لزوم بسترسازی برای حضور ایران در بازار 25 میلیارد دلاری دادههای عظیم
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در همایش داده های عظیم، با اشاره به گسترش این فناوری ها در جهان، بر لزوم بسترسازی جهت بومی سازی و بکارگیری این داده ها در کشور تاکید کرد.
به گزارش سیتنا، دکتر خوانساری، اظهار داشت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال بسترسازی لازم برای بومی سازی و بکارگیری داده های عظیم در کشور است که در این راستا با برگزاری همایش های مختلف در صدد شناساندن این فناوریها می باشد.
وی با بیان این که در حوزه فناوری نوین، توسعه صنعت و بومی سازی را باید مد نظر داشت، گفت: در جایگاه کلان بحث خدمات، استانداردها و زیرساخت های مورد نیاز در هر فناوری باید بررسی شود و پس از آن لازم است به موضوع آموزش، پژوهش و ترویج فناوریهای نوظهور پرداخته شود.
دکتر خوانساری با بیان این که در بحث فناوریهای نوظهور آینده نگاری و آینده پژوهی جزو اهداف پژوهشگاه محسوب می شود، گفت: درخصوص ورود به نسل پنجم شبکه های مخابراتی نیز برای شش ماه دیگر برنامه ریزی لازم انجام شده است.
وی افزود: در همایشهایی که در این مورد برگزار میشود هدف اولیه توسعه صنعت فناوریهای نوظهور است.
وی در خصوص بیگ دیتا و فرصت هایی که این فناوری در کشور می تواند به وجود می آورد، خاطرنشان کرد: کاربرد داده های عظیم در تحلیل دادههای بدون ساختار به منظور پیشبینی و بهینهسازی آینده ضروری است.
وی افزود: تا دهه اول سال 2000 دادهها اکثرا ساختارمند بودند، اما به واسطه حضور اینترنت امروزه بیش از 80 درصد از دادهها بدون ساختار هستند که از طریق رسانههای اجتماعی، وبلاگها تولید میشوند.
دکتر خوانساری با اشاره به اینکه ایران یکی از تولیدکنندگان این نوع دادهها است، تصریح کرد: باید بدانیم که از بازار 25 میلیارد دلاری دادهها چه سهمی به ایران تعلق دارد.
رییس پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به اینکه برگزاری چنین برنامههایی در زمینه فناوری نوظهور تاثیرگذار خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که از فرصت به دست آمده در این همایش برای آشنایی بیشتر با این حوزه و برنامه ریزی در این زمینه بهره برداری کرد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید