کدخبر :171626 پرینت
19 آذر 1393 - 15:36
رئیس سازمان تنظیم مقررات در نشست خبری:

حذف تماس تصویری از سبد سرویس‌های رایتل، مدل کسب و کار این اپراتور را تحت تأثیر قرار داد/ جریمه‎های مطرح شده برای رایتل در قبال خدماتی بود که باید این اپراتور ارائه می‌داد که دچار محدودیت شد

رئیس رگولاتوری، پیرامون اعداد مطرح شده برای جریمه‎ی رایتل، گفت: در پروانه رایتل، یکسری تعهدات حاکمیت داشته و یکسری تعهدات اپراتور. اما به دلیل بحثی که در انتشار خدمات چند رسانه ای (MMS) که در مقطعی مطرح شده بود و یا انتقال ویدئو، که بعد از ارائه پروانه به این اپراتور، مطرح شد، مشکلاتی در ارائه‌ی سرویس به وجود آمد. در آن زمان، به علت آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، در مورد MMS مجوزی صادر شد، ولی خدمات تماس تصویری محدود شد و این بخش از سبد سرویس‌های رایتل حذف شد، که این محدودیت مدل کسب و کار آنها را تحت تأثیر قرار داد.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر "علی‌اصغر عمیدیان" در نشست خبری صبح امروز خود که به مناسبت یازدهمین سالگرد تاسیس سازمان تنظیم مقررات برگزار شده بود، در خصوص پشتوانه اجرایی مصوبات این سازمان، گفت: اکنون اگر در برخی مواقع مصوبات ما اجرایی نمی شود این‌طور نیست که برای شرکتی که مصوبه را اجرایی نکرده کف بزنیم قطعا ما جریمه‌هایی را برای این شرکت‌ها در نظر داریم و آنها ملزم به پرداخت جریمه می‌شوند اما گاه براساس درآمد شرکت‌ها برای آنها اجرای مصوبات از نظر اقتصادی صرفه ندارد.

عمیدیان ادامه داد: برهمین اساس ما پس از چند مرحله جریمه می‌توانیم مدتی را از مهلت پروانه شرکت‌ها کم کنیم و یا این‌که برای مدتی فعالیت آنها را به حالت تعلیق در‌آوریم و پس از آن اگر همچنان به مصوبات قانونی توجه نشد پروانه آنها را لغو کنیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات همچنین عنوان کرد: البته باید این نکته را هم مدنظر داشته باشیم که مصوباتی که اجرا نمی‌شوند انگشت شمار هستند و همان طور که اشاره شد دلیل این موضوع آن است که ما پشتوانه قضایی نداریم.

وی ادامه داد: اگر اجحافی در حوزه پهنای باند صورت می گیرد و شرکتی در این حوزه کم فروشی کند پس از مدتی او را جریمه کرده و بعد از تکرار نیز برای مدتی ممکن است مدت پروانه آن‌ها کم شود یا در صورت تکرار پروانه آن‌ها لغو شود اما در صورتی که یک قاضی در کنار ما وجود داشته باشد می توان به راحتی جلوی اجحاف حق مردم را گرفت.

عمیدیان در عین حال یادآور شد: البته اکنون فضا نسبت به سالهای آغازین فعالیتهای سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به مراتب بهتر شده و حتی اپراتورها و شرکتها نیز بر این موضوع تاکید دارند اما اگر قرار باشد به شکل برنده‌تری مصوبات خود را دنبال کنیم، لازم است بحث استقرار دادسرای ویژه در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان تنظیم مقررات یادآور شد: به هر حال نمی شود در جامعه‌ای که گستردگی آن به وسعت تمام کشور است گاهی مشکلاتی هم وجود داشته باشد اما باید به این نکته توجه داشت که ما ابزارهایی برای رسیدگی به این مسائل داشته ایم و اکنون سایت سازمان تنظیم مقررات و سامانه 195 در زمینه پاسخگویی و شکایات مردم فعال هستند.

*** تاثیر پارازیت‌ها بر روی سامانه هواشناسی

اما بحث دیگری از این نشست به سوالات متعدد خبرنگاران در خصوص وضعیت پارازیت‌ها مربوط می شد که در این حوزه سوالات متعددی مطرح شد و معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوالات به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخت و یادآور شد: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان‌هایی مانند انرژی اتمی، محیط زیست، وزارت بهداشت، وزارت دفاع و وزارت ارتباطات در دوره ای به ارزیابی سطح سیگنال‌ها پرداخته و نتایج ارزیابی آن‌ها در محیط‌های شهری و تاثیر تشعشعات بر روی سلامت افراد برای رییس جمهوری ارسال شده تا بررسی‌هایی بر روی آن‌ها صورت بگیرد.

رییس سازمان تنظیم مقررات در عین حال یادآور شد: البته وزیر دفاع نیز در این خصوص مصاحبه ای داشته و اظهارنظرهایی کرده‌اند که برای اعلام نظر در این زمینه لازم است بررسی‌های ما تکمیل شود تا پس از انجام بررسیها و اندازه گیریهای جدید بتوانیم در این حوزه نقطه نظر خود را اعلام کنیم.

عمیدیان که توضیحاتش از نظر رسانه‌ها کافی نبود در پاسخ به سوالات مجدد خبرنگاران خاطرنشان کرد: در خصوص اندازه گیری سیگنال‌ها مولفه‌های متعددی تاثیرگذار است که از جمله این موارد می توان به مسائل جوی مانند زاویه تابش اشاره کرد، از سوی دیگر سطح سیگنال‌ها و مدت زمان آنها نیز از دیگر مسائلی است که مورد توجه قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اکنون نحوه بررسی ما به این شکل است که به عنوان مثال در یک روز یک بخش خاصی شهر را با تجهیزاتی داریم مورد بررسی قرار می دهیم و سطح سیگنال آن را مشخص می کنیم. روز دیگر نیز ممکن است در نقطه متفاوتی در شهر این اتفاق بیفتد اما در کل نمی‌توان بر این اساس اعلام کرد که کدام نقطه شهر در این زمینه آلودگی بیشتر یا کمتری دارد.

رییس سازمان تنظیم مقررات درباره صحبت‌هایی که پیش از این سازمان هواشناسی مطرح کرده و این گونه مدعی شده بود که به دلیل سیگنالهای ارتباطی موفق به تشخیص وضعیت درست گرد و غبار نشده، توضیح داد: دستگاه‌های سازمان هواشناسی در فرودگاه مهرآباد نصب شده و فرکانس آنها به گونه ای است که با وای‌فای به نوعی تداخل دارد اما اگر سازمان هواشناسی بخواهد این مشکل برطرف شود با توجه به این که خدمات وایفای مورد استفاده مردم است دو راهکار پیش روی هواشناسی وجود دارد و این سازمان می تواند یا دکل خود را از شهر خارج کند و یا تنظیماتش به گونه‌ای انجام دهد که مشکلش برطرف شود.

علی اصغر عمیدیان عنوان کرد: طی هفته‌های اخیر مشکلی در سیستم صورت حساب یکی از اپراتورها پیش آمده بود که سازمان تنظیم مقررات به سرعت این موضوع را پیگیری کرده و به اپراتور خبر داد و آن را موظف کرد از طریق اطلاع رسانی موضوع را برای کاربران خود تشریح کند. اما درنهایت چنین اتفاقی نیفتاده ور سانه‌های اصلی کشور هیچ یک شاهد ارائه چنین توضیحاتی از سوی مجموعه مخابرات و همراه اول نبودند.

*** وعده جدید برای حل اختلالات موبایلی

او در ادامه در پاسخ به سوالی که درباره زمان برطرف شدن اختلالات موبایلی اپراتور اول مطرح شده بود توضیح داد:‌ با توجه به گستردگی شبکه این اپراتور قطعا ارتقای این شبکه تا حدی زمان‌بر خواهد بود اما اکنون طبق صحبت‌هایی که صورت گرفته آخرین زمانی که ما برای حل این مشکلات مطرح کرده‌ایم، بهمن ماه سال جاری است که البته گویا اپراتور کمی درباره این سقف زمانی بحث دارد.

داداش‌زاده - معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات - نیز در این باره اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح رومینگ ملی و ارتقای خدمات اپراتورها به نسل‌های بالاتر شرایط به گونه‌ای است که ممکن است حدی از ناپایداری در آن ایجاد شود که به همین دلیل برای حل این مشکل نیاز به اخطار به اپراتور نیست ولی باید موضوع پیگیری گردد تا به مرور زمان این مشکل برطرف شود.

وی همچنین اعلام آمادگی کرد که از سوی سازمان تنظیم مقررات به طور هفتگی وضعیت اختلالات و پیگیری‌های صورت گرفته دراین حوزه را تشریح کند.

*** سود شرکت‌های PAP منطقی است

معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره قیمت اینترنت و تخفیف‌هایی که پیش از این برای شرکتهای ارائه کننده ADSL در نظر گرفته شده بود اشاره کرد و گفت: اگر قرار است قیمت اینترنت را با سایر کشورها مقایسه کنید لازم است همه چیز را مقایسه کنید.

او ادامه داد: اگر اکنون شرکتهای PAP و ارائه کننده اینترنت بر این باورند که شرکت زیرساخت نباید بابت خدماتی که به آنها می دهد هزینه ای بگیرد باید به این نکته هم توجه داشته باشند که در تمام دنیا شرکت‌ها مبلغی را به عنوان حق سهم به دولت پرداخت می کنند که ما در این زمینه مبلغی را از اپراتورهای اینترنتی دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما هم بر این باوریم که شرکت ارتباطات زیرساخت قرار نیست به عنوان یک نهاد دولتی به فکر سود اقتصادی خود باشد اما باید به این نکته هم توجه داشت که این شرکت برای توسعه شبکه خود نیاز به تامین هزینه‌ها دارد.

عمیدیان همچنین عنوان کرد: اکنون برای اعمال تخفیفهای مربوط به انتقال داده با شرکت زیرساخت صحبتها و بررسی‌هایی صورت گرفته تا این رقم به پایین ترین حد ممکن برسد. تا شرایط به گونه ای باشد که یک معامله دو سر برد برای شرکت ارتباطات زیرساخت و ارائه کنندگان اینترنت وجود داشته باشد. اما این که بخواهیم زیرساخت را به گوشه رینگ ببریم، کار درستی نیست و خواسته من از شرکت‌های اینترنتی آن است که همان طور که مصالح خود را در نظر می گیرند، بقیه موارد هم مورد توجه داشته باشند.

رییس سازمان تنظیم مقررات همچنین عنوان کرد: اکنون به نظر می رسد شرکتهای PAP نسبت به سرمایه‌گذاری صورت داده سودی منطقی در این حوزه دارند.

*** اجرای ترابردپذیری شماره‌ها از 16 ماه آینده

عمیدیان در بخش دیگری از نشست خود در پاسخ به سوالی که درباره زمان اجرایی شدن طرح ترابردپذیری شماره‌ها مطرح شده بود، توضیح داد: ما با جدیت به دنبال اجرای این طرح هستیم چرا که منافع متعددی برای مردم به دنبال دارد. در این زمینه نیز جلسات مختلفی برگزار شده و براساس تعهدات اپراتورها جمع بندی‌هایی نیز صورت گرفته تا کار به شکل مناقصه آغاز شود البته دراین خصوص مشکلاتی درباره زیرساخت و تلفن ثابت وجود دارد که امیدواریم این مشکلات هرچه سریع‌تر حل شود و ما بتوانیم در موعد مقرر 16 ماه دیگر این طرح را آغاز کنیم.

