر ناظمی در بخش پایانی سخنان خود دولت هوشمند را بستری برای ارائه سرویس های دولتی و همچنین سرویس های دولتی شهروند محور معرفی کرد و گفت : ما تلاش داریم تا اهداف خود را با شعار دولت هوشمند محقق سازیم و از فرصتهای پیش رو در این بخش نهایت استفاده را ببریم و در این رهگذر به تلاش متعهدانه همه کارکنان سازمان نیاز داریم و می بایست با توجه به رویکرد های جدید سازمان و ماموریت های محوله و چشم انداز پیش رو توانمندی های خود را به منظور نیل به اهداف سازمانی افزایش و ارتقاء دهیم.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید