کدخبر :311755 پرینت
01 دی 1403 - 19:51

گزارش تفصیلی از نشست سه ساعته فعالان صنفی حوزه فاوا با مشاور و دستیار رهبری

جمعی از کارآفرینان و مدیران تشکل های حوزه فاوا در دو دیدار جداگانه و متوالی با دکتر محمد مخبر، مشاور و دستیار رهبری به ارائه دغدغه ها، مشکلات و پیشنهادات خود در حوزه این صنعت مهم و راهبردی پرداختند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، در شروع اولین نشست، دکتر داوود ادیب، رییس کانون هماهنگی فاوا ضمن تشکر از برگزاری این نشست به منظور طرح مشکلات پیش روی کارآفرینان و همچنین تشکل های حوزه فاوا بر این موضوع تاکید کرد که امیدواریم با پیگیری این موضوعات بتوانیم بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را به عنوان صنعتی با ارزش افزوده قابل توجه مرتفع سازیم.

داوود ادیب

رییس کانون هماهنگی فاوا و رییس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران، گفت: طبیعتا در این نشست‌ها بیان همه مشکلات مرتبط با تشکل های صنفی و همچنین کارافرینان میسر نبوده و سعی می کنیم تا با نشست های بعدی همه تشکل ها بتوانند مطالب مد نظر خود را مطرح و به بیان مشکلات حوزه خود بپردازند و بدیهی است که تداوم جلسات می تواند در راستای پیگیری اقدامات انجام پذیرفته اثربخش باشد.

ادیب

ادیب افزود: در این نشست نمایندگان هیات مدیره کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فاوا و تشکل های مرتبط از جمله، سندیکای صنعت مخابرات ایران، سندیکای شناسایی و مکان یابی رادیویی، سندیکای افتا، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، انجمن شرکت های نرم افزاری، انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران، انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های تولیدی دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، انجمن ترویج اینترنت اشیاء و علوم داده، اتحادیه سراسری شرکت های فنی مهندسی حفاظت الکترونیک و شبکه های ایمنی و همچنین جمعی از روسای کانون ملی کارافرینان برتر رسمی و کانون کارافرینان برتر رسمی استان تهران حضور دارند و با شناختی که از جناب دکتر مخبر داریم، امیدوار هستیم که خروجی این جلسه برای کارافرینان و همچنین صنعت فاوا، مفید و اجرایی باشد.

ضرورت افزایش منطقی تعرفه ها برای مشترکین؛ با ملاحظه امتیازهایی برای اقشار کم درآمد

به گزارش سیتنا، در بخش دیگری از این مراسم حسین ریاضی، رییس هییت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران به طرح بیانات خود پرداخت و مطرح کرد: گردش مالی و سرمایه‌گذاری در شبکه های ارتباطی زیرساخت، ثابت و سیار کشور در ۱۵ سال گذشته به شدت کاهش یافته است که نمود آن در ارزش گذاری شرکت مخابرات ایران و همراه اول در سال ۱۳۸۹ و مقایسه آن با ارزش بورسی امروز و برگردان ارزش به نرخ ارز مشخص می گردد که حدود ۱۵ الی ۲۰ برابر کاهش ارزش داشتیم و بدین ترتیب قدرت سرمایه‌گذاری در داخل کشور و حتی حضور در عرصه بین‌المللی هم کاهش یافته است.

وی ادامه داد: دلیل آن، بخشی به واسطه عدم برنامه ‌ریزی و مدیریت استراتژیک در وزارتخانه و اپراتورها بوده است و بخشی هم از فشار مجلس و دولت به بخش ارتباطات جهت ثابت نگه ‌داشتن ریالی تعرفه های اینترنت و مکالمه بوده است که تورم و کاهش ارزش ریال مخصوصا در ده سال گذشته اقتصاد بخش ارتباطات را ۱۵ تا ۲۰ برابر ضعیف کرده است و راه حل افزایش تعرفه ها برای مشترکین با ملاحظه امتیازهایی برای اقشار کم درآمد است.

ریاضی

لزوم بازنگری قانون حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی

زهرا بختياری، مشاور فناوری و نوآوری اصناف تهران در این نشست با تاکید بر لزوم رشد متوازن اقتصاد سنتی و دیجیتال در اصناف و بازار و با اشاره به اهمیت سرمایه ‌گذاری خارجی و بهره ‌مندی از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، خواستار بازنگری قانون حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی شد.

دبیرکل انجمن شرکت های تولیدی دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران ادامه داد: این قانون بیش از دو دهه است که به ‌روز نشده و نیازمند توجه ویژه‌ای است.

وی همچنین بر اهمیت مولدسازی دارایی‌ها به‌عنوان یک نوآوری در تأمین منابع مالی زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کرد و پیشنهاد داد که ايجاد ساختار ارشد مدیریت پروژه‌های فناورانه ایران (مپفا) مدنظر قرار گیرد تا زنجیره ارزش محصولات دانش‌بنیان کامل شود.

بختیاری

بختیاری در ادامه، نگرانی خود را از تصویب قوانین غیرکارشناسی در شرایط کنونی ابراز کرد و افزود: استانداردهای دوگانه در برخورد با بخش‌های خصوصی و تصویب قانون معافیت مالیاتی برای برخی محصولات، بدون فراهم‌سازی زیرساخت‌های اجرایی، موجب دلخوری جامعه اقتصادی شده است.

وی همچنین تأکید کرد: برای رقابت‌ پذیر شدن محصولات تولیدی در داخل و منطقه، باید نظارت در مرحله تأمین انجام شود و بازار باید اجازه داشته باشد تا در فضایی رقابتی قیمت‌گذاری کند.

بهره‌ مندی از پتانسیل کارآفرینان برتر رسمی کشور در مقام مشورتی و به‌عنوان همکار اتاق فکر مسوولین کشور

به گزارش سیتنا، مهرداد عالی پور، نایب رییس کانون کارافرینان‌برتر رسمی استان تهران در این نشست مطرح کرد: با توجه به نواقص و اشکالات موجود در تقسیمات ساختاری بخش دولتی و بخش خصوصی و به‌وجودآمدن تشکل‌ها، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، فدراسیون‌های متعدد و نظایر آن بدون در نظر گرفتن ساختار بنیادین یکپارچه، امکان دسترسی دولت به شبکه‌ای از مشاوران قابل‌اعتماد و صاحب تخصص محدود شده است.

عالی پور

این کارافرین برتر ملی ادامه داد: به‌عنوان مثال، با مطالعه در ساختار نظام های صنفی و کارفرمایی مشاهده می‌شود که شکل‌گیری اتحادیه‌ها برای یک گروه صنفی تخصصی در سطح شهرستان و گاهی تا سطح استان انجام پذیرفته است؛ اما زمانی که شکل‌دهی این ساختار به سندیکاهای کشوری می‌رسد، با نقص جدی روبه‌رو می‌شویم و از سویی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن نیز ایجاد و توسعه انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی از ساختار بنیادین تبعیت نمی‌کند. 

وی ادامه داد: با وجود چنین چالشی، دسترسی مدیران ارشد کشور به شبکه مشاوران دارای تخصص و قابل‌اعتماد پیچیده‌تر می‌شود، لذا با شناسایی چنین چالش‌هایی در طی سال‌های گذشته، کانون کارآفرینان برتر رسمی کشور در سطوح ملی و استانی پدید آمد تا بتواند به‌عنوان یک بازوی مشورتی در کنار مدیران کشور قرار گیرد، اما متأسفانه با تغییر دولت، تمام دستاوردهای مطروحه بلاتکلیف مانده است.

ایجاد اکوسیستم مناسب برای نوآوری و شکوفایی حوزه هوش مصنوعی در برنامه انجمن

داود مسعودی، دبیرکل انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران نیز به نقش این انجمن در رشد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی کشور پرداخت و گفت: انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران نقش مهمی در شناسایی نیازهای کشور و ظرفیت‌های موجود در این حوزه‌ها ایفا می‌کند.

مسعودی

دبیرکل انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران، ادامه داد: این انجمن با تحلیل و شناسایی نیازهای فناورانه کشور در زمینه‌های مختلف هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال، به ایجاد بسترهای مناسب برای رشد و توسعه این صنایع کمک می‌کند. همچنین، با هماهنگی میان شرکت‌های فناور، دولت و سایر ذی‌ نفعان، این انجمن قادر است ظرفیت‌های موجود را شناسایی کرده و از طریق همکاری‌های مؤثر، مشکلات موجود را حل کند و به رشد و پیشرفت اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی کشور کمک کند. با این فرآیند، انجمن به ایجاد اکوسیستم مناسب برای نوآوری و شکوفایی این فناوری‌ها در ایران می‌پردازد.

باید جلوی انحصارطلبی گرفته شود

به گزارش سیتنا، فرهاد زواره ای، رییس هییت مدیره اتحادیه سراسری شرکت های فنی مهندسی حفاظت الکترونیک و شبکه های ایمنی نیز در این نشست ضمن طرح این موضوع که در این اتحادیه، نزدیک به ۵۰۰ عضو فعال در زمینه طراحی، مشاوره، بازرگانی، واردات، تولید، بنکداری، توزیع و اجرای تجهیزات امنیتی وجود دارد و نبض تپنده تجهیزات نظارت و پایش تصویری در حساس ترین اماکن کشور در این اتحادیه صورت می گیرد،تاکید کرد: باید جلوی انحصارطلبی و رانتی که باعث از بین رفتن سرمایه های کارفرمایان و صنوف مختلف و از بین رفتن کسب و کارهای فعالان صنعت می گردد، گرفته شود.

زواره ای

لزوم تزریق مالی توسط دولت به وزارت ارتباطات به منظور توسعه متوازن زیرساخت ارتباطات کشور

امین فتحی، بازرس سندیکای صنعت مخابرات ایران به چالش های ذیل اشاره کرد:

۱- یکی از مهمترین چالش های حوزه ICT کمبود نیروی انسانی متخصص است که شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات به عنوان پیشرانان حوزه high-tech کشور درگیر آن شده است.

۲- محدویت استفاده از چیپست های نسل جدید برای کشورهای مورد تحریم که این موضوع باعث عدم توسعه شبکه ارتباطی در کشور با قطعات روز دنیا خواهد بود.

۳- نیاز به سرمایه گذاری فوری در زیرساخت های حوزه ICT کشور به جهت تثبیت و بهبود کیفیت سرویس برای مشترکین و فراهم کردن بستر مناسب برای توسعه اقتصاد دیجیتال.

۴- تزریق مالی توسط دولت به وزارت ارتباطات به منظور توسعه متوازن زیرساخت ارتباطات کشور.

فتحی

عدم امکان نگهداری مناسب از زیرساخت های مخابراتی در صورت عدم منطقی سازی تعرفه ها

هامون حساس، عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در این نشست اظهار داشت: طی پانزده سال گذشته نرخ تعرفه اینترنت و پالس تلفن ثابت تغییر چندانی نداشته است، قدرت سرمایه گذاری اپراتورها به مرور زمان کاهش یافته و مدتی است که به حداقل رسیده است.

حساس ادامه داد: ادامه وضع موجود به زودی باعث عدم امکان نگهداری مناسب از زیرساخت های مخابراتی کشور خواهد شد و در آینده نزدیک شاهد افت چشم گیر کیفیت خدمات ارتباطی خواهیم بود. این درحالی است که قیمت بسیاری از خدمات مانند گاز و برق در همین مدت چندین برابر شده است.

حساس

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران ادامه داد: بعد از فیلترینگ، عملا مردم برای داشتن دسترسی به شبکه های مجازی هزینه هنگفتی می پردازند. این یعنی هزینه ارتباطات عملا برای مردم گران شده است، ولی پول آن در جیب یک سری افراد می رود و نه تنها اپراتورها بهره ای از آن نمی برند، بلکه دولت هم سهمی از مالیات آن ندارد.

حساس پیشنهاد داد: با در اختیار قرار دادن اینترنت با فیلترینگ کمتر، هزینه بیشتری برای آن از مصرف کننده دریافت شود و مصرف کننده به جای پرداخت به فیلترشکن ها، با گرفتن این نوع اینترنت از اپراتور مربوطه با پرداخت هزینه کمتر، به اینترنت بهتری دست یابد. با این کار علاوه بر کیفیت بهتر و ایمنی بیشتر، بخشی از این درآمد از طریق اپراتور در توسعه هزینه می شود و کیفیت و تاب آوری شبکه افزایش می یابد و همچنین چرخ اکوسیستم ارتباطات کشور بهتر خواهد چرخید و اشتغال و امید بیشتری ایجاد می شود، همچنین درآمد دولت نیز افزایش خواهد یافت.

عدم پذیرش ضمانتنامه های صادره از صندوق های حمایتی دولتی، توسط نهادهای دولتی

مجید ذوقی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران اظهار داشت: صندوق های ضمانت حمایتی در صنعت الکترونیک به جهت حمایت از تولیدکنندگان و محققان در این بخش در سال ۱۳۷۵ با مصوبه مجلس شورای اسلامی ایجاد شد، ولی ضمانتنامه های صادره برای این شرکت ها مورد پذیرش اکثر سازمان ها و کارفرمایان قرار نگرفت و شرکت ها را با چالش روبرو کرده است. می بایست با ابلاغی به تمام سازمان ها که وابسته به دولت هستند آنها را مکلف به قبول ضمانت نامه های صادره از این صندوق های حمایتی کنند.

ذوقی

ضرورت فرهنگ سازی در حوزه هوشمندسازی

به گزارش سیتنا، روزبه بابازاده، رئیس انجمن ترویج اینترنت اشیاء و علوم داده نیز ضمن اشاره به این موضوع که فرهنگ سازی در حوزه هوشمندسازی در کشور به طور مناسبی صورت نگرفته و هنگامی که در مورد هوشمندسازی صحبت می‌کنیم هر چیزی را به عنوان هوشمندسازی در نظر می‌ گیرند که اصلاً صحیح نیست، اظهار داشت: انجمن ترویج اینترنت اشیاء و علوم داده با پنج وزارتخانه در تعامل است، ولی مشکلات بسیار زیادی در کار با وزارتخانه‌ها وجود دارد. مهم‌ترین مشکلی که وجود دارد این است که افراد در جایگاه خودشان ثبات ندارند و جایگاه افراد به سرعت تغییر می کند و هر برنامه‌ ریزی که بخواهیم انجام دهیم، امکان بسیار زیاد وجود دارد که با تغییر فرد کاملا از بین برود.

بابازاده ادامه داد: انحصارهای عجیبی در حوزه هوشمندسازی شکل گرفته و در حال حاضر هم در حال گسترش است، به طور مثال در صنعت هوشمندسازی خودروهای متصل، در سال ۱۴۰۰ مصوبه شورای عالی فضای مجازی تصویب شده بود که در صورت اجرایی شدن آن مصوبه تمام کسب و کارهای خودروهای متصل که دانش بنیان هم هستند، از قبیل کسب و کارهای مرتبط با AVI ، FMS و دیگر کسب و کارهایی که به نحوی با این موضوع در ارتباط هستند مجبور به جمع آوری کسب و کار خود می ‌شدند.

بابازاده

وی، ادامه داد: در این مصوبه که در سال ۱۴۰۰ تصویب شده بود صراحتا قید شده است که پلتفرم خودروهای متصل باید در اختیار اپراتورهایی باشد که پروانه مخابراتی دارند و این اپراتورها محدود می‌شوند به چند اپراتور تلفن همراه، در صورتی که در سال ۱۴۰۳ هنوز اپراتورهای تلفن همراه موفق نشده‌اند که وظیفه اصلی خود را انجام بدهند. حال بر اساس مصوبه ۱۴۰۰ شورای عالی فضای مجازی موضوع اپراتوری خودروهای متصل هم در اختیار اپراتورهای تلفن همراه یا به عبارتی طبق سند شورای عالی؛ اپراتورهایی که مجوز فعالیت مخابراتی دارند قرار می‌گرفت.

رئیس انجمن ترویج اینترنت اشیا و علوم داده مطرح کرد: این انحصارات در سال ۱۴۰۳ هم ادامه دارد و در حال حاضر وزارتخانه هایی به دنبال صدور پروانه‌های اپراتورهای هوشمندسازی در صنایع مختلف هستند و در صورتی که این پروانه‌ها شکل گیرد، اپراتوری پلتفرم‌های هوشمندسازی و صنعت هوش مصنوعی در کشور رو به نابودی می ‌رود و نیاز است که این گونه فعالیت‌ها و این رگلاتوری‌ها در حیطه کاری سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مرتبط قرار گیرد و لایه حاکمیتی فقط نقش ناظر را داشته باشند نه نقش قانون گذار و مجری قانون. این یک واقعیت است که در تمام دنیا استانداردها و رگلاتوری‌ها توسط تشکل‌ها ایجاد می‌شود.

بابازاده همچنین گفت: نظام فناوری و نوآوری در سطح حاکمیتی هم نیاز به بازسازی و ترمیم دارد. سند الزامات اینترنت اشیا در سال ۱۳۹۷ تصویب شده است و این سند ایراداتی دارد و اینطور می‌توان برداشت کرد که تمام الزامات و تمام کارها بر عهده بخش خصوصی است و لایه حاکمیتی اصلاً هیچ تمایلی به اجرای اسناد خود نیز ندارد.

بابازاده 1

وی همچنین به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. استانداردها در مرحله تعیین بودجه آخرین مرحله هستند و به اهمیت استاندارد در بودجه گذاری هیچ توجهی نمی شود.
  2. در حوزه استارتاپ‌ها و کسب و کارهایی که نوجوانان و جوانان شکل می‌دهند و همچنین صادرات، مشکلات عدیده ای وجود دارد و پیشنهاد می‌شود ساز و کار مربوط به خانه نوآوری و فناوری ایران مورد بازبینی اساسی قرار گیرد، این روال موجود اثر چشمگیری برای صنعت ما نداشته  و ما باید به دنبال ایجاد راهکارهای واقعی برای صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات باشیم.

  3. در کشور باید توجه داشته باشیم که انقلاب چهارم صنعتی دنباله رو انقلاب‌های قبلی است و یک شبه به وجود نیامده است، بنابراین برای داشتن دانش انقلاب چهارم صنعتی باید دانش کافی در خصوص انقلاب‌های قبلی داشته باشیم که مهمترین آنها انقلاب سوم صنعتی است و در صورت نداشتن دانش کافی در مورد انقلاب صنعتی سوم نمی‌توانیم صنایع را به سمت انقلاب چهارم صنعتی هدایت کنیم.

  4. در بحث آموزش هوشمندسازی و بحث ترویج هم موارد مشابه بسیار زیاد است و بودجه‌هایی هزینه گردیده که خروجی آن کاملاً نامشخص است و می بایست این بودجه ها با رویکرد درستی برنامه ریزی شود.

لزوم ایجاد کارگروه ویژه دارای اختیار برای احیا و کمک به صنعت نرم افزار

مریم خیری، عضو هیات مدیره کانون  هماهنگی فاوا نیز در این نشست به طرح چالش های نرم افزاری پرداخت.

خیری گفت: تمامی مواردی که اینجا صحبت شد یک زیرساخت مهم و کلیدی دارند که مغفول واقع گردیده است و آن صنعت نرم افزار است که باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشیم.

خیبری

وی ادامه داد: همه جا صحبت از نقش آفرینی و استفاده از هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، متاورس و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا می شود و این در حالی است که همه اینها با نرم افزار قابلیت پیاده سازی دارد و شرکت‌های تولیدکننده نرم افزار می توانند این فناوری های جدید را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: همانگونه که شاهد هستیم، در دنیا با کمک نرم افزار می توانند کنترل و ردیابی کنند و با یک ‌دستور نرم افزاری انفجاری در دستگاه سخت افزاری ایجاد کنند. همه اینها با قدرت نرم افزار است که متاسفانه در خیلی از موارد در کشور هنوز شاهد استفاده از نرم افزارهای خارجی هستیم که قابلیت نفوذ اطلاعاتی را دارند.

خیری تاکید کرد: شرکت‌های تولیدکننده نرم افزار با مشکلات زیادی از جمله مهاجرت نیروی متخصص، عدم وجود قانون کپی رایت، عدم وجود ارزش گذاری نرم افزار، چالش های متعدد با ادارات دولتی جهت مسائل بیمه و مالیات، عدم پرداخت به موقع صورتحساب ها و … که باعث کوچک شدن شرکت ها و یا تعطیلی آنها می شود روبرو هستند و با همه این مشکلات با پیشرفت قابل توجهی در زمینه تولید نرم افزار و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا نسبت به ده سال قبل روبرو هستیم که قابلیت رقابت با محصولات خارجی و قابلیت صادرات دارند. این صنعتی است که نیاز به مواد اولیه خارجی نداشته و نه تنها ارزبری ندارد، در صورت حمایت می تواند ارزآوری بالایی داشته باشد، لذا می بایست به این صنعت استراتژیک که می تواند موجب امنیت اقتصادی در کشور شود نگاه ویژه ای کرد و پیشنهاد می شود یک کارگروه ویژه دارای اختیار برای احیا و کمک به این صنعت و همچنین انتخاب پروژه های مورد نیاز و با اولویت در کشور جهت بومی سازی و تولید پلتفرم های نرم افزاری با تکنولوژی های روز دنیا ایجاد شود.

باید اجازه دهیم شرکت های فناور و نوآور کارشان را انجام دهند 

به گزارش سیتنا، نصرالله جهانگرد نیز با اشاره به این موضوع که بهره ‌وری اقتصاد دیجیتال با مشارکت بخش خصوصی به صورت عام و فعالان اقتصادی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت خاص محقق می‌شود، اظهار داشت: می بایست در نظام تعرفه با رعایت موضوعات اجتماعی و سایر موضوعات حاشیه ای، تجدیدنظر صورت گیرد تا اکوسیستم مرتبط احیا شود و جان تازه ای بگیرد.

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی فاوا همچنین، گفت: دولت، بايد برای توسعه‌ IT در كشور به اين نكته توجه داشته باشد، هر اندازه در به ‌كارگيری IT با تاخير مواجه شود، به همان ميزان از توسعه در تمامی ‌زمينه‌های فرهنگی، اقتصادی و سياسی عقب می ماند.

جهانگرد

جهانگرد در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: اگر می خواهیم اقتصادمان رشد کند و به عبارتی کوتوله نشود، باید اجازه دهیم شرکت های فناور و نوآور کارشان را انجام دهند و می بایست شرایط محیطی و کسب و کار مناسب برای آنها فراهم کنیم.

اهمیت استفاده از مشاوران در صنعت مخابرات و فیبرنوری

به گزارش سیتنا، در شروع دومین نشست، پریسا حصاری بازرس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گفت: در دنیای پیچیده و پرتحول فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت مخابرات و فیبر نوری به عنوان یکی از ارکان اساسی زیرساخت‌های ارتباطی کشورها شناخته می‌شود. با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی و نیاز به بهبود مستمر خدمات، استفاده از مشاوران متخصص در این حوزه به یک ضرورت تبدیل شده است.

پریسا حصاری

حصاری ادامه داد: مشاوران در صنعت مخابرات و فیبر نوری، با دانش و تجربه خود، می‌توانند به شرکت‌ها و سازمان‌ها در طراحی، پیاده ‌سازی و بهینه ‌سازی شبکه‌های ارتباطی کمک کنند. این مشاوران با تحلیل دقیق نیازها و شرایط موجود، راهکارهای مناسبی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت خدمات منجر شود.

ایجاد مناطق ویژه فنا وری جهت توسعه محصولات و خدمات نرم افزاری

مرتضی مهدوی رئیس انجمن شرکت های نرم افزاری استان تهران نیز به عنوان یکی از حاضرین این نشست پیشنهاداتی از این قبیل ارائه داد:

مرتضی مهدوی


۱ - تاکید بر توسعه بازار صنعت نرم افزار اعم از داخلی یا صادراتی.

۲ - برای نیل به هدف توسعه پلتفرم های خدماتی یا به تعبیری سازمان های سکویی ضرورت دارد زیر ساخت های فنی، نیروی انسانی، حقوقی حوزه نرم افزار تقویت شود. بطور مثال قانون حمایت از مالکیت داده و یا حمایت از حقوق مالکیت مادی و معنوی نرم افزار. در بعد نیروی انسانی نیز اگرارزش گذاری درست دارایی های فکری صورت بگیرد، بخش خصوصی می تواند پرداخت های مناسب تری به نیروهای فنی خود داشته باشد و جذب و نگهداشت آنها را تسهیل کند.

۳ - ایجاد مناطق ویژه فناوری جهت توسعه محصولات و خدمات نرم افزاری و استفاده از ظرفیت های قانونی مناطق آزاد نظیر معافیت های مالیاتی یا گمرکی و تامین نیروی انسانی.

۴ - ضرورت دارد برای برنامه ریزی شرکتهای حوزه فناوری و احیانا نحوه رقابت یا همکاری با شرکتهای چینی بیشتر از توافقات بین المللی با این کشور آگاه شویم. 
5 - نمونه دیگر برای توسعه بازار و حل مشکل ناترازی سوخت موضوع ITS یا سیستم های حمل و نقل هوشمند است که چنانکه در اولویت حاکمیت قرار بگیرد نه تنها پاسخی به بحران های انرژی فعلی بلکه زمینه ساز تمرکز شرکتهای موجود حوزه فاوا به این بخش بزرگ خواهد بود.

درخواست حضور زنان در شورای عالی فضای مجازی

سادینا آبایی نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران نیز در این نشست به سه موضوع اشاره کرد:

آبایی

۱ - بهتر است برای شورای عالی فضای مجازی افرادی انتخاب شوند که با فضای جدید و‌ جریان های غالب در فناوری ها فاصله زیادی نداشته باشند. انتخاب افراد مطلع حوزه های جدید می تواند اثرات مثبت قابل ملاحظه ای را در تمامی حوزه های کسب و کار ایجاد کند.

۲ - موضوع دیگر حضور زنان در این شوراها است. با توجه به این که نگاه و رویکرد زنان نسبت به مردان متفاوت بوده و تفکر زنانه به عنوان بخش بزرگی از جامعه در فضای مجازی متفاوت است، حضور چند نفر از متخصصین این حوزه در شورا ضروری بوده و می تواند نیازهای جامعه زنان را سامان دهی کند.

۳ - استراتژی کاهش مراکز متعدد تصمیم گیر و تصمیم ساز باید مورد توجه قرارگیرد. این موضوع با توجه به محدودیت منابع کارا، باعث جلوگیری از اتلاف منابع مالی، زمان و‌ فرصت ها خواهد بود.

نقش شرکت های نرم افزاری در برنامه هفتم

به گزارش سیتنا، محسن لطیفی عضو هیات مدیره و دبیر انجمن شرکت های نرم افزاری (آشنا) با توجه به افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: شرکت های نرم افزاری می توانند نقش بزرگی در این خصوص ایفا کنند. برای این منظور لازم است که با حمایت واقعی از محصولات نرم افزاری داخلی با تکیه بر دانش و تخصص ایرانی، ضمن جلوگیری از خروج ارز، امنیت سازمان ها را با اطمینان بیشتری تضمین و به ارتقای جایگاه صنعت نرم افزار در کشور کمک کرد که به تبع آن همه صنایع از محصولات و خدمات آن بهره مند خواهند شد.

لطیفی
لطیفی در ادامه و با توجه به توانایی شرکت های نرم افزاری در طراحی و پیاده سازی پلتفرم های خدمات رسانی عمومی که منجر به افزایش کیفیت زندگی مردم می شود، پیشنهاد کرد: بسته های حمایتی ویژه ای در حوزه بیمه، مالیات و تسهیلات بدون بهره برای این صنعت در نظر گرفته شود که این امر می تواند به تقویت توانایی شرکت های فناور در جذب نیروهای متخصص و جلوگیری از مهاجرت آنها نیز منجر شود.

اجازه کار به شرکت های خصوصی نمی دهند

کاویانی نایب رئیس سندیکای شناسایی و مکان یابی رادیویی نیز با بیان این موضوع که سندیکای شناسایی و مکان یابی رادیویی با 130 شرکت راهکار محور در حوزه های اینترنت اشیا ، رادیو شناسه، GPS ، هوش مصنوعی، نقشه برداری ماهواره ای به عنوان یک سندیکای تخصصی فعالیت می کند به مشکلات پبش روی سندیکا اشاره کرد: سازو کارهای سازمان های مختلف مانند صمت، گمرک و تنظیم مقررات برای شرکت های سندیکا مناسب نبوده و در کار خلل ایجاد می کنند.

کاویانی

کاویانی ادامه داد: در کشور با وجود رویه غلط رقابتی سازمانهای دولتی اجازه کار به شرکت های خصوصی نمی دهند. به عنوان نمونه پروژه سپهتن که اجرای آن الزام قانونی است سالها معطل مانده و به شرکت های توانمند خصوصی برای اجرا ارجاع نمی شود. در معادن و فولاد برای پروژه ها لیست کوتاه شرکت های از قبل تعیین شده وجود دارد. با این رویه در پیش گرفته شده در دهه آتی شرکت خصوصی وجود نخواهد داشت.

ضرورت ترکیب دیپلماسی فناوری و مناطق فناورانه

 مسعودی   
داود مسعودی دبیرکل انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد دیجیتال گفت: اقتصاد دیجیتال و فناوری‌های نوظهور می‌توانند به عنوان عوامل محرکه اصلی در دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی ایران عمل کنند. این امر نیازمند رویکردی جامع و هماهنگ از سوی دولت، بخش خصوصی و دانشگاه‌ها است. به‌طور خاص، تمرکز بر گسترش زیرساخت‌ها، حمایت از نوآوری‌های داخلی، آموزش مهارت‌های دیجیتال، و تسهیل تجارت دیجیتال می‌تواند ایران را در مسیر توسعه پایدار و رشد اقتصادی قرار دهد.

وی گفت: انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران بعنوان نماینده بخش خصوصی، با ارتباط و تعامل با دولت و دانشگاه در مسیر رشد اقتصاد دیجیتال و فناوری هوش مصنوعی کشور حرکت می کند.

مسعودی در ادامه اهمیت دیپلماسی فناوری و ایجاد مناطق فناورانه جهت صادرات و انتقال تکنولوژی را مطرح کرد و افزود : دیپلماسی فناوری به‌عنوان ابزاری نوین در روابط بین‌الملل، بر تقویت همکاری‌های علمی و فناورانه میان کشورها تأکید دارد. این نوع دیپلماسی، مسیرهای جدیدی را برای توسعه پایدار، حل چالش‌های جهانی و تقویت جایگاه کشورها در اقتصاد دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

به گفته وی ایجاد مناطق ویژه فناورانه نقش محوری در افزایش صادرات محصولات فناورانه ایفا می‌کند. این مناطق با تمرکز بر زیرساخت‌های نوآورانه، حمایت‌های قانونی و مالیاتی، بستری مناسب برای رشد شرکت‌های فناور، تولید محصولات دانش‌بنیان و دسترسی به بازارهای بین‌المللی ایجاد می‌کنند. همچنین، این مناطق با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیل انتقال فناوری، به توسعه ظرفیت‌های علمی و تکنولوژیکی کشور کمک می‌کنند. در نهایت، ترکیب دیپلماسی فناوری و مناطق فناورانه می‌تواند به تحقق اهداف کلان اقتصادی، افزایش توان رقابت‌پذیری جهانی و ارتقاء جایگاه بین‌المللی کشور منجر شود.

