خبرنگارانی که درآمدشان را مدیون اخبار جعلی اند؛
دروغپردازان موفق و حرفهای در دنیای خبر!
دنیای اخبار جعلی اگر چه بنیانش بر دروغ استوار است اما جذاب است و بازاری گسترده دارد. در رادیوی ملی آمریکا برای اولین بار مردی سخن گفته که درآمدش را مدیون اینگونه خبرهاست.
به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از سایت دویچه وله، خبرنگار رادیوی عمومی ملی "ان پی آر" آمریکا بر در خانه جستین کولر (Jestin Coler) میکوبد، اما کولر او را دست به سر میکند و میگوید، تمایلی برای صحبت کردن ندارد.
کولر برای این مصاحبه انتخاب شد چون بانی و رئیس شرکت Disinfomedia.inc است که وبسایتهایی از اخبار دروغین را شامل میشود. کسی از تعداد دقیق این وبسایتها خبر ندارد، چون کولر که کمی بعد برای شرکت در مصاحبه اعلام آمادگی کرد در این مورد لب فرو بست و حاضر به فاش کردن آن نشد.
جستین کولر یکی از جعلپردازان دنیای خبر است. او به طور مرتب خبرهایی منتشر میکرد که از حقیقت عاری و در عین حال واقعا اثرگذار بود.
به عنوان نمونه دو سال پیش او خبری منتشر کرد بر این اساس که در ایالت کلرادوی آمریکا در فروشگاههای مواد غذایی ماریجوانا خریداری میشود. نماینده کلرادو هم بعد از آن لایحهای تقدیم مجلس کرد تا استفاده از فروشگاههای مواد غذایی برای خرید مواد مخدر را ممنوع کند. اما خبر جز دروغ چیزی نبود.
جستین کولر ۴۰ ساله، متأهل و صاحب فرزند است. پاسخ به این سوال که چرا او در سال ۲۰۱۳ شروع به نوشتن اخبار جعلی کرد را از زبان خودش بخوانیم: «من میخواستم وبسایتی بسازم که جنبش راستگرای فوق افراطی را جلب کند. هدفم این بود: ماجراهایی غلط یا ساخته و پرداخته ذهنم را در افکار عمومی مطرح کنم تا بعد از آن بگویم، اینها تماما ساختگی بودند.»
استخدام ۲۵ تا ۳۰ نویسنده
جستین کولر ۲۵ تا ۳۰ نویسنده را برای هدف خود استخدام کرد. او میگوید، برایش تعجبآور بود وقتی میدید که چه خوب از اخبار دروغینش در گرماگرم کارزارهای انتخاباتی اخیر در گوگل یا فیسبوک استقبال میشود. مثلا این ماجرا که مأمور "افبیآی" دخیل در رسوایی ایمیلهای هیلاری کلینتون، نامزد شکستخورده دمکراتها در انتخابات ریاست جمهوری کشته و جسدش پیدا شده است.
این گزارش با عنوان جنجالی خود ظاهرا اولین بار در روزنامه "دنور گاردین" انتشار یافته بود؛ اما در حقیقت چنین روزنامهای اصلا وجود خارجی ندارد.
کولر میگوید، اما مردم دلشان میخواست چنین چیزی را بشنوند. همه زوایای ماجرا زاده ذهن خود کولر بود از شهر و مردم آن گرفته تا رئیس پلیس و مأموران "افبیآی".
مسئولان شبکههای اجتماعی در شرکت او هدفمندانه این گزارش سراسر جعل را در میان هواداران دونالد ترامپ، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری منتشر کردند. نتیجه این بود: خبر مثل مادهای قابل اشتعال پخش شد و گسترش پیدا کرد.
تا ۴۰هزار دلار در ماه
هر یک کلیک شرکت او را برای دنیای تبلیغات جذابتر میسازد. روزنامه "لوس آنجلس تایمز" در لانگ بیچ دو نویسنده اخبار جعلی را یافته که گفتهاند، در ماه بین ۱۰ تا ۴۰هزار دلار از راه درج تبلیغات در وبسایت خود پول در میآورند.
فیسبوک و گوگل اعلام کردهاند، امکان درج تبلیغات در صفحاتی با اخبار ساختگی را نخواهند داد. این اقدام درآمد مالی صفحاتی با اخبار جعلی را کاهش خواهد داد.
با این حال جستین کولر، از اعضای حزب دمکرات معتقد است که اخبار دروغین منتشرشده توسط او به شکست هیلاری کلینتون کمک نکرده است. به گفته او، کلینتون در اصل "نامزد خوبی" نبود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید