کدخبر :199383 پرینت
29 فروردین 1396 - 17:04

ستادهای تلگرامی مصداق تبلیغ زودهنگام است؟

با اینکه براساس قانون، تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخاباتی ممنوع اعلام شده است اما آغاز به کار تبلیغات برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به گوش می‎رسد. برای مثال، کانال تلگرامی یکی از داوطلبان کاندیداتوری چند روزی است آغاز به کار کرده و تبلیغات خود را در این کانال شروع کرده است. این داوطلب، دو بیانیه هم منتشر کرده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از «داتیکان»، بر اساس ماده ۵۶ قانون انتخابات مصوب سال ۶۲ فعالیت تبلیغاتی انتخابات، پس از انتشار آگهی اسامی نامزدها شروع و تا ۲۴ ساعت قبل اخذ رأی ادامه خواهد داشت اما همواره از گوشه و کنار شهر می‌شنویم که داوطلب خاصی در مکان خاصی پیش از موعد اقدام به تبلیغات کرده است. برای نمونه می‌توان  به سفرها و دیدارها و نشست‌های خبری محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی از نامزدهای امسال ریاست جمهوری  اشاره کرد یا تجمع اخیر هواداران محمدباقر قالیباف.

روز ۲۶ فروردین هم دادستان کل کشور بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کرد که فحوای کلام او هم نشان از همین توصیه‌گونه بودن این قانون داشت: «شب گذشته خبر و فیلمی از بعضی شبکه های اجتماعی از تجمع عده‌ای از طرفداران بعضی کاندیداهای محترم ریاست جمهوری مشاهده کردم که تبلیغ تلقی می‌شود. نظر به اینکه هرگونه تبلیغ قبل از اعلام رسمی اسامی کاندیداهای محترم از سوی شورای محترم نگهبان و وزارت کشور ممنوع می باشد، انتظار داریم همه کاندیداهای محترم راسا و با تاکید به طرفداران خود،از هرگونه اقدامی که در فضای حقیقی یا مجازی تبلیغ محسوب می شود،  خودداری فرمایند.»

همچنین عبدالرضا رحمانی‌فضلی روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین در جمع خبرنگاران گفته بود: «تبلیغات زودهنگام تخلف است و باید مراعات شود. همه اشخاص و حامیان دیگر، من‌جمله رسانه‌های منتسب به افراد و رسانه‌هایی که به هر نوعی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، شامل استفاده از بیت‌المال می‌شوند و خلاف است. موارد خلاف قانون از طریق بازرسان و مردم اعلام می‌شود و در کمیته رسیدگی به تخلفات بررسی خواهد شد.»

تمام این موارد نشان از ناروشنی این قانون دارد که در ضمن اینکه می‌خواهد محدودیتی را ایجاد کند در دل خود دارای محدودیت‌های فراوانی است!

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به رصدکردن چنین مواردی در خصوص تشکیل ستاد و تبلیغات گفت: «تشکیل ستاد با تبلیغ متفاوت است. ستاد ممکن است تشکیل شود و کارهای داخلی مربوط به خود را انجام دهد اما هرگونه فعالیت زودهنگام از سوی همه افرادی که نامزد هستند ممنوع است. تبلیغات باید فقط در ظرف زمانی که قانون تعیین کرده است صورت بگیرد و قطعا شورای نگهبان به تمام هیات‌های نظارت استانی اعلام کرده است که با این تبلیغات زودهنگام برخورد و موارد تخلف را برای مقامات قضایی و شورای نگهبان ارسال کنند. ما هم از طریق وزارت کشور موضوع را پیگیری می‌کنیم.»

کدخدایی در خصوص بیانیه‌های منتشرشده نیز گفت: «نفس بیانیه و تشکیل ستاد، تبلیغات محسوب نمی‌شود ولی اگر کسی فعالیت تبلیغی انجام دهد قطعا آن شخص مراقبت می‌شود و مدنظر شورای نگهبان خواهد بود و در صورت تخلف با آن برخورد می‌شود.»

اما با این حال هنوز پرسش‌هایی مطرح است. اینکه آیا تشکیل ستاد انتخاباتی مجازی و فعال‌شدن آن کارکردی مشابه ستادهای عادی (حقیقی) ندارد؟ درست است که ستادهای عادی می‌توانند ایجاد شوند و از نظر سازمانی و امور داخلی به رتق و فتق امور جاری انتخاباتی خود بپردازند و رفتار آنان نیز هیچ گونه سویه تبلیغاتی نداشته باشد اما تشکیل ستاد انتخاباتی مجازی فعال از وضعیت دیگری برخوردار است. از آنجا که شبکه‌های مجازی به لحاظ ساختاری و کارکردی محل خودابرازی، سوژگی، در معرض دیده‌شدن قرار گرفتن و به طور کلی محل تبلیغ‌شدن است و این تبلیغ‌شدن به نحو خودبخود و به اقتضای ویژگی این شبکه‌ها شکل می‌گیرد، دیگر نمی‌توانیم چنین ارزیابی را در مورد شبکه‌های مجازی داشته باشیم. اساسا ایجاد کانال ستاد انتخاباتی به معنای آغاز تبلیغات است.

پرسش دیگر این است که شاخص تبلیغاتی‌بودن یک عمل چیست؟ شاید بتوان ابراز وضعیت، ویژگی‌ها، رهیافت‌ها، برنامه‌ها، سوابق و ... سیاسی به معنای تبلیغ باشد؛ خواه به نحو صریح و خواه در لفافه و ضمنی. از همین‌رو بسیاری از رفتارهای کاندیداها در شرف انتخابات، خواسته یا ناخواسته مصداق تبلیغات انتخاباتی است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.