بررسی بازار اشباع مشترکان تلفن همراه در کشور
با توجه به اشباع بازار مشترکان تلفن همراه در کشور و کاهش شیب افزایشی در ضریب نفوذ آنها، نگاهی بر آمار جدید تغییر و تحولات در این عرصه داشتیم و به وضعیت ارتباطات همراه پرداختیم که ماحصل آن در این گزارش ارائه شده است.
به گزارش سیتنا، با گذشتن ضریب نفوذ ارتباطات همراه یا به عبارتی «تلفن همراه» در کشور طی یکی دو سال گذشته، زمزمههایی پیرامون اشباع مشترکان این حوزه به گوش رسید.
اشباع در لغت به معنای «سیر گردانیدن» که میتواند مترادفی بر «ضریب نفوذ» حداکثری باشد، حاکی از آن است که شیب ضریب نفوذ این شاخص با رسیدن به سقف تقاضا، باید با ملایمت و کندی رشد کند یا در بدترین حالت متوقف شود و روی خط راست ادامه مسیر دهد.
اما با توجه به اینکه سال گذشته نیز ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور از صد گذشته بود، مقایسه آمار یک سال اخیر منتهی به پایان خرداد سال جاری نشان میدهد مجموع مشترکان تلفن همراه در کشور 8.8 درصد رشد کردهاند و به حدود 90.5 میلیون رسیدهاند.
در جدول زیر تغییرات ایجاد شده در تعداد مشترکان فعال هر کدام از اپراتورها طی یک سال اخیر را میتوانید مشاهده کنید:
همانطور که در جدول به وضوح مشخص است، سیر توالی اپراتورها به ترتیب تعداد مشترکان فعال حفظ شده با این تفاوت که رایتل نسبت به مدت زمان حیات خود در حوزه ارتباطات، تنها ظرف سال گذشته توانسته حرکتی جهشی داشته باشد و با رشد 106 درصدی تعداد مشترکان خود را به بیش از سه میلیون برساند.
اپراتور اول ارتباطی هم که اکنون بیش از 59 درصد بازار ارتباطات کشور را در دست دارد با رشد حدود 9 درصدی در تعداد مشترکان مواجه شده اما کمترین میزان رشد مشترکان را اپراتور دوم ارتباطی با حدود چهار درصد به خود اختصاص داده است.
علاوه بر این میزان پوشش ارتباطات جادههای اصلی، فرعی و ریلی کشور تا پایان فصل نخست سال جاری به 82.64 درصد رسیده است؛ با توجه به اینکه گزارش بروزی از وضعیت اپراتورهای موبایل در این شاخص وجود ندارد در جدول زیر به میزان پوشش هر کدام از اپراتورهای اصلی کشور براساس آمار منتهی به پایان خرداد ماه سال گذشته میپردازیم.
در حال حاضر ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور از مرز 110 درصد عبور کرده است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید