کدخبر :186037 پرینت
21 فروردین 1395 - 18:48

ایمیل فیشینگی که آدرستان را می‌داند

سایت بی‌بی‌سی دریافته که هزاران نفر ایمیل فیشینگ جدیدی دریافت کرده‌اند که آدرس منزل آنها را هم در خود داشته است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، فیشینگ روشی برای برای به دست آوردن اطلاعات از طریق جعل وب‌سایت و آدرس ایمیل است. این ایمیل که برای برخی از کارمندان بی‌بی‌سی هم فرستاده شده، مدعی است که آنها صدها پوند به شرکت‌های مختلف بریتانیایی بدهکارند.

شرکت‌هایی که نامشان در این ایمیل‌ها آمده با سیلی از تماس‌های تلفنی مردم نگران روبه‌رو شده‌اند.

کارشناسان امنیتی هشدار می‌دهند که کلیک کردن روی لینک ارسالی به نصب شدن بدافزار روی رایانه منجر می‌شود.

شاری وال یکی از اولین خبرنگاران بی‌بی‌سی بود که این ایمیل را گرفت.

"متن ایمیل اشکال دیکته‌ای و دستوری ندارد و آدرس دقیق خانه من هم در آن بود...وقتی می‌گویم دقیق یعنی این‌که دقیقا به شکلی نوشته شده بود که خودم می‌نویسم، که مقداری با آدرس رسمی منزلم فرق دارد."

"راستش بعد از خواندش دلم ریخت، چون ذهنم خیلی سریع رفت دنبال آن ۸۰۰ پوندی که ظاهرا بدهکار بودم و عواقب احتمالی بعدی."

البته او خیلی سریع متوجه شد که ایمیل با هدف کلاهبرداری فرستاده شده و برای همین روی لینک کلیک نکرد.

او می‌گوید "چند دقیقه بیشتر نگذشته بود که صدای یکی از همکاران تهیه‌کننده هم بلند شد و بعد هم یکی دیگر هم گفت که ایمیل مشابهی به آدرس شخصیش فرستاده شده."

باج‌افزار

این گروه از کارمندان بی‌بی‌سی، که همگی برای یک برنامه کار می‌کنند، تصمیم گرفتند با شرکت‌هایی که نامشان در ایمیل‌ها به عنوان طلبکار آمده بود تماس بگیرند.

سخنگوی شرکت بریتیش میلرین، که پارچه‌های کتان تولید می‌کند، به این برنامه گفت که "بیش از۱۵۰ نفر که به ما بدهکار نیستند با شرکت تماس گرفته‌اند."

سخنگوی شرکت قفسه‌سازی گرین‌اوکس منچستر هم گفت که "آقای پیری با ما تماس گرفت و خیلی نگران بود چون همسرش یکی از این ایمیل‌ها گرفته بود."

دکتر استیون مرداک، محقق در کالج دانشگاهی لندن (یو‌سی‌ال)، در مصاحبه با این برنامه گفت: "به احتمال زیاد وبسایت یک فروشگاه اینترنتی هک شده و اطلاعاتی که در آنجا ذخیره شده بوده به سرقت رفته. در مرحله بعدی این اطلاعات را یا فروخته‌اند یا، بعد از چند مرحله دست به دست شدن، نهایتا به شخصی رسیده که ایمیل‌ها را فرستاده."

به گفته او این ایمیل شبیه ایمیل‌های فیشینگی است که قبلا از طرف گروه‌های خلافکار شرق اروپا و روسیه فرستاده شده. او می‌گوید کلیک کردن روی لینک به نصب بدافزارهایی مثل کریپتولاکر منجر خواهد شد که نوعی باج‌افزار است که برای سیستم‌عامل ویندوز طراحی شده و ابتدا مانع دسترسی فرد به فایل‌هایش می‌شود و سپس برای رفع این مانع از فرد قربانی مبلغی پول طلب می‌کند.

به کسانی که چنین ایمیل‌هایی دریافت می‌کنند توصیه می‌شود ابتدا ایمیل دریافتی را پاک کنند و سپس آن را به مراجع ذیصلاح گزارش دهند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.