ضرورت ایجاد شبکه ملی اینترنتی برای بخش گردشگری
عضو شورای ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی در توضیح نقشی که فناوری در حوزه گردشگری ایفا می کند، بیان کرد: گردشگری، فرصت مناسبی برای دستیابی به توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی است. فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) نیز ابزار مهمی برای بهره گیری از فرصت های توسعه گردشگری ناشی از ادغام و تقویت زنجیره ارزش گردشگری محلی به شمار می رود.
به گزارش سیتنا، دکتر حمید ضرغام بروجنی در بیان اهمیت دانش مدیریت نوین اظهار کرد: واقعیت این است که جهان، در دوران ما با تغییرات و چالش های بنیادی ای مواجه است که سیاست ها و استراتژی های نوآورانه ای را طلب می کند. در این شرایط، دولت ها، کسب و کارها، مجامع علمی و جامعه مدنی در مسائل مهم توسعه ، نیاز به عطف توجه به دانش مدیریت نوین دارند.
وی افزود: این مدیریت مدرن و نوین به مجموعه ای از عملکردهای مدیریت اطلاق می شود که تضمین کننده رفتار مبتنی بر اخلاق حرفه ای، مدیریت آگاهانه خطرات، خطوط روشن پاسخ گویی، نظارت بر منابع و هزینه ها و ارزیابی نتایج در برابر اهداف اعلام شده است.
این عضو شورای ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی با اشاره به این موضوع که مدیریت نوین را نباید یک وضعیت نهایی تلقی کرد گفت: مدیریت نوین فرایند مداومی است که تغییرات در محیط کسب و کار را تنظیم و با شیوه های مدیریت درحال ظهور تطبیق می دهد.
این فعال حوزه گردشگری در همین راستا ادامه داد: بنابراین محیط گردشگری که ما در مدیریت آن سهیم شده ایم متاثر از چندین تغییر شامل پیشرفت های فناوری، دسترسی سریع و همگانی به دانش، اطلاعات و به اشتراک گذاری آن، افزایش انتظارات مردم و گردشگران در خصوص شفافیت برنامه ها و پاسخگویی در مورد نتایج و پیچیدگی فزاینده روابط کسب و کار و مشارکت است.
ضرغام افزود: این تغییرات تاثیر عمیقی بر چگونگی رفتار ما در تصمیم گیری، تنظیم برنامه ها و خدمات و نظارت، کنترل و ارزیابی برنامه هایی که مجری آنها هستیم دارد.
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مهمترین اقداماتی که تا کنون با موفقیت دنبال شده است، گفت: برگزاری همایش «گردشگری و آب» به مناسبت روز جهانی جهانگردی و حول شعار سال سازمان جهانی جهانگردی یکی از اقدامات دنبال شده بود که با حضور رئیس سازمان متولی گردشگری کشور، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس آکادمی علوم گردشگری صورت گرفت.
وی ادامه داد: چاپ کتاب و مجموعه مقالات منتخب همایش، تهیه کتاب وظایف و مسؤلیت های نهادها و سازمان های ذی مدخل در تصمیم گیری های بخش گردشگری کشور و پیشنهاد تغییرات در برنامه آموزشی موجود را نیز می توان در راستای دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.
ضرغام همچنین با اشاره به برگزاری نشست های تخصصی با نمایندگان عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت گردشگری اظهار کرد: این نشست ها با هدف هماهنگی دیدگاه ها و آسیب شناسی تنگناها ونیازسنجی مقدماتی نیروی انسانی بخش گردشگری به تفکیک سطوح مدیریتی صورت می گیرد.
دو چالش بنیادی در مقصدهای گردشگری
وی با بیان این مطلب که در ایران افرادی که مسئول مدیریت مقصدهای گردشگری هستند با دو چالش بنیادی مواجه هستند گفت: بازتعریف فعالیت های مدیریت سنتی متناسب با تغییرات فناوری اطلاعات و ارتباطات و توزیع چنین ابزارهایی در بنگاه های کوچک و متوسط از جمله این چالش ها است.
عضو شورای ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ادامه داد: در واقع فناوری اطلاعات و ارتباطات به مقصدها اجازه بهبود حضور به صورت آنلاین می دهد تا هم گسترده تر دیده شوند و هم در بازار اینترنت مشارکت جویند. علاوه براین امکان اتصال آفلاین مثل همکاری، خوشه سازی و همچنین ارتباط بین بخشی در میان عموم مردم محلی و گردشگری و بازیگران مربوط به گردشگری را هم که نیاز امروز برای رقابت در بازار گردشگری جهانی است تسهیل می کند.
رشد گردشگری در جهان با فناوری اطلاعات و ارتباطات
این فعال حوزه گردشگری در خصوص این موضوع که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص اینترنت، بخش گردشگری در سراسر جهان به سرعت در حال رشد است عنوان کرد: گردشگری الکترونیکی یکی از مهم ترین بخش ها در دنیای کسب و کار امروز است. به واسطه اینترنت، انقلابی در توزیع اطلاعات گردشگری و محصولات آن به وجود آورده است که سرشار از پتانسیل های ارزنده برای توسعه گردشگری کشور است.
ضرغام در اشاره به این مطلب که با ظهور اشکال جدید ارتباطات نوع جدیدی از گردشگری یعنی گردشگری الکترونیکی پدید آمده است که به صنعت گردشگری بین المللی تبدیل شده است، گفت: مردم در حال حاضر بسیار بیش از پیش برای جستجوی اطلاعات در مورد مقصدهای گردشگری، جستجو در اینترنت را ترجیح می دهند. کشورها نیز تلاش می کنند برای تسخیر این بازار به نسبت سهل الوصول گوی سبقت را از دیگران بربایند.
منافع حداکثری از بخش گردشگری جهان در جیب کشورهای توسعه یافته
وی همچنین بیان کرد: آمارهای بین المللی نشان می دهد که به طور تقریبی 85 درصد منافع گردشگری کشورهای آفریقایی، 80 درصد منافع گردشگری کشورهای حوزه کارائیب و نزدیک به 70 درصد منافع گردشگری کشورهای آسیایی به کشورهای توسعه یافته باز می گردد.
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی یک راه حل برای معکوس سازی روند فوق را بهره گیری از فرصت های فراهم شده توسط ICT دانست و اظهار کرد: برای ایران دستیابی نامحدود و کم هزینه به بازارهای جهانی و اطلاعات شبکه های تجاری گردشگری، مستلزم حضور گسترده تر بنگاه های کوچک و متوسط محلی گردشگری در شبکه های جهانی ICT علاوه بر خط مشی های خلاقانه ملی برای توسعه بخش گردشگری است.
عضو شورای ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی افزود: قابل ذکر است این حضور حول سه عنصر ابزار، روش و مشارکت شکل می گیرد.
راهکارهای مطرح در پرورش آگاهی عمومی
وی در ادامه اظهار کرد: پرورش آگاهی عمومی از نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه و ارائه آموزش های مهارتی فناوری اطلاعات و ارتباطات، همچنین فراهم سازی امکان دسترسی مقرون به صرفه و با کیفیت به اینترنت و سایر فناوری ها و ترویج فناوری اطلاعات و ارتباطات میان شرکت های کوچک و متوسط از جمله راهکارهای مطرح در این عرصه است.
ضرغام در پایان بیان کرد: راهبرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در صورت هم راستایی با استراتژی های توسعه ملی، دستیابی به جامعه اطلاعاتی جهانی و تحصیل منافع اقتصادی و اجتماعی مرتبط با آن را تسهیل می کند. اما این تنها در سایه تعهد و همکاری دولت، بخش کسب وکار، جامعه مدنی و جامعه بین المللی اتفاق می افتد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید