کدخبر :213090 پرینت
29 اردیبهشت 1397 - 13:48
پیرو انتشار گسترده‌ی یک کلیپ در فضای مجازی؛ سیتنا بررسی کرد:

استفاده از پیام‌رسان «بله» برای مراجعان بانک ملی اجباری نیست!

ماجرا از انتشار گسترده یک کلیپ در فضای مجازی آغاز شد که در آن، مرد جوانی با ادعای این که «از این پس بانک ملی قرار است تنها از طریق نرم‌افزار «بله» پاسخگوی مشتریانش باشد»، به آیتم‌های مختلف این اپلیکیشن اشاره و یک به یک توضیحاتی ارایه کرد مبنی بر این که امکانات تعبیه شده بر روی این پیام‌رسان قابلیت دسترسی غیرمجاز به اطلاعات و تصاویر شخصی ذخیره شده در گوشی تلفن همراه افراد را داراست؛ این تحلیل از آنجا که با اجرای فیلترینگ تلگرام و اجبار استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی همزمان شد، برخی شائبه‌ها و نگرانی‌هایی را جرقه زد!

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، اولین بار و در اسفند 95، یکی از خبرگزاری‌های داخلی از رونمایی «بله» به عنوان نخستین پیام‌رسان گفت‌وگو و پرداخت ایرانی، با هدف تجربه راحتی کاربران و استفاده‌کنندگان داخلی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان خبر داد و اعلام کرد: این شبکه‌ی اجتماعی در لحظه و سریع، هم امکان گفت‌وگو و ارتباط را برای کاربران خود فراهم می‌کند و هم امکانات مالی خوبی در اختیار آنها می‌گذارد.

در همین حال و پس از انتشار کلیپ مورد اشاره، ششم اسفند 96، مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای سازمان فناوری اطلاعات ایران، ادعای سوءاستفاده‌ی برنامه‌ی نرم‌افزاری تلفن همراه «بله» از اطلاعات کاربران را فاقد اعتبار دانست و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: انتشار وسیع ادعایی در یک فایل تصویری درباره سوءاستفاده برنامه نرم‌افزاری (اپلیکیشن) پیام‌ رسان «بله» از اطلاعات کاربران که تنها با استناد به مجوزهای دسترسی اپلیکیشن اندرویدی صورت گرفته به هیچ عنوان صحت ندارد و مجوزهای برنامه‌های اندرویدی تابع قابلیت‌های پیاده‌سازی شده و تنظیم برنامه نویس هستند و در واقع برای ارائه‌ی هر قابلیتی ممکن است نیاز به فعال سازی مجوز‌هایی در برنامه باشد؛ یک بررسی ساده در خصوص سایر اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی نیز نشان خواهد داد هر یک دارای مجوزهای گوناگون هستند و در فایل تصویری مذکور حتی تعریف و توضیح برخی از مجوزها نیز اشتباه است و به طور کلی اظهارنظر در خصوص امنیت هر اپلیکیشنی نیازمند بررسی در فضای فنی‌ و تخصصی است.

اکنون و در روزهای بعد از فیلترینگ تلگرام، بار دیگر کلیپ یاد شده با سرعت بیشتر در فضای مجازی دست به دست شد و نگرانی‌ عمومی و به صورت ویژه مشتریان بانک ملی را بیشتر کرد. در همین حال مدیر پروژه پیام‌رسان «بله» در واکنش به حواشی ایجاد شده، تصریح کرد: یکی از شعب بانک ملی در شهر یزد به صورت خودسرانه و بدون هماهنگی شعبه‌ی مرکزی بانک ملی به منظور ترویج خدمات الکترونیکی از خدمات بات پیام‌رسان بله به منظور دریافت نوبت استفاده کرده و همین مساله جنجال‌های گسترده‌ای در فضای مجازی به دنبال داشته است و در حال حاضر با برخورد بانک ملی، این پروژه به طور کامل لغو شده و مردم باید بدانند که نصب و استفاده از پیام‌رسان بله برای دریافت خدمات بانک ملی و سایر بانک‌ها ضرورتی ندارد.

پیام‌رسان «بله» یک پلتفرم دریافت خدمات بانکی در قالب پیام رسان است

مصطفی رادمرد، همچنین گفته است: پیام‌رسان بله یک پلتفرم دریافت خدمات بانکی در قالب پیام رسان است و هر یک از بانک‌های کشور می‌توانند با استفاده از قابلیت بات پیام رسان بله خدماتی از جمله نوبت دهی به مشتریان عرضه کنند و اعتقاد دارم خدمات بانکی باید به صورت معمول ارائه شود اما خدمات الکترونیکی نیز ارائه شود و نباید به اجبار هیچ کدامیک از بانک‌ها خدمات بانکی را به مشتریان عرضه کنند.

ضریب امنیت «بله» در حد تلگرام است

به گزارش خبرنگار سیتنا، در پی ابراز نگرانی برخی شهروندان در این باره و درخواست برای پیگیری موضوع و تأیید صحت و سقم آنچه در کلیپ اشاره شده، گفت‌‌وگویی با حمید بابادی‌نیا، عضو هیات مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران انجام شد؛ او به سیتنا می‌گوید: فردی که در این کلیپ صحبت می‌کند، به هیچ وجه کارشناس حوزه آی تی نیست؛ چون هر پیام‌رسانی این قابلیت‌هایی که در این کلیپ اشاره می‌شود را دارد و اگر این دسترسی‌های پیش پا افتاده و بدیهی نباشد که عملا استفاده خاصی کاربر از قابلیت‌های پیام‌رسان‌ها نمی‌تواند داشته باشد.

بابادی‌نیا با بیان این که «این پیام‌رسان حاصل تلاش نخبگان ایرانی است و تنها شاید افراد ساده و عوام تصور کنند این اطلاعات درست است، در حالی که اینطور نیست»، تأکید می‌کند: این قبیل مباحث که در فضای مجازی منتشر می‌شود، علمی نیست و تمام پیام‌رسان‌ها از جمله تلگرام، این قابلیت‌ها را دارند و فردی که این کلیپ را پر کرده، صرفا برنامه تخریب داشت و کمترین اطلاعات علمی و فنی نداشت.

از سوی دیگر مسنول دایره انفورماتیک بانک ملی خراسان رضوی نیز با رد نصب و استفاده اجباری پیام‌رسان «بله» از سوی مشتریان شعب بانک ملی در رابطه با حواشی به وجود آمده، می‌گوید: ضریب امنیت این پیام‌رسان بسیار بالا و حتی در حد تلگرام است و متأسفانه در کلیپی که این روزها در فضای مجازی در حال انتشار است، مسایل بسیار بدیهی و عوام‌گونه مطرح شده و هرکسی که کمترین اطلاعات را در حوزه آی تی و نرم‌افزارها داشته باشد، این موضوع را براحتی می‌فهمد؛ ضمن این که تمام پیام‌رسان‌های دنیا، این امکانات را دارند.

این دسترسی‌ها در تمام پیام‌رسان‌ها وجود دارد

مهندس محمدرضا دانشور با اشاره به مواردی که در این کلیپ به آن اشاره و تأکید می‌شود که این گزینه‌ها، دسترسی به تمامی اطلاعات گوشی همراه شما را بدنبال دارد، تصریح می‌کند: این دسترسی‌ها با نصب تمام پیام‌رسان‌ها، ایجاد می‌شود، چراکه اگر این اجازه را کاربر ندهد، عملا امکان استفاده از قابلیت‌های پیام‌رسان را نخواهد داشت و این از ابتدایی‌ترین گزینه‌هایی است که هر پیام‌رسانی دارد.

او می‌گوید: افراد مطلع و کارشناس تحت تأثیر این قبیل کلیپ‌ها قرار نمی‌گیرند و اهمیتی به آن نمی‌دهند، اما سایرین ممکن است در سایه برخی بدبینی‌ها که نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی به راه افتاده، احساس نگرانی کنند و واکنش‌های مختلفی نشان دهند و تهیه کننده این کلیپ هم از وجود چنین فضایی سوءاستفاده کرده است.

استفاده‌ی مشتریان بانک ملی از پیام‌رسان «بله» اجباری نیست!

دانشور همچنین تأکید می‌کند که هیچ اجباری برای استفاده مشتریان بانک ملی از پیام‌رسان «بله» وجود ندارد و این در حالی است که این بانک در زمینه نرم افزار خیلی پیش‌رو شده و برنامه خوب دیگری هم برای استفاده مشتریانش تعریف کرده است به نام «بام»! اما نکته حایز اهمیت در این میان این است که این برنامه‌ها و نرم‌افزارها در واقع به نوعی کامل‌کننده هم هستند؛ برای نمونه اگر در خارج از کشور قصد نقل و انتقال و انجام عملیات بانکی را داشته باشید، با توجه به این که پیام تأییدیه به منظور افزایش ضریب امنیت برای مشتری ارسال می‌شود، این قابلیت بدلیل کارنکردن سیم کارت در کشورهای دیگر انجام نمی‌شود و به این ترتیب مشتری قادر نخواهد بود کنترلی روی حساب بانکی‌اش داشته باشد.

مسوول دایره‌ی انفورماتیک بانک ملی خراسان رضوی اضافه می‌کند: اما از طریق پیام‌رسان «بله» که طبق اطلاعات بنده، تنها پیام‌رسانی است که قابلیت انجام عملیات بانکی را داراست، این موضوع حل شده و همین که سرورها بومی است و امکان سرقت اطلاعاتی بویژه در رابطه با حساب‌های مالی بدلیل ضریب امنیت بالا وجود ندارد.

تنها به مشتریان توصیه می‌کنیم

دانشور اذعان می‌کند: همکاران ما در شعب بانک ملی برای فرهنگسازی و افزایش ضریب بانکداری الکترونیک به مشتریان توصیه و پیشنهاد می‌دهند که برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه سعی کنند از طریق نصب «بام» یا «بله» کارهای مختلف بانکی‌شان را انجام و پیگیری کنند و در واقع این برنامه‌ها برای راحتی هر چه بیشتر مشتری‌ها و جلوگیری از ترافیک تعریف و اجرا می‌شوند و به این ترتیب دیگر نیازی نیست حتی از خانه بیرون بیایند.

اطلاعیه‌ی بانک ملی پیرامون پیام رسان «بله»

به گزارش خبرنگار سیتنا، بانک ملی نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: به منظور تنویر افکار عمومی و اطمینان خاطر کاربران پیام‌رسان بله و مشتریان محترم بانک ملی ایران در خصوص کلیپ تصویری که اخیرا در فضای مجازی به قصد تخریب سرویس مذکور و تشویش اذهان برخلاف حقیقت منتشر شده است، به آگاهی می‌رساند: «دسترسی به اطلاعات کاربران در سرویس بله همانند سایر پیام‌رسان‌های موجود محدود به همان مورد خاصی است که کاربر صرفا در زمان استفاده اجازه آن را صادر می‌کند و کاربران محترم این سرویس می‌توانند بدون توجه به اکاذیب مذکور با اطمینان کامل از خدمت ارائه شده بهره‌برداری کنند.»

وجه تمایز «بله» با سایر پیام‌رسان‌ها

این درحالی است که در جریان تهیه گزارش میدانی خبرنگار شهرآرا در این باره، یکی از کارمندان بانک ملی با رد هرگونه استفاده اجباری و الزام نصب این پیام‌رسان برای مشتریان، می‌گوید: این پیام‌رسان را من و تمام همکارانم و خانواده‌ و آشنایان نزدیک‌مان نصب کرده و در حال استفاده هستیم؛ همین که امکان انجام عملیات‌های بانکی را فراهم کرده، وجه تمایز ویژه‌ای است؛ یعنی هم از این طریق با هم در ارتباطیم و هم در صورت نیاز، کارهای بانکی‌مان را با استفاده از قابلیت‌های تعریف شده در آن، انجام می‌دهیم و با مشکلی تا کنون مواجه نبوده‌ایم!

تنها یک بانک آن‌هم در یزد دست به این اقدام نورآورانه زد!

«تنها یک شعبه در شهر یزد اقدام به نوآوری و چاپ قبض‌های نوبت دهی و الزام برای نصب اپلیکشین "بله" برای ارائه خدمات در آینده کرده است که ما نیز در حال پیگیری این مساله هستیم.»؛ این بخشی از اظهارات یک مقام مسئول در شعبه مرکزی بانک ملی در پاسخ به این پرسش است: «آیا نصب اپلیکیشن «بله» برای ارائه خدمات از سوی بانک ملی‌ الزامی شده است؟»

به گزارش خبرنگار سیتنا، در همین حال وحیدی، مسوول عملیات نرم افزار شرکت داده‌ورزی سداد نیز با بیان این که «نصب این اپلیکیشن اجباری نیست اما در صورت دانلود آن نیاز به مراجعه حضوری افراد به بانک ملی نیست»، به ایلنا گفته است: نصب اپلیکیشین بله نه تنها امکان پرداخت آنلاین را دارد بلکه فضای گفت‌وگو با دیگران را نیز فراهم کرده است. امکانات بله محدود به امکانات ارتباطی یک شبکه اجتماعی معمولی نیست بلکه به کاربر این امکان را می‌دهد که در همان فضای گفت‌وگو و ارتباط با دیگران، بتواند براحتی مجموعه‌ای از امور بانکی را هم انجام دهد و براحتی کارت به کارت، دریافت شارژ، دریافت قبوض، درخواست پول و اخذ موجودی و پرداخت عوارض خروح از کشور را نیز انجام دهد.

ویژگی‌های «بله»

به گزارش خبرنگار سیتنا، پیام‌رسان«بله» با زیرساخت پرسرعت خود، امکان ارسال و دریافت پر سرعت عکس، فیلم و فایل را اعطا کرده و علاوه بر این، در قدمی رو به جلو مجموعه‌ای از امکانات مالی را هم به کاربر هدیه می‌کند.

خرید شارژ و پرداخت قبوض زیرنظر بانک مرکزی از امکاناتی هستند که کاربران در همان فضای گفت‌وگوی پیام‌رسان به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کند.

در عمل، وجه برتری این پیام‌رسان ایرانی قابلیت انجام امور بانکی است که تا به حال در اختیار کاربران ایرانی قرار نداشته و حتی پیام‌رسان‌های خارجی (در دسترس ایرانی‌ها) نیز مجهز به این توانایی نبوده‌اند.

از دیگر محاسن این ابزار ایرانی آن است که کاربران می‌توانند براحتی در یک فضای واحد همه نیازهای خود را رفع کنند. این مورد موجب برتری «بله» بر نمونه‌های مشابه خارجی است.

گزارش از "سعیده ساجدی‌نیا" - سیتنا

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.