کدخبر :309257 پرینت
28 مهر 1403 - 11:46

مسوولان باید خارج از تعصبات سیاسی و با عینک منافع ملی به فیلترینگ نگاه کنند

عضو هیات مدیره اتحادیه صنعت مخابرات ایران گفت: ضرورت دارد که شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تعامل بنشینند و خارج از تعصبات سیاسی و با عینک منافع ملی بار دیگر به مسئله فیلترینگ نگاه کنند تا نهایتا به تعادل برسند که دسترسی به کدام پلتفرم ها باز شود.

متن خبر

دکتر اسماعیل ثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون روند تحقق وعده رییس جمهور برای رفع فیلترینگ، اظهار کرد: به مسئله فیلترینگ نباید مانند دیگر مسائل کشور، نگاه صفر و صدی داشت؛ چراکه فیلترینگ سفت و سخت پلتفرم ها از یک طرف و آزاد بودن دسترسی به فضای مجازی از طرف دیگر، هر دو نگاه غلطی است.

وی، ادامه داد: هر کشوری در دنیا برای امنیت سیاسی، اقتصادی، نظامی و همچنین برای امنیت خانواده ها و کودکان بر بستر فضای مجازی قوانینی را تعریف کرده است، حتی در اروپا نیز برای عدم دسترسی کودکان به برخی از سایت ها، اقداماتی صورت گرفته است و به عبارت دیگر همه کشورها درست یا غلط، کم یا زیاد مسئله فیلترینگ را داشته اند.

ثنایی، خاطرنشان کرد: اگر ندانیم که چگونه فضای مجازی را ساماندهی کنیم و به طور افراطی پلتفرم هایی همچون واتس اپ، یوتیوب، اینستاگرام و تلگرام را فیلتر کنیم ضربه شدیدی به اقتصاد و کسب و کارها وارد می شود، اگرچه تاکنون نیز ضربه هایی وارد شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنعت مخابرات ایران، تاکید کرد: اگر تمامی پلتفرم ها آزاد باشد، مسوولان مربوطه باید برای حفظ امنیت کشور، افراد و کسب و کارها بررسی های لازم را انجام دهند تا از کلاهبرداری های این حوزه جلوگیری به عمل آید.

وی، گفت: در حوزه فضای مجازی باید به تعادل برسیم و نگاه فنی و قانونی به این فضا داشته باشیم، در حال حاضر حجم فروش فیلترشکن ها بسیار زیاد است و هنوز هم این فروش ادامه دارد.

ثنایی، اشاره کرد: اکنون همه افراد حتی کودکان نیز به فضای مجازی دسترسی کامل دارند و به همین علت نیز حملات سایبری زیادی به سایت های کشور صورت گرفته است، بنابراین ضرورت دارد که شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تعامل بنشینند و خارج از تعصبات سیاسی و با عینک منافع ملی بار دیگر به مسئله فیلترینگ نگاه کنند تا به تعادلی برسند که دسترسی به کدام پلتفرم ها را باز کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنعت مخابرات ایران، در پایان بیان کرد: فیلترینگ باید وجود داشته باشد اما نه به گونه ای که در حال حاضر وجود دارد، چراکه شرایط موجود، دسترسی به محتواهای مثبت فضای مجازی را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.