شرکت SAB ارائه کننده core banking در ایران
SAB خود را یک شرکت بینالمللی معرفی میکند که دارای بیش از ۲۰۰ مشتری در ۲۵ کشور و ۵ قاره جهان است، اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت حاکی از آن است که حدود ۴۵ درصد فروش این شرکت به مشتریان خارج از فرانسه تعلق دارد، با این وجود دنبالکنندگان این شرکت در شبکه اجتماعی تخصصی لینکدین به ۱۰۰۰ نفر نمیرسد و صرفا ۴۵ بانک عضو باشگاه مشتریان آن هستند که در مقایسه با ۲۰۵ مشتری بیانگر این واقعیت است که اغلب کاربران راهکارهای SAB محدود به موسسات کوچک مالی هستند.
متن خبر
سیتنا - فاوا نیوز در نظر دارد با توجه به ورود اقتصاد کشور به دوران پسا تحریم که شاهد حضور شرکتهای بینالمللی به عنوان تامینکننده در عرصههای مختلف خواهیم بود، و صنعت فن آوری اطلاعات و ارتباطات که از جذابترین حوزهها برای ارائهدهندگان راهکارهای بین المللی است و برخی از این شرکتها سابقه حضور در ایران را داشته و برخی دیگر نیز در راه هستند، تلاش کنیم با نقد منصفانه و بررسی و مرور شرکت های خارجی با دقت و حساسیت مناسب ، ضمن تقویت برند های داخلی،کمک به فضای کسب و کار حوزه فاوا و توسعه دانش همگام با کشور های توسعه یافته داشته باشیم.
این مقاله آغازی بر مجموعه مقالاتی است که به معرفی و بررسی عملکرد تامین کنندگان سرویس های بانکداری الکترونیک میپردازد. این مجموعه را با شرکت SAB که ارائهدهنده فرانسوی راهکارهای بانکداری است آغاز میکنیم. همچنین از تمامی فعالین و صاحب نظران موضوعات مطرح شده درخواست داریم با ارائه محتواهای خود ما را در این مسیر هراهی نمایند.
شرکت SAB کار خود را از سال ۱۹۸۹ با هدف ارائه راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات آغاز کرد و تا پایان سال ۲۰۱۴ تعداد پرسنل این شرکت به ۴۵۰ نفر رسیده است که از این منظر در گروه شرکتهای متوسط دستهبندی میشود، بنا بر اطلاعات ارائه شده در وبسایت شرکت SAB این نیروی انسانی در ۶ شرکت و کشور مختلف توزیع شده اند که به طور متوسط هر یک از دفاتر این شرکت نمی تواند بیش از ۱۰۰ پرسنل داشته باشد. همچنین درصد نیروی تولیدی این شرکت نیز ۵۰% عنوان شده است به نوعی که نیروی تولیدی این شرکت حدودا ۲۲۵ نفر می باشد. سازمان تولید SAB بنا بر اطلاعات موجود در وبسایت شرکت در سه کشور فرانسه لبنان و تونس توزیع شده اند. در مقایسه SAB با تامینکنندگان داخلی در این شاخص میتوان گفت که سه تامینکننده اصلی ایرانی شرکتهای بزرگتری هستند. همچنین نیروی انسانی SAB در مقایسه با شرکتها معظم تولید کننده core banking دنیا که همه نیروی انسانی چند هزار نفره دارند قابل مقایسه نمی باشد.
صورتهای مالی منتشر شده توسط این شرکت نشان از کاهش سودآوری در طول سالهای گذشته دارد، سود خالص این شرکت در سال ۲۰۱۳ تا ۴۵۰۰۰ یورو کاهش یافته (در سال ۲۰۱۲ سود خالص SAB بالغ بر ۲۶۰۰۰۰ یورو بوده است) که نشان از ضعف این شرکت از منظر کسب و کار به عنوان یک بنگاه اقتصادی دارد. همچنین فروش این شرکت در سال ۲۰۱۲ حدودا ۴۰ میلیون یورو و در سال ۲۰۱۳ حدودا ۳۹ میلیون یورو بوده است. در واقع فروش این شرکت از ۲۰۱۲ به ۲۰۱۳ کاهش داشته است. همچنین فروش این شرکت قابل مقایسه با هیچ یک از تولید کنندگان اصلی core banking در دنیا نیست، بر اساس اطلاعات مجله IBS، ده شرکت برتر فروشنده این حوزه همگی فروشی بالاتر از ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ داشته اند یعنی فروشی حداقل ۱۰ برابر SAB!
SAB خود را یک شرکت بینالمللی معرفی میکند که دارای بیش از ۲۰۰ مشتری در ۲۵ کشور و ۵ قاره جهان است، اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت حاکی از آن است که حدود ۴۵ درصد فروش این شرکت به مشتریان خارج از فرانسه تعلق دارد، با این وجود دنبالکنندگان این شرکت در شبکه اجتماعی تخصصی لینکدین به ۱۰۰۰ نفر نمیرسد و صرفا ۴۵ بانک عضو باشگاه مشتریان آن هستند که در مقایسه با ۲۰۵ مشتری بیانگر این واقعیت است که اغلب کاربران راهکارهای SAB محدود به موسسات کوچک مالی هستند. البته SAB در وبسایت خود در بخش مشتریان به تعداد اندکی بانکهای شناخته شده (مانند ING) نیز اشاره میکند اما با ورود به جزئیات مشخص میگردد که هیچ یک از این مشتریان از راهکار جامع این شرکت (SAB AT) استفاده نمیکنند و نکته جالب توجه این است که مشتریانی که این شرکت به عنوان مرجع این راهکار به آنها ارجاع میدهد غالبا موسسات پرداخت هستند و نه بانک (مانند Compte-Nickel و Caisse des Dépôts). مشتری این تامینکننده در ایران نیز (موسسه کارسازان آینده) در دستهبندی موسسات مالی کوچک میگنجد. به عنوان جمعبندی نگاهی خواهیم داشت به تحلیل گارتنر از مقایسه ارائهدهندگان بینالمللی راهکارهای بانکداری متمرکز؛
همانگونه که در ماتریس فوق قابل ملاحظه است، SAB نه تنها در جمع رهبران بازار جایی ندارد، بلکه جزء رقبای جدی و یا شرکتهایی که آیندهای خاص برای خود متصور هستند نیز به شمار نمیرود و صرفا بر روی حوزهای خاص از بازار (Niche Market) تمرکز کرده است که همانطور که پیشتر نیز اشاره شد بازار موسسات مالی کوچک است.
منابع:
این مقاله آغازی بر مجموعه مقالاتی است که به معرفی و بررسی عملکرد تامین کنندگان سرویس های بانکداری الکترونیک میپردازد. این مجموعه را با شرکت SAB که ارائهدهنده فرانسوی راهکارهای بانکداری است آغاز میکنیم. همچنین از تمامی فعالین و صاحب نظران موضوعات مطرح شده درخواست داریم با ارائه محتواهای خود ما را در این مسیر هراهی نمایند.
شرکت SAB کار خود را از سال ۱۹۸۹ با هدف ارائه راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات آغاز کرد و تا پایان سال ۲۰۱۴ تعداد پرسنل این شرکت به ۴۵۰ نفر رسیده است که از این منظر در گروه شرکتهای متوسط دستهبندی میشود، بنا بر اطلاعات ارائه شده در وبسایت شرکت SAB این نیروی انسانی در ۶ شرکت و کشور مختلف توزیع شده اند که به طور متوسط هر یک از دفاتر این شرکت نمی تواند بیش از ۱۰۰ پرسنل داشته باشد. همچنین درصد نیروی تولیدی این شرکت نیز ۵۰% عنوان شده است به نوعی که نیروی تولیدی این شرکت حدودا ۲۲۵ نفر می باشد. سازمان تولید SAB بنا بر اطلاعات موجود در وبسایت شرکت در سه کشور فرانسه لبنان و تونس توزیع شده اند. در مقایسه SAB با تامینکنندگان داخلی در این شاخص میتوان گفت که سه تامینکننده اصلی ایرانی شرکتهای بزرگتری هستند. همچنین نیروی انسانی SAB در مقایسه با شرکتها معظم تولید کننده core banking دنیا که همه نیروی انسانی چند هزار نفره دارند قابل مقایسه نمی باشد.
صورتهای مالی منتشر شده توسط این شرکت نشان از کاهش سودآوری در طول سالهای گذشته دارد، سود خالص این شرکت در سال ۲۰۱۳ تا ۴۵۰۰۰ یورو کاهش یافته (در سال ۲۰۱۲ سود خالص SAB بالغ بر ۲۶۰۰۰۰ یورو بوده است) که نشان از ضعف این شرکت از منظر کسب و کار به عنوان یک بنگاه اقتصادی دارد. همچنین فروش این شرکت در سال ۲۰۱۲ حدودا ۴۰ میلیون یورو و در سال ۲۰۱۳ حدودا ۳۹ میلیون یورو بوده است. در واقع فروش این شرکت از ۲۰۱۲ به ۲۰۱۳ کاهش داشته است. همچنین فروش این شرکت قابل مقایسه با هیچ یک از تولید کنندگان اصلی core banking در دنیا نیست، بر اساس اطلاعات مجله IBS، ده شرکت برتر فروشنده این حوزه همگی فروشی بالاتر از ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ داشته اند یعنی فروشی حداقل ۱۰ برابر SAB!
SAB خود را یک شرکت بینالمللی معرفی میکند که دارای بیش از ۲۰۰ مشتری در ۲۵ کشور و ۵ قاره جهان است، اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت حاکی از آن است که حدود ۴۵ درصد فروش این شرکت به مشتریان خارج از فرانسه تعلق دارد، با این وجود دنبالکنندگان این شرکت در شبکه اجتماعی تخصصی لینکدین به ۱۰۰۰ نفر نمیرسد و صرفا ۴۵ بانک عضو باشگاه مشتریان آن هستند که در مقایسه با ۲۰۵ مشتری بیانگر این واقعیت است که اغلب کاربران راهکارهای SAB محدود به موسسات کوچک مالی هستند. البته SAB در وبسایت خود در بخش مشتریان به تعداد اندکی بانکهای شناخته شده (مانند ING) نیز اشاره میکند اما با ورود به جزئیات مشخص میگردد که هیچ یک از این مشتریان از راهکار جامع این شرکت (SAB AT) استفاده نمیکنند و نکته جالب توجه این است که مشتریانی که این شرکت به عنوان مرجع این راهکار به آنها ارجاع میدهد غالبا موسسات پرداخت هستند و نه بانک (مانند Compte-Nickel و Caisse des Dépôts). مشتری این تامینکننده در ایران نیز (موسسه کارسازان آینده) در دستهبندی موسسات مالی کوچک میگنجد. به عنوان جمعبندی نگاهی خواهیم داشت به تحلیل گارتنر از مقایسه ارائهدهندگان بینالمللی راهکارهای بانکداری متمرکز؛
همانگونه که در ماتریس فوق قابل ملاحظه است، SAB نه تنها در جمع رهبران بازار جایی ندارد، بلکه جزء رقبای جدی و یا شرکتهایی که آیندهای خاص برای خود متصور هستند نیز به شمار نمیرود و صرفا بر روی حوزهای خاص از بازار (Niche Market) تمرکز کرده است که همانطور که پیشتر نیز اشاره شد بازار موسسات مالی کوچک است.
منابع:
- وب سایت شرکت سپهرنت ایرانیان (http://sepehrnet.com)
- وب سایت شرکت SAB (http://www.sab2i.com)
- صورتهای مالی SAB در سال ۲۰۱۳:
https://www.infogreffe.fr/societes/panier/confirmation?p_p_i…ocumBilanSaisi.jsp&numeroCommande=175526348&ligneCommande=2
- لیست اعضای بانکی باشگاه مشتریان SAB:
http://www.ocbf.com/Default.aspx?lid=4&rid=925&rvid=934
- گزارش نوامبر ۲۰۱۴ گارتنر از تامینکنندگان بینالمللی راهکارهای بانکداری متمرکز:
https://www.gartner.com/doc/2909521/magic-quadrant-international-retail-core
- پروفایل SAB در لینکدین:
دیدگاهها
به نظر بنده اگر ورود محصولات خارجی به ایران ایجاد نگرانی برای تولید کنندگان داخلی کرده است که مشتریان خود را از دست بدهند، بهتر است شرکت های داخلی به جای تخریب محصولات خارجی، به فکر بالا بردن کیفیت محصول و خدمات خود باشند و انرژی خود را در این راه صرف نمایند !
مواردی که در ذیل اشاره میکنم کاملا مستند بونده و نویسنده محترم می تواند با تماس با بنده از طریق پست الکتدونیکی ارائه شده مستندات را دریافت نماید !
تا جایی که من اطلاع دارم :
1- تعداد کارمندان شرکت SAB بیش از 1000 نفر می باشد !
2- تعداد دفاتر این شرکت در دنیا بیش از 10 دفتر می باشد !
3- علت کاهش درآمد در این 2 سال، سرمایه گذاری سنگین شرکت بر روی محصولات جدید SAB AT و Digital Banking بوده است !
4- شرکت SAB محصولات جدید خود را به تمام مشتریان خود که در پشتیبانی این شرکت هستند به صورت مجانی، نصب، راه اندازی و آموزش می دهد !
5- تعداد 225 نفر برای تولید محصولی با قدمت نزدیک به 30 سال تعداد کمی نیست چون با متودولوژی روز دنیا در حال توسعه محصول می باشد! البته تعداد این افراد 2 برابر تعدادی است که نویسنده اشاره کرده است یعنی بیش از 450 نفر!
6- در مجله IBS سال 2015 محصول SAB AT جزء 5 محصول برتر سال بوده است !
7- شرکت SAB در 1 سال گذشته در رتبه بندی IBS هفت پله سعود کرده است این یعنی پیشرفت !
8- در پروژه بانک Caisse des Dépôts که دارای 10هزار دفتر میباشد محصول SAB AT به بیش از 1500 سیستم دیگر متصل شده است که بزرگترین پروژه یکپارچه سازی دنیا می باشد !
9- سایت گادتنر گزارشات خود را بر اساس خود اظهاری شرکت های ارائه کننده محصول تولید می نماید که شرکت SAB مدت 10 سال است که اطلاعات خود را در اختیار این سایت نمی گذارد ! به همین علت در رتبه بندی گارتنر تفاوت مشخصی جایگاه SAB در مقایسه با گزارشات IBS دارد !
10- داشتن 246 مشتری در 25 کشور و 5 قاره یعنی این شرکت یک شرکت بین المللی است !
11- در مقایسه با 3 شرکت بزرگ داخلی، نه مبلغ فروش (به گفته نویسنده در بدترین حالت) قابل مقایسه است نه تعداد مشتریان چون هم درآمد شرکت SAB بیش از شرکت های داخلی بوده و هم تعداد مشتریان 10 برابر شرکت های داخلی !
12- اینکه شرکتی اعتقاد دارد تعداد مشتریان خود را در حدی نگهدارد که بتواند بهترین سرویس را بدهد ایراد نیست ، اهمیت به کیفیت ارائه خدمات به مشتری است !
13- زمانی که شرکت SAB را با 5 شرکت برتردنیا مقایسه می کنید لطفا اشاره بفرمایید که شرکت های برتر دنیا چند ده پروژه شکست خورده دارند ولی شرکت SAB حتی یک مورد پیاده سازنا موفق نداشته است !
14- اینکه یک شرکت با یک دهم نیروی انسانی به 10 برابر تعداد مشتری بیشتر نسبت به شرکت های داخلی خدمات ارانه می کند حاکی از 3 مطلب است : اولا راندمان شرکت SAB 100 برابر شرکت های داخلی است ثانیا محصول SAB به انداره ای محصول پخته و بی نقصی است که نیازی نیست برای هر مشتری 100 نفر نیروی پشتیبان قرار داده شود ! ثالثا به علت انتقال دانش فنی به صورت کامل به مشتریان محصول SAB، مشتریان بی نیاز از پشتیبانی می باشند !
15- جزء معدود شرکت های اروپایی بوده که در کل دوران تحریم کارمندانش در ایران مستقر بوده و سرویس مستقیم به ایران داده است !
16- جزء معدود شرکت هایی بوده که دانش فنی خود را به طور کامل به مشتری ایران انتقال داده و مشتری ایران بی نیاز از شرکت تولید کننده محصول گردیده !
17- موسسه کارسازان آینده که مشتری SAB در ایران می باشد جرء معدود موسسات مالی اعتباری بوده که به دلیل عملکرد مناسب مجوز بانک مرکزی دا دریافت کرده و با داشتن در حدود 300 شعبه از بسیاری از بانک های خصوصی بزرگتر است. تمام شعب این موسسه به سیستم متمرکز SAB متصل بوده و تمامی محصولات بانکی با استانداردهای بانک مرکزی و به صورت کاملا فارسی بومی سازی گردیده است ! این موسسه به مدت 5 سال است که دارای کربنکینگ SAB می باشد !
در پایان چند سوال از نویسنده محترم دارم :
1- تعداد محصولات خارجی در بازار بیش از تعداد انگشتان دست می باشد، علت اینکه این بررسی را از SAB آغاز نمودید چیست ؟ چون در هیچ ترتیبی SAB اولین محصول مورد بررسی نمیتواند باشد ! نه ترتیب حروف الفبا ، نه ترتیب ورود به بازار ایران، نه تعداد مشتریان ایرانی و اینکه هیچ پروژه ناموفقی در ایران نداشته ؟! علت این انتخاب احساس خطر نیست ؟!
2- منابع اطلاعاتی شما چه منابعی بوده که این همه مغایرت در متن و واقعیت وجود دارد ؟
3- چرا هیچ تحلیل و مورد فنی در متن شما وجود ندارد ؟!
4- اگر تحلیل شما یک تحلیل آگاهانه و بدون قصد تخریب بوده، چرا محصول شرکت SAB در 2 سال گذشته در چندین و چند بانک ایرانی مختلف که کربنکینگ های موجود در بازار ایران را بررسی می کردند،که این بررسی هم توسط کارشناسان خبره ایرانی در حوزه فنی و بین المللی بوده، جزء 2 محصول برتر و در بیشتر موارد برترین محصول در لیست نهایی بوده ؟!
5- آیا از نظر شما تعداد کارمندان یک شرکت، بیانگر بزرگی شرکت است یا راندمان و کارایی شرکت ؟! در صفحه linkedin من 500 نفر وجود دارد یعنی من از SAB بزرگترم ؟
6- آیا تمام مشتریان و مصرف کنندگان BMW در جهان مدل 2015 آن را سوار می شوند ؟!
با تشکر - حسینی
من از کارمندان موسسه نور هستم و از ابتدای نصب برنامه با این نرم افزار همراه بوده ام
این نرم افزار در رنکینگ نرم افزارهای بانکی دنیا(www.inntron.com )جز 15 نرم افزار اول جهان می باشد و جالبتر اینکه دو نرم افزار معروف ایرانی که اکثر بانکها از آن بهره می برند در همین لیست در رده 40تا 50 قرار گرفته اند
بزرگترین حسن این برنامه از نظر بنده قبول انتقال اطلاعات از سیستم قدیمی به این سیستم (sab)می باشد
در طول مدت کار با نرم افزار sab کسورات و فزونی صندوق پرسنل تحویلدار به شدت کاهش داشته و .... که از حوصله این بحث خارج است
متاسفانه این یک اخلاق ناپسند ایرانیست که فکر می کنند می تواند در هر موردی صاحب نظر باشد و از همین رو شاهد نقدهای مخرب و ناآگاهنه بسیاری از محصولات و خدمات هستیم
افزودن دیدگاه جدید