معاون وزیر ارتباطات در عین حال یادآور شد: احتمالا برای اجرای این طرح مانند رومینگ ملی فازهای متعددی تعریف می شود و این گونه نیست که تمام کشور همزمان این طرح را اجرا کنند.

وی درباره این که چه تضمینی وجود دارد که اپراتورها چنین کاری انجام دهند اظهار کرد: این درست نیست که فکر کنیم پس از آن که یک اپراتور مجوز گرفت دیگر حاکمیت نمی تواند بر روی خدمات آن اعمال نظر کند ما علاقه‌مند نیستیم با فضای ربع و وحشت با اپراتورها تعامل کنیم بلکه ترجیحمان این است که قانونمند و با همکاری باشد.

*** مشکلات شهرداری و اپراتورهای موبایلی

عمیدیان درباره نصب تجهیزات ارتباطی و همکاری شهرداری در این زمینه به ارائه توضیحاتی پرداخت و عنوان کرد: از گذشته دستگاه‌ها موظف بوده‌اند برای توسعه فناوری اطلاعات همکاریهای لازم را داشته باشند اما پس از خصوصی سازی شهرداری برخورد دیگری را پیش گرفت که اکنون ما در کمیسیون تنظیم مقررات در حین نگارش آیین نامه ای برای حل این مشکل هستیم.

وی ادامه داد: ما هم قبول داریم که شهرداری باید حقی در حد منطقی دریافت کند اما این که قرار باشد این موضوع مانع ارائه خدمات شود پذیرفتنی نیست و ما در این باره در دولت مکاتبات و پیگیری‌هایی داشته‌ایم که بتوانیم به این موضوع سروسامان دهیم.

*** اعدادی که در ارتباط با جریمه رایتل عنوان شده بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های ایجاد شده برای این اپراتور بود

به گزارش خبرنگار سیتنا، عمیدیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر احتمال جریمه رایتل به دلیل عدم تکمیل تعهدات پوششی، گفت: در پروانه رایتل، یکسری تعهدات حاکمیت داشته و یکسری تعهدات اپراتور. اما به دلیل بحثی که در انتشار خدمات چند رسانه ای (MMS) که در مقطعی مطرح شده بود و یا انتقال ویدئو، که بعد از ارائه پروانه به این اپراتور، مطرح شد، مشکلاتی در ارائه‌ی سرویس به وجود آمد.

وی ادامه داد: در آن زمان، به علت آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، در مورد MMS مجوزی صادر شد، ولی خدمات تماس تصویری محدود شد و این بخش از سبد سرویس‌های رایتل حذف شد، که این محدودیت مدل کسب و کار آنها را تحت تأثیر قرار داد.

وی ادامه داد: بنابراین باید این نقیصه را هم در کنار جریمه‌های مطرح شده برای رایتل دید و این اعدادی که در ارتباط با جریمه عنوان شد بدون در نظر گرفتن این بخش بود؛ چراکه زمانیکه بر اساس تصمیم حاکمیت، ارائه‌ی خدمات مکالمه‌ی تصویری محدود شد، باید دید این محدودیت چه درصدی از بازار کسب و کار این اپراتور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تاکید کرد: این اعداد و ارقام و جریمه‌هایی که برای رایتل مطرح می‌شد در قبال خدماتی بود که باید این اپراتور طبق پروانه‌ی صادر شده‌ی اولیه ارائه می‌داد، که بخشی از این خدمات ارائه نشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مذاکرات با این اپراتور همچنان در جریان است و این اپراتور تاکید دارد که در آن زمان جذابیت خدمات (تماس تصویری) از آنها گرفته شده که این امر تاثیر مستقیم در درآمد آنها داشته است و بازار را از دست داده‌اند، که همه‌ی این موارد باید در تصمیم نهایی لحاظ شود. در همین حال جناب وزیر نیز برای حل این موضوع به ما تاکید داشته‌اند.
انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.