کدخبر :180735 پرینت
24 شهریور 1394 - 17:05

توفانی در کار نبود؛ چه کسی جرثقیل مسجدالحرام را واژگون کرد؟!

بررسی گزارش های آب و هوایی مکه مکرمه در ساعت وقوع حادثه نشان می دهد که سرعت باد در این شهر در 11 سپتامبر هیچگاه به بیش از 22 کیلومتر بر ساعت نرسیده است. جهت وزش هم با جهت واژگونی یکی نبود.

متن خبر

حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه در ساعت 5:10 عصر 11 سپتامبر اتفاق افتاد و منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 300 نفر شد. بلافاصله رسانه های سعودی در صدد توجیه علل و عوامل آن برامده و عامل جوی را مسبب وقوع این حادثه نامیدند. به طوری که شبکه العربیه مدعی شد ، سرعت باد در لحظه وقوع حادثه 65 کیلومتر بر ساعت بوده است.
 

بررسی حادثه مسجدالحرام: توفانی در کار نبود، چه کسی جرثقیل را واژگون کرد؟!

به نوشته ایران الیوم، شبکه خبری cnn عربی پا را فراتر از این گذاشت و با رکورد شکنی خبری، سرعت باد را در لحظه حادثه 95 کیلومتر بر ساعت گزارش داد و اعلام کرد که این سرعت باد 37 سال گذشته خاورمیانه بی سابقه است.

در همین راستا دکتر منصور المزروعی مدیر مرکز علمی تحقیقات تغییر آب و هوای دانشگاه ملک عبدالعزیز با اشاره به این نکته که سرعت باد بین 40 تا 55 کیلومتر بوده است ، تغییر ناگهانی وضعیت جوی را عامل سقوط جرثقیل و قطع درختان دانست.

اما واقعیت چیست و آیا واقعاً توفان باعث این حادثه شده است؟ بررسی ها نشان می دهد که اساساً در زمان حادثه، هیچ توفانی در کار نبوده است به طوری که زائران بدون مشکل خاصی در تردد بوده اند و در صحن مسجدالحرام عبادت می کردند.

بررسی گزارش های ثبت شده آب و هوایی مکه مکرمه در ساعت وقوع حادثه نشان می دهد که سرعت باد در این شهر در 11 سپتامبر هیچگاه به بیش از 22 کیلومتر بر ساعت نرسیده است.

حادثه سقوط جرثقیل

 

این گزارش ها که از پایگاه های خبری مرجع مانند weather.org  و  worldweatheronline.com به دست آمده گواهی است بر نقض ادعاهای رسانه های عربی.

نکته جالب تر این که  به گزارش پایگاه های خبری فعال در زمینه ثبت تغییرات آب و هوایی جهت وزش باد در مکه به سمت شمال غرب بوده که در جهتی غیر از مسیر سقوط جرثقیل (جنوب غرب) می باشد.

حادثه سقوط جرثقیل
 

نکته ای که در این زمینه توجه به آن خالی از فایده نیست این است که جرثقیل در پشت مقام ابراهیم سقوط نموده که بیشترین تراکم حجاج در آن مکان قرار دارد.

همچنین با بررسی وضعیت استاندارد قراگیری جرثقیل و مقایسه آن با حالت پس از وقوع حادثه مشاهده می شود که پایه ی کنترل کننده آن در هنگام وقوع حادثه از بدنه اصلی منفک بوده است که جای شگفتی دارد.

حادثه سقوط جرثقیل

حادثه سقوط جرثقیل

 

حال که مشخص شد اوضاع جوی در این حادثه اثرگذار نبوده اند و با توجه به دستکاری صورت گرفته در جرثقیل، باید به دنبال علل اصلی این فاجعه پرداخت، فاجعه ای که دقیقاً در سالروز 11 سپتامبر و در شلوغ ترین نقطه مسجدالحرام رخ داد!

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

اینکه جهت وزش باد و سقوط یکی نیستند هیچ چیزی رو روشن نمیکنه. چون اولا هواشناسی جهت جبهه باد رو اعلام میکنه و نه باد موضعی در لابلای دیوارهای محصور و ثانیا لنگری که ناشی از فشار باد باشه، خودروی حامل رو از سمتی که مقاومت کمتری نسبت به گشتاور داشته باشه می غلتاند نه لزوما در جهت وزش باد. جرثقیل به این بلندی بر اثر وزش ضعیف ترین بادها هم دچار لنگر گشتاور بسیار زیاد می شود و تنها دلیل این اتفاق، عدم استفاده صحیح از پایه لنگرگاه بوده است. امیدوارم این فاجعه مهندسی رو به عوامل ماورایی و صهیونیزم و غیره مرتبط نکنید و نکنند تا بقیه مهندسان هم یاد بگیرند که هیچ کاری شوخی بردار نیست.

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.