کدخبر :181452 پرینت
23 فروردین 1394 - 16:05

ضرورت‌های ایجاد و جایگاه بانکداری شرکتی در نظام بانکی

اقتصاد ما از کاستی‌های ساختاری رنج می‌برد و اقتصاد مبتنی بر درآمد نفتی، توان اقتصاد و رونق تولید را با آسیب‌هایی جدی روبرو کرده و همچنین فشارهای ناشی از مشکلات در روابط خارجی، نارسایی‌های مزمن را در اقتصاد کشور تشدید کرده است. بدون شک در شرایطی که بازار سرمایه هنوز نتوانسته نقش واقعی خود را در اقتصاد ایفا کند، بانک‌ها همچنان بار اصلی پیشبرد اهداف دولت را به دوش می‌کشند و فراتر از اهداف ذاتی و وظایف ساختاری خود، تامین مالی اقتصاد بانک محور کشور را بر عهده می‌گیرند. عدم تنوع در ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه موجب شده که اغلب مشتریان به سمت تامین مالی در بازار پول متمایل شوند و این مساله،

متن خبر

آنچه نباید مغفول بماند، فرصت‌هایی است که از این رهگذر نصیب نظام بانکی کشور می‌شود. شرکت‌ها، سازمان‌ها و بنگاه‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی، بانک‌ها را مهم‌ترین و اثربخش‌ترین ابزار تامین مالی می‌بینند و بانک‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از توان تخصصی و منابع مادی و معنوی، ضمن حرکت در راستای اهداف کلان اقتصادی، عملکرد خود را در فضای رقابت داخلی و خارجی بهبود بخشند.

بانکداری شرکتی، مفهومی ‌است که می‌تواند بانک‌ها را در استفاده از این فرصت‌ها و مقابله در برابر تهدیدهای موجود یاری کند. بانکداری شرکتی با تمرکز بر نیاز مشتریان، به‌دنبال خلق و توسعه محصولات بانکی و مالی متناسب، برای پاسخگویی موثر و دقیق به آن‌ها است. با توجه به این رویکرد، بانک‌ها می‌توانند خدمات اعتباری خود را متناسب با مسایل پیچیده شرکت‌ها باز‌طراحی کنند و با ایجاد بسته‌های متنوع تامین مالی، مدیریت مالی و مدیریت نقدینگی را تسهیل کند.

در مجموع باید گفت که بانکداری شرکتی رویکردی اثربخش برای هدایت بهینه سرمایه‌های کشور به سوی تولید، شناسایی نیازها و خواسته های بخش‌های مولد اقتصادی و نیز تسهیل و تسریع در فرآیند خدمت‌رسانی به مشتریان حقوقی در بخش‌های مختلف اقتصادی است.

 مزیت‌های بانکداری شرکتی

• دفاتر متعدد در شهرهای مهم صنعتی کشور

• اختصاص مدیر حساب به شرکت‌ها        
• اعطای حدود اعتباری 
• فرآیندهای سریع و آسان 
• سیستم اعتباری سنجی و رتبه‌بندی 
• خدمات ارزی و بین‌الملل متمایز 
• بهره‌مندی از خدمات متمایز و تخفیف‌های کارمزدی از شرکت‌های وابسته 
• بهره‌مندی بسته‌های اعتباری 
• خدمات مشاوره‌ای در حوزه بین‌الملل 
• بسته خدماتی ویژه بازار اوراق بهادار 
• عاملیت صندوق توسعه ملی 
• نرم‌افزارهای متنوع و کاربردی 
• بسترها و راه‌حل‌های متنوع پرداخت

 دستاوردهای بانکداری شرکتی

بانک سامان به عنوان یکی از نخستین بانک‌های الکترونیک جمهوری اسلامی ایران‌، همواره مبتکر شیوه‌های نوین بانکداری بوده است‌. در همین راستا و متناسب با الزامات فضای رقابتی‌، تلاش مستمر و تعهد همیشگی به ارزش‌آفرینی برای مشتریان‌، اقدام به طراحی و پیاده‌سازی خدمات بانکداری شرکتی در نظام بانکی کشور کرده است‌.  بانکداری شرکتی در بانک سامان، با تمرکز بر شناخت مشتریان شرکتی‌، در تلاش است تا با تکیه بر تمایزهای حاصل از استراتژی‌های مشتری مدارانه‌، ساختار منعطف‌، تخصص و تعهد بانکداران مجرب خود و نیز فرآیندها و سیستم‌های منحصر‌به‌فرد، در جایگاه یک شریک تجاری معتمد و کارآمد نقش‌آفرینی کند‌. بدین‌منظور بانکداری شرکتی بانک سامان، همگام با نظام بانکداری جهانی‌، با ایجاد ارتباط و تعامل پویا و سازنده با مشتریان هدف بانکداری شرکتی‌، با تشخیص نیازها و خواسته‌ها‌، ماموریت یافته تا راه‌حل‌های جامع، یکپارچه و خاص خود را در کنار ارایه محصولات و خدمات متنوع و سفارشی بانکی و مالی را با کیفیت‌، سرعت و دقت بسیار به مشتریان بانکداری شرکتی ارایه کند.

اهم فعالیت‌های بانکداری شرکتی بانک سامان در مهم‌ترین اولویت کشور، یعنی صنعت غذا و دارو به‌طور مختصر به‌شرح زیر قابل بیان است:

صنایع غذایی از صنایع استراتژیک کشور محسوب می‌شوند. بر همین اساس و با تلاش و تعهد فعالان این بخش اثرگذار اقتصادی، پیشرفت‌های قابل توجهی در این حوزه صورت گرفته است. بانکداری شرکتی بانک سامان به هدف شراکتی پایدار و قرار دادن صنایع غذایی در زمره مهم‌ترین بازارهای هدف خود، در تلاش است تا با ارایه راه‌حل‌های نوین و جامع، بیش از پیش در بالندگی این صنایع نقش‌آفرینی کند. تجربه‌های کسب‌شده در این حوزه، در قالب بسته‌های خدماتی هم‌اینک در دسترس شرکت‌های این بخش است.

ازسوی دیگر، با توجه به تعهد و تخصص مسئولان و پرسنل بانکداری شرکتی بانک سامان، این بانک توانسته خود را به بزرگ‌ترین و فعال‌ترین بانک در زمینه ارایه انواع خدمات بانکی در این صنعت تبدیل و موفقیت‌های به‌سزایی را کسب کند. همچنین امروزه صنعت داروسازی به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین و عظیم‌ترین صنایع جهان مطرح است. در اختیار داشتن چنین صنعتی به منزله یکی از معیارهای مهم توسعه‌یافتگی کشورها شناخته می‌شود. صنعت داروی کشور با وجود نوپا بودن و قدمت نه چندان دور و با توجه به چالش‌های پیش رو، امروزه توانسته 95 درصد نیازهای دارویی داخل را تامین کند. بدین ترتیب بانکداری شرکتی حمایت از این بخش صنعت از طریق ارایه راه‌حل‌ها و خدمات ارزش‌آفرین را پیش فرض خود دانسته و هدف‌گذاری کرده است و در این راستا به موفقیت های بزرگ و ملموسی دست یافته است.

برنامههای پیشرو

همانطور که در بالا اشاره شد، بانکداری شرکتی بانک سامان، موفق به کسب توفیقات زیادی در زمینه صنعت غذا و دارو در سال‌های اخیر شده و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین ارایه‌دهندگان خدمات پولی و بانکی در حوزه ارز و ریال در صنعت غذا و دارو است. بدون شک با توجه به اهمیت این صنعت و تاثیر مستقیم آن بر زندگی مردم، حفظ جایگاه بانک در عرصه غذا و دارو و کمک به تولیدکنندگان و واردگنندگان در این صنعت، از اهم وظایف حال و آینده بانک سامان به‌شمار می‌رود.

در شرایط کنونی کشور و با توجه به رکود در بخش تولید و صنعت و عدم وجود نقدینگی کافی در اختیار، برای تولیدکنندگان جهت رونق اقتصادی کشور، بانک سامان در تلاش خواهد بود تا با تخصیص و افزایش منابع برای واحدهای تولیدی، زمینه را جهت خارج شدن واحدهای اقتصادی از شرایط کنونی فراهم کند. با وجود تلاش‌های گسترده دولت یازدهم برای جلوگیری از رشد نقدینگی و خروج از رکود اقتصادی، به‌طور طبیعی تزریق ارز به داخل کشور از طریق منابع خارجی، تاثیر به‌سزایی در خروج از رکود تورمی‌ خواهد داشت. در این راستا بانک سامان مترصد این امر است که با استفاده از ابزارهای بانکی جهت تسهیل فرآیند صادرات، حمایت از صادرات کالاهای غیرنفتی کرده و در خروج کشور از شرایط رکود تورمی‌ نقش آفرینی کند. یکی دیگر از دستاوردهای بانکداری شرکتی بانک سامان در مدت کوتاه فعالیت خود، کسب عاملیت صندوق توسعه ملی از سال 1392 جهت اعطای منابع ارزی و ریالی به شرکت‌ها جهت پیشبرد اهداف صنعتی و اقتصادی آنها است. بدون شک عاملیت این صندوق با در نظر گرفتن فعالیت‌های گسترده و رو به رشد بانکداری شرکتی بانک سامان، توسعه واحدهای تولیدی از طریق تامین مالی با منابع ارزان قیمت مانند صندوق توسعه ملی را به‌دنبال خواهد داشت.

*مدیر بانکداری شرکتی

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.