کد مطلب: 

173975
معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی عنوان کرد؛

ایجاد پایگاه‌های صادراتی با هدف کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان

به گفته معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از مهم ترین اقدامات این معاونت در سال گذشته در راستای حمایت از توسعه کسب و کار بین‏الملل شرکت‏های دانش‏بنیان، ایجاد کریدور خدمات صادراتی محصولات دانش بنیان بوده است.
ایجاد پایگاه‌های صادراتی با هدف کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش سیتنا، معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری از معاونت های نوپا اما موثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و برنامه های متنوع و بلند مدت متعددی برای اجرا در سال گذشته در دست اجرا داشت تا با اقدامات خود بتواند مسیر توسعه صادرات محصولات دانش بنیان را شتاب دهد. مسیری نو و نا آشنا در اقتصاد کشور که تنها چند سالی است از عمر آن می گذرد به همین دلیل مسوولین این حوزه راه پرفراز و نشیب و سختی پیش رو دارند که تنها با تلاش شبانه روزی و مستمر امکان دستیابی به آنها میسر می شود.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پس از استقرار دولت تدبیر و امید، فعالیت های متعددی را برای ارتقای ظرفیت های کشور در حوزه فعالیت های علمی و فناوری بین المللی سازماندهی کرده است که در سه گروه عمده "توسعه کسب و کار بین المللی"، "دیپلماسی فناوری" و "تبادل علم و فناوری" قابل تفکیک هستند.
برای بررسی جزیی تر و دقیق تر برنامه‏ها و اقدامات معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی در سال گذشته، گفت و گویی با مهندس علی‌مرتضی بیرنگ، معاون امور بین الملل و تبادل فناوری انجام داده ایم.
• مهم ترین اقدام معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری در سال 93 در راستای توسعه کسب و کار بین‏الملل شرکت‏های دانش‏بنیان، را چه می دانید؟
مهندس بیرنگ: در سال گذشته معاونت امور بین الملل اقدامات مختلفی داشت که تمام این برنامه‏ها با هدف توسعه صادرات محصولات دانش بنیان بود که ایجاد کریدور خدمات صادراتی محصولات دانش بنیان برای ارائه 19 خدمت و مشاوره تخصصی به شرکت های دانش بنیان در راستای توانمندسازی آنها و توسعه کسب و کار بین‌المللی شرکت ها را می توان به عنوان یکی لز مهمترین اقدامات معاونت در سال گذشته عنوان کرد.
این کریدور در واقع با هدف توسعه بازار صادراتی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و شناسایی و ارزیابی شرکت‌های خدماتی فعال در این حوزه، خدماتی با کیفیت و اثربخش در جهت توسعه توان صادراتی شرکت‌ها ارایه می کند. در همین راستا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور ایجاد و خلق ثروت برای جامعه از طریق صادرات محصولات با فناوری بالا، اقدام به حمایت از ایجاد این کریدور کرده و این امکان را فراهم آورده است تا صادرات شرکت‌ها از طریق اینگونه خدمات تسریع یابد.
با توجه به اینکه رویکرد ما کاهش تصدی گری دولت و کاهش وابستگی اقدامات ما به دولت است، این کارها را به شرکت های خصوصی برون سپاری کرده ایم و تمامی اقدامات انجام شده در این حوزه توسط بخش خصوصی انجام می شود و ما تنها حمایت‏های لازم را انجام می دهیم.
کریدور خدمات صادرات محصولات دانش‏بنیان نیز با همکاری مؤسسه خدمات فناوری تا بازار راه‏اندازی شده است.
پایگاه های صادراتی ایران در کشورهای دیگر با چه هدفی تأسیس شده‌اند؟
مهندس بیرنگ: پایگاه های صادراتی در دیگر کشورها را با هدف کمک به شرکت های دانش بنیان جهت صادرات محصولات تولیدی به بازارهای هدف ایجاد کرده ایم، که سال گذشته این پایگاه ها در شهر "اربیل" عراق و "شن زن" چین راه اندازی شدند که پایگاه شن زن چین بیشتر با رویکرد صادرات داروهای گیاهی راه اندازی شده است.
پایگاه‏های دیگری نیز در سال جاری در بازارهای هدف همچون سوریه و لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال جاری راه اندازی خواهد شد که این کار نیز به صورت کامل توسط بخش خصوصی انجام شده است تا از این طریق حضور شرکت های دانش بنیان را در دیگر کشورها تسهیل کرده و شرایط فروش محصولات تولیدی را برای آنها مهیا کنیم زیرا بسیاری از شرکت های دانش بنیان به تنهایی نمی توانند محصولات خود را در دیگر کشورها به فروش برسانند و با قوانین کشورها آشنا نیستند که این پایگاه ها به آنها کمک می کند تا بتوانند محصولات خود را به کشورهای دیگر عرضه کرده و به فروش برسانند. این پایگاه‏ها خدمات تخصصی متنوعی را به شرکت‏های دانش‏بنیان جهت ورود به بازارهای هدف ارائه می‏کنند.
• شرکت های تخصصی مدیریت صادرات فناوری با چه هدفی ایجاد شدند؟
مهندس بیرنگ: یکی دیگر از حلقه های مفقوده در زمینه توسعه صادرات محصولات دانش بنیان نبود شرکت های تخصصی صادرات محصولات دانش بنیان بود که به صورت تخصصی بتواند در حوزه صادرات به شرکت های دانش بنیان خدمات ارائه دهد به همین دلیل تصمیم گرفتیم به کمک ایده ها و راه حل های ارائه شده توسط بخش خصوصی، تشکل های تخصصی و اتحادیه ها، شرکت هایی ایجاد کنیم که بتوانند به صورت تخصصی صادرات فناوری را در کشور مدیریت کنند که این مدیریت صادرات در حوزه های مختلفی مثل IT، داروهای گیاهی، تجهیزات پزشکی، هوایی و غیره صورت می گیرد.
در این زمینه شرکتی که مدیریت صادرات را به عهده می گیرد تلاش می کند که محصولات صادراتی را تحت یک برند مشترک و یکسان ارائه کند زیرا خریداران خارجی بیشتر تمایل دارند بجای سفارش تک‏محصول، محصولاتی خریداری کنند که با یک برند مشترک ارائه شود و با یک شرکت بابت خدمات پس از فروش طرف باشند. این موضوع بخصوص در زمینه تجهیزات اهمیت زیادی دارد.
یکی دیگر از اقدامات ما در این حوزه تسریع و تسهیل حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های تخصصی بین المللی است که تلاش ما بر این موضوع متمرکز شده که شرکت های دانش بنیان را در نمایشگاه هایی شرکت دهیم که سال ها است برگزار می شوند و سابقه زیادی در دنیا دارند. نمایشگاه هایی که تبدیل به یک برند شده اند و کشورها برای حضور در آن برنامه ریزی طولانی مدت دارند زیرا شرکت در این نمایشگاه ها باعث ارتقای شرکت ها و ایجاد روحیه مثبت رقابت جدی تر در میان آنها می شود.
تدوین سند " چارچوب راهبرد ملی توسعه صادرات محصولات با فناوری بالا و دانش بنیان" نیز از دیگر اقدامات ما در این حوزه با هدف توسعه صادرات محصولات دانش بنیان بود.
• از اقدامات شما در سال گذشته ساماندهی سامانه آماری صادرات محصولات دانش بنیان بود در این زمینه چه پیشرفت هایی صورت گرفته است؟
مهندس بیرنگ: برای ساماندهی آمارهای موجود در زمینه صادرات محصولات دانش بنیان با سازمان توسعه تجارت ایران همکاری هایی داشتیم و توانستیم با ایجاد زیرساخت های آماری و اطلاعاتی لازم، این سامانه آماری را فراهم کنیم و در حال حاضر شرایطی فراهم شده است که می توانیم به صورت ماهیانه آمارهای صادرات محصولات دانش بنیان را ارائه کنیم.
• در حوزه دیپلماسی فناوری چه اقداماتی انجام شده است؟
مهندس بیرنگ: در حوزه دیپلماسی فناوری نیز اقدامات زیادی داشتیم و سال گذشته را می توانیم اوج همکاری های معاونت با دستگاه دیپلماسی کشور در این زمینه بدانیم، امضای برنامه اقدام مشترک با وزارت امورخارجه؛ معرفی مفهوم دیپلماسی علم و فناوری به کشورهای عضو جنبش عدم تعهد؛ پیشنهاد و طراحی سازوکار استفاده از ظرفیت دیپلماتیک سفرهای رئیس‏ جمهور محترم؛ تهیه طرح "توسعه دیپلماسی علم و فناوری کشور" و ارائه به شورای‏عالی انقلاب فرهنگی؛ حمایت از دانشگاه‏های برتر برای دعوت از برندگان جایزه نوبل و دانشمندان بسیار برجسته؛ ملاقات با سفرای خارجی مقیم تهران و سفرای جمهوری اسلامی ایران قبل از اعزام؛ دعوت از افراد کلیدی حوزه علم و فناوری سایر کشورها از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه هستند.
این دفتر به منظور استفاده از ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور برای توسعه همکاری‏های علمی و فناوری با سایر کشورها و افزایش تعامل وزارت امور خارجه با معاونت علمی با بهره‏گیری از ظرفیت گفتمان علم و فناوری و دستاوردهای علمی و فناوری کشور و توسعه مناسبات سیاسی با سایر کشورها ایجاد شده است.
• گروه سوم فعالیت های شما در حوزه تبادل علم و فناوری است، اقدامات معاونت خود را در این زمینه تشریح کنید.
مهندس بیرنگ: این دفتر به منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه با سایر کشورها در حوزه فناوری‌های جدید؛ بهره‌برداری از ظرفیت تکنولوژیک کشورهای دیگر در کنار خرید تجهیزات؛ بهره‌برداری از ظرفیت نهادهای بین‌المللی در حوزه فناوری؛ حمایت از شبکه‌ها و برنامه‌های تسهیل‌گر و حمایت از رصد بین‌المللی فناوری در چند حوزه خاص ایجاد شده است.
یکی از اهداف این دفتر پیگیری توافقات همکاری‌های فناوری قبلی انجام‌شده بین مراکز داخلی و مراکز متناظر خارجی و همچنین حمایت از طرح پیشنهادات جدید همکاری با محوریت بخش خصوصی بین ایران و مراکز متناظر در دیگر کشورها است همچنین در حوزه همکاری‌های دوجانبه با کشورهای دیگر، به‌خصوص کشورهایی که دارای ظرفیت تعامل سیاسی بالاتری با کشورمان هستند، ظرفیت‌ها و اقدامات خوبی برای بهره‌برداری وجود دارد که از جمله برنامه‌های دفتر تبادل فناوری در این راستا، فعال کردن ظرفیت تفاهمات قبلی و البته تعریف فرصت‌های جدید همکاری است.
برخی از ابزارهایی که دفتر تبادل فناوری برای رسیدن به اهداف خود از آنها استفاده می‌کند، عبارت است از بهره‌برداری از ظرفیت سفرهای خارجی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور؛ استفاده از ظرفیت رایزنان فناوری در سفارتخانه‌ها؛ حضور در کمیسیون‌های مشترک دوجانبه و تشکیل گروه‌‌های کاری مشترک.
این دفتر برنامه هایی برای بهره‌برداری از ظرفیت نهادهای بین‌المللی مرتبط دارد که در این زمینه در حال تدوین برنامه اجرایی مشترک با بانک توسعه اسلامی و تعریف همکاری با برخی نهادهای بین‌المللی دیگر هستیم.
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-04-13 22:50

دیدگاه‌ها

تصویر علیرضا ابوالقاسمی
باسلام بسیاراز این برنامه و هدف استقبال کرده و به اطلاع میرسانم ما تولیدی نازلهای آتش نشانی با داشتن استانداردهای اروپا تولید کرده و خوشحال می شویم مارا راهنمایی و یاری فرمایید.....با تشکر.
ارسال شده توسط علیرضا ابوالقاسمی در 25 فروردين 94 - 15:11

افزودن دیدگاه جدید