کد مطلب: 

177643

چه کسانی باید در انتظار حذف یارانه باشند؟

بر اساس اعلام وزیر کار کسانی که نسبت به حذف یارانه ۴۵ هزار و ۵٠٠ تومانی خود اعتراض دارند از فردا به مدت یک ماه فرصت دارند شکایت خود را ارایه دهند.
چه کسانی باید در انتظار حذف یارانه باشند؟

به گزارش سیتنا، روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: قرار است مراحل رسیدگی به درخواست شهروندانی که نسبت به قطع یارانه خود معترض هستند، به صورت کاملا الکترونیکی و غیرحضوری انجام شود. وزارت کار تاکید کرده بررسی‌ها پس از ثبت درخواست افراد انجام و در صورت وارد بودن اعتراض افراد، دوباره یارانه آنها برقرار می‌شود.
پیش از آن نیز وزارت کار در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: آن دسته از شهروندانی که براساس تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۳۹۴ افراد غیرنیازمند را تشخیص داده و یارانه آنها قطع شده است، در صورت اعتراض می‌توانند از تاریخ سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ به مدت یک ماه (البته وزیر کار این زمان را ۱۵ روز اعلام کرد) به آدرس الکترونیکی که اعلام می‌شود، مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. فرآیند بررسی اعتراضات (از ثبت درخواست تا پاسخ) کاملا غیرحضوری صورت خواهد گرفت. رسیدگی به شکایات از این رو صورت می‌گیرد که دولت برای حذف یارانه‌ها دهک و طبقه را ملاک عمل قرار نداده است. به این ترتیب اگر کسانی در میان صرافان، پزشکان، وکلا یا... باشند که نیاز به دریافت یارانه داشته باشند می‌توانند از فرصت پیش‌آمده استفاده کنند.
یک مقام آگاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که یارانه چه کسانی حذف شده و درآینده حذف خواهد شد؟ گفت: دولت هر چند در حال بررسی سناریوهای متفاوتی است اما در حال حاضر یارانه کسانی قطع شده است که خودروهای گران قیمت داشتند و همچنین به خارج از کشور سفر کرده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا یارانه دارندگان مجوز صرافی، اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی و همچنین وکلا و پزشکان تاکنون قطع شده است؟ گفت: بسیاری از کسانی که یارانه فروردین و اردیبهشت را دریافت نکردند در میان این دسته افرادی بودند که نام‌شان را بردید اما ممکن است هنوز میان پزشکان، وکلا و این دسته‌های شغلی افرادی باشند که یارانه می‌گیرند اما مطمئنا یارانه آنها نیز به زودی قطع می‌شود چون قطع یارانه‌ها تدریجی پیگیری می‌شود.  وی گفت: آنها که توانایی مالی سفر به خارج از کشور را دارند، طبیعتا نیازمند دریافت یارانه نیستند اما نکته اینجاست که هنوز بررسی‌ها درباره احراز شرایط برخورداران به اتمام نرسیده است. بند «ح» تبصره ٢٠ قانون بودجه سال ٩۴ دولت را مکلف می‌کند که یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند. متن بین بند به شرح زیر است: «دولت موظف است یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند. خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین می‌شود.»با این حال دولت هنوز آیین نامه‌ای در خصوص نحوه شناسایی ثروتمندان ابلاغ نکرده است.
مالکیت مسکن‌های گران قیمت نیز به نظر می‌رسد مورد بعدی برای تشخیص برخورداران، جهت حذف یارانه‌ها باشد.
گفته می‌شود دولت قرار است سقفی را برای واحدهای مسکونی تعیین کند و دارندگان واحدهای مسکونی که قیمتش از این سقف بالاتر است را به عنوان برخوردار از فهرست یارانه‌ها خط بزند. دولت در حال حاضر درصدد تعیین سقف ارزش ملکی است به این ترتیب داشتن سند ملکی با ارزشی بیش از سقف تعیین شده دولت نیز به عنوان یکی از مولفه‌های حذف از فهرست یارانه‌ها محسوب خواهد شد.
بر اساس این گزارش گفته می‌شود در مرحله اول مسکن‌های میلیاردی مد نظر است اما برخی نیز در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تعیین سقف ۵٠٠ میلیون تومان برای مسکن سخن می‌گفتند. با این حال یارانه بازنشستگان و مستمری بگیرانی که در واحدهای مسکونی با قیمت‌هایی بالاتر از سقف قیمت تعیین شده دولت زندگی می‌کنند حذف نخواهد شد. مقرر است پس از این مراحل دریافتی افراد مدنظر قرار گیرد. برای دریافتی سقف مشخصی تعیین نخواهد شد بلکه بعد خانوار و محل سکونت در تشخیص بالا بودن درآمد موثر است. این بدان معنی است که ممکن است درآمد دو میلیون و ۵٠٠ هزار تومانی در منطقه‌ای از کشور درآمد بالایی محسوب نشود اما همین درآمد در منطقه‌ای دیگر مکفی تلقی شود.  به نظر می‌رسد دشواری تعیین سقف درآمد با توجه به مولفه‌های جانبی مانند بعد خانوار و... سبب شده است این اهرم در ذیل فهرست اهرم‌های شناسایی ثروتمندان قرار گیرد.
دستگاه‌های اجرایی مسوول در این حوزه توافق کرده‌اند برای شناسایی ثروتمندان، حساب‌های بانکی ملاک عمل نباشد به این ترتیب موجودی حساب‌های بانکی ملاک عمل نخواهد بود. بحث بر سر استفاده از اهرم گردش مالی به معنای میزان پولی که از حساب خارج و به آن وارد می‌شود هنوز ادامه دارد. درباره تعداد کسانی که نیازی به یارانه‌ها ندارند صحبت‌های فراوانی شده است. پیش از این برخی نمایندگان مجلس امکان حذف یارانه بیش از ٣٠ میلیون نفر را عملی می‌دانستند اما با این حال وزیر امور اقتصادی و دارایی از امکان حذف یارانه ١٠ میلیون نفر سخن گفته است.
بررسی موقعیت اقتصادی کسانی که یارانه آنها حذف شده و برای ارایه شکایت خود به سازمان هدفمندی مراجعه کرده بودند نشان می‌دهد، عملیات حذف بر پایه برخی بانک‌های اطلاعاتی نظیر بانک اطلاعاتی دارندگان خودرو، بانک اطلاعاتی کسانی که به خارج سفر کرده‌اند و همچنین بانک‌های اطلاعاتی که مشاغل را نشان می‌دهند، صورت گرفته است. به این ترتیب کسانی که خودروهای بالای ١۵٠ میلیون تومان دارند، در کشوری خارجی زندگی می‌کنند یا از اسفند ماه به این طرف به خارج سفر کرده‌اند و همچنین نام‌شان در میان اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها و شرکت‌هاست یا به عنوان موسس و صاحب امتیاز صرافی معرفی شده‌اند باید در انتظار حذف یارانه باشند. علی ربیعی پیش از این در توضیح رسیدگی به شکایت کسانی که یارانه ماهانه‌شان را دریافت نکرده بودند، گفت: فردی مراجعه کرده و می‌گوید یارانه‌ام قطع شده است. وقتی در سیستم اطلاعات را مشاهده کردیم دیدیم این شخص سوار ماشین ٢٠٠ میلیون تومانی است. به او گفتم یارانه ماهیانه تو یک باک بنزین ماشینت است. چرا پول می‌خواهی. که او در جواب گفت این پول امام زمان (عج) است و باید به من بدهید؛ من نمی‌دانستم معنی پول امام زمان(عج) چیست. پرس و جو که کردم متوجه شدم شخصی در گذشته به مردم گفته است یارانه‌ها پول امام زمان(عج) است.

یارانه چه کسانی قطع نمی‌شود؟
هر چند در حال حاضر قطع یارانه‌ها جنجال بر پا کرده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد چند گروه هدف در دولت تعیین شده است که به هیچ روی یارانه‌شان قطع نخواهد شد.
کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند، بازنشستگان و مستمری بگیران جزو این دسته از افراد هستند. برخی از خبرهای رسیده حاکی از آن است که روستاییان نیز جزو کسانی هستند که قرار است پرداخت یارانه به آنها تداوم داشته باشد. طبق نتایج آخرین سرشماری‌ها روستاهای ایران حدود ٢١ میلیون نفر جمعیت دارند.
علی ربیعی تاکید کرده است یارانه دهک‌های پایین درآمدی حذف نمی‌شود اما آنچه از توافق ضمنی دستگاه‌های مسوول در حوزه یارانه‌ها بر می‌آید، بازنشستگان و مستمری‌بگیران، حتی اگر حقوق بالایی داشته باشند نیز مشمول دریافت یارانه خواهند بود. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده یارانه زنان سرپرست خانوار نیز قرار است برقرار باقی بماند.

حذف‌شدگان بی‌عدد
با وجود اینکه شکی در حذف یارانه برخی شهروندان نیست اما نکته اینجاست که هنوز هیچ مقام رسمی آمار دقیق حذف‌شدگان را اعلام نکرده است. بر اساس اعلام علی ربیعی یارانه ٢٠٠ هزار نفر ثروتمند در فروردین ماه واریز نشد اما این روند در اردیبهشت نیز تداوم یافت و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از نوبخت تعداد حذف‌شدگان از یارانه را چهار میلیون نفر عنوان کرد این در حالی است که نوبخت این رقم را تایید نکرد و توضیح داد من اعلام کردم باید چهار میلیون نفر از چرخه دریافت یارانه حذف شوند.  ایران تنها کشور جهان است که نسبت به پرداخت یارانه نقدی به‌طور یکسان به تمام شهروندان اقدام کرده است. پرداخت یارانه‌ها با هدف جبران بخشی از افزایش قیمت‌ها، خصوصا قیمت سوخت در جریان هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-27 00:39

افزودن دیدگاه جدید