کدخبر :1752 پرینت
19 اسفند 1390 - 20:39

احتمال اثرات مخرب طوفان‌هاى خورشیدى بر شبکه‌های ارتباطاتی شدت گرفت

متن خبر

دانشمندان فضا و کیهان شناسان که با دقت تمام تحولات سطح خورشید را پى گرفتند، می‌گویند که طوفان‌ها و انفجارهاى سطح خورشید به حدى رسیده است که از سال 2006 تا کنون بى سابقه بوده است.

 

به گزارش سیتنا به نقل از العربیه، این دانشمندان معتقدند که طى حدود 5 سال گذشته، خورشید در وضع نسبتاً آرامى بوده است و اکنون رصد این عزیزترین و نزدیکترین ستاره‌ى جهان به ما که زندگى ما را بر روى زمین امکانپذیر ساخته است، نشان مى‌دهد که طوفان‌ها و انفجارهاى نسبتاً عظیمى را باید از سر بگذراند.

 

کیهان شناسان مى‌گویند که طوفان‌هاى خورشیدى موجب بروز حالات زیادى از قطع برق و اختلال در شبکه‌هاى ارتباط تلفنى مى‌شود. این تغییرات مدت نسبتاً طولانى ادامه خواهند داشت. آن‌ها همچنین اظهار مى‌دارند که حرکت هواپیماها، کار دستگاه‌هاى الکترونیکى، سیستم‌هاى سنجش موقعیت در هوا و دریا و مهمترین ماهواره‌ها ممکن است تحت تأثیر این تحولات با مشکلاتى مواجه شوند.

 

آژانس فضانوردى آمریکا "ناسا" در این رابطه اعلام کرد که خورشید یک طوفان مغناطیسى به طرف خارج و به سوى سیاره‌ها و از جمله کره‌ى زمین رها کرده است و این طوفان اثرات خود را بر امواج مغناطیسى و الکتریکى موجود در زمین مى‌گذارد.

 

با این حال دانشمندان مى‌گویند که جاى نگرانى نیست و طیف مغناطیسى ذاتى زمین همچون سپرى در برابر توفان مغناطیسى خورشید مقاومت مى کند و اثرات آن را خنثى کرده یا نزدیک به صفر مى‌کند.

 

طوفانى که اثراتش مورد رصد و پیگیرى است و نسبتاً بزرگ برآورده شده است، حاصل یک لکه‌ى عظیم خورشید است که با شماره‌ى AR1429 شناخته مى‌شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.