کدخبر :172264 پرینت
22 دی 1393 - 23:02

گزارش پیک بامدادی رادیو از کمبود کارتهای اعتباری تلفن همگانی در کشور

در حالیکه مردم از نبود کارت های اعتباری تلفن عمومی گلایه مندند، سخنگوی شرکت مخابرات ایران از طرح هایی خبر می دهد که مردم را از کارت تلفن راحت کند. گزارش ابراهیم برین - پیک نیمروزی رادیو سراسری ایران

متن خبر

در ایران حالا 20 سالش هم تمام‌شده. وقتی سکه‌های پول خرد ستاره سهیل شدند کارت‌های اعتباری تلفن هم طرفدار زیادی پیدا کرد؛ اما با همه‌گیر شدن تلفن همراه، دیگر رونق گذشته را ندارد. هنوز هم نسبت به موبایل به‌صرفه هستند و در برخی مکان‌های عمومی کارگشا. مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها پادگان‌ها و زندان‌ها.

داود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات؛

زارعیان: حالا اون کارت‌های 50، 100 تومانی که اول آمد که الآن نهایتاً به کارت‌های 5000 تومانی رسیده البته در سال‌های اول ورود کارت تلفن به دلیل اینکه بخش زیادی از تلفن‌ها سکه ای بود خوب کمتر مورداستفاده قرارمی‌گرفت فقط درصد معدودی از تلفن‌های همگانی به‌صورت کارتی بود بقیه به‌صورت سکه ای بود به‌تدریج در عرض 6،7 سال تلفن‌های سکه ای جمع‌آوری شد و تلفن‌های کارتی جایگزین تلفن‌های سکه ای شد.

این روزها با فراتر رفتن تعداد تلفن‌های همراه از جمعیت کشور، دیگر کیوسک‌های تلفن همگانی زیاد به چشم نمی‌آیند. انگار با رفتن تلفن‌های همگانی از گوشه‌های شهرها مخابرات هم ندیدشان گرفته. کارت‌هایشان گاه‌وبیگاه حکم کیمیا پیدا می‌کند.

راننده: خط میاندوآب و تبریز تو آذربایجان کارت تلفن اصلاً نیست الآن بخواهی پیدا کنی تو ترمینال تبریز هستش دونه ای 5 تومان می‌دهند.

ما مشکل‌داریم واله زندانی می‌خواهیم سوپر مارکت باجه‌ها پست‌بانک و همه‌جا سؤال کردیم کارت کلاً نیستش.

کارت‌هایی که سالیان سال است بیشتر دوهزارتومانی‌اش رواج پیداکرده. اعتبارش گویا با تورم بالا نرفته. گفته می‌شود با نزدیک شدن خزان تلفن‌های همگانی مخابرات عطای بدنامی گران کردن کارت‌های تلفن را به لقایش بخشیده وتوانش را بیشتر روی گرانی تلفن همراه و ثابت خرج کرده.

کارت‌هایی که مسعود فاتح کارشناس صنعت مخابرات می‌گوید دیگر برای مخابرات جذاب نیست.

مسعود فاتح: ما شاهد کمبود کارت تلفن بودیم در شهرهای مختلف از جمله در شهرهای مسافر پذیر مثل استان خراسان رضوی، شهر مشهد و یک سری زندان‌ها و پادگان‌ها. در مجموع تولید کارت و توزیع کارت در مخابرات مقرون‌به‌صرفه نبوده ظاهراً.

کارت‌های اعتباری که یک سالی هست کمبودش از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد. داود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات هرچند کمبود کارت تلفن را قبول ندارد اما از طرحی خبر می‌دهد که مخابرات و مردم را از این کارت‌ها راحت کند.

زارعیان: ما الآن در حال حاضرمشکلی به نام کارت تلفن نداریم تلفن به‌اندازه کافی تولیدشده در کلیه مراکز مخابراتی در سطح شهر تهران و استان‌ها توزیع‌شده پیگیری که من شخصاً داشته در بخش‌های مختلف اتفاقاً با کمبود مشتری ما مواجه ایم ما بحث حذف کارت را هم در دستور کارداریم به‌نحوی‌که بتوانیم شیوه‌های اعتباری را توسعه بدهیم دردواستان مرکزی و استان قم این طرح اجراشده به‌صورت پایلوت پاسخ خوبی گرفتیم به‌این‌ترتیب که مشترکین می‌توانند با شماره‌گیری بدون داشتن کارت و کسب پول از محل ارسال‌های اعتباری که خودشان دارند از تلفن‌های همگانی استفاده بکنند که البته در آینده امکان توسعه این شیوه در سایر کشور هم وجود داره.

باجه‌های تلفن همگانی که هنوز در بیشتر کشورها رواج دارد. موبایل هم نتوانسته منقرضش کند حالا فن‌آوری‌های نوین و نیازهای روزمره این فن‌آوری‌ها برای رونق این باجه‌ها به کمکشان آمده اینترنت بی‌سیم همگانی هم یکی از خدماتی است که در این باجه‌ها ارائه می‌شود. مسعود فاتح سرمایه‌گذاری مخابرات برای راه‌اندازی اینترنت بی‌سیم همگانی در این باجه‌ها را راه بازگشت رونق به این باجه می‌داند.

مسعود فاتح: طبیعتاً دسترسی عموم به اینترنت همگانی هم یکی از راهکارهایش حضور در دستگاه‌های تلفن همگانی و اتصال این سیستم‌ها به شبکه وایرلس می‌توانه باشه. طبیعتاً با تغییر تکنولوژی، دستگاه‌های تلفن همگانی هم‌ باید تغییر پیدا بکنند تا بتوانند وارد این سیستم شوند و امکان دسترسی به این تکنولوژی وجود داشته باشه. طبیعتاً باید هزینه ای توسط شرکت مخابرات انجام بشه که امکان دسترسی دستگاه‌های تلفن همگانی که در حال حاضر فقط امکان اتصال به تلفن را دارند و در آینده بخواهند وارد شبکه وای فای و وایرلس بشوند انجام بشه.

کارت‌های تلفنی که دیگر برای مخابرات جذاب نیست. کمبودش هم مردم را به‌زحمت انداخته و هم تلفن‌های عمومی را از سکه انداخته شاید با راه‌اندازی اینترنت بی‌سیم همگانی در این باجه‌ها تلفن عمومی هم برای مخابرات جذاب شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.