ضرورت رسیدگی به مشکلات پیش روی حوزه هوشمندسازی 

مهرجو
علیرضا مهرجو نایب رییس هیات مدیره انجمن ترویج اینترنت اشیا وعلوم داده نیز با طرح  این موضوع که انجمن ترویج اینترنت اشیا و علوم داده با هدف ارتقا جایگاه هوشمند سازی در کشور و جامعه، با مجوز وزارت کشور تاسیس شده است، در خصوص هوشمندسازی صنایع و تحلیل وضعیت موجود اظهار داشت: همانگونه که مستحضرید در چندین قسمت قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور، به مبحث اقتصاد صنایع و اقتصاد دیجیتال اشاره شده است، لیکن با گذشت حدود یک سال از تصویب و ابلاغ سند مذکور، هیچ دستگاه حاکمیتی و اجرایی به گزارش جامعی مبنی بر حوزه هوشمندسازی در صنایع نپرداخته است. از طرفی، روند توسعه و تحلیل میدانی این حوزه با توجه به ناترازیهای انرژی و منابع مورد نیاز صنایع در فواصل منظم و کوتاه لازم و ضروری به نظر می‌رسد. در راستای تسریع و استفاده از تفکر جمعی جهت رفع مشکلات و موانع، انجمن اینترنت اشیاء و علوم داده، با همراهی بیش از 300 عضو حقوقی، آمادگی خود را برای مشارکت در تدوین آئین‌نامه‌های مرتبط، با هدف پایش و هوشمندسازی بهینه صنایع و ارائه نقشه راه جامع اعلام می‌دارد.

مهر جو ادامه داد: از سوی دیگر، با توجه به موازی کاریهای دستگاهی و سازمانی در حوزههای مختلف در سطح کلان و اتلاف گسترده منابع ارزشمند ملی، پیشنهاد می‌شود «سند هم ‌راستایی استراتژِیک کشور با استراتژی حوزه صنایع مبتنی بر فناوری‌های نوین و پیشران» با همکاری و بهره گیری از تجارب انجمن اینترنت اشیاء و علوم داده و مدیران محترم تشکلها و صاحبنظران تدوین و ارائه شود.

ضرورت ریشه یابی دلایل جایگزینی نرم افزارهای داخلی با خارجی

در ادامه این نشست  صابر فیضی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران اظهار داشت: برای مدیریت مسایل مرتبط با کیفیت تجهیزات مصرفی در شبکه های ارتباطی، استاندارد سازی و  کنترل کیفیت خدمات و محصولات می تواند کمک کند.

فیضی
 

گام های اساسی طرح تربیت 1000 مدیر جوان حرفه ای
 سیاری

مجید سیاری رئیس کانون کارآفرینان برتر رسمی کشور در این جلسه ضمن تشکر از استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی برای انجام «طرح تربیت ۱۰۰۰ مدیرجوان حرفه ای» به تشریح فعالیت های انجام شده برای این طرح پرداخت و گام های اساسی در این مسیر پرداخت:

1.استحصال نظام مسائل کشور ۲. نخبه یابی ۳. روش های انتخاب و اجرای آن ۴. ورود منتخبین به باشگاه مدیران حرفه ای و اجرای برنامه توانمندسازی و شبکه سازی و... ۵. ورود در فضای مسئولیت‌های واقعی در قالب دستیار و....۶. تشکیل بانک منتخب مدیران.

وی نهایتا تاکید کرد که در این راه استفاده از ظرفیتهای انجمن ها، سمن ها، اتحادیه ها، احزاب و نهادهای حاکمیتی و دولتی برای معرفی اولیه می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

تعلل در منطقی سازی تعرفه های مخابراتی جایز نیست  

به گزارش سیتنا، در بخش دیگری از این نشست فرامرز رستگار دبیر و نایب رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران موضوعات خود را بدین گونه مطرح کرد:

رستگار


۱- چرا در مورد عادلانه کردن نرخ تعرفه تلفن و اینترنت این همه در ده سال گذشته تعلل شده است؟ مگر هزینه توسعه، نگهداری و بهره برداری از شبکه های ارتباطی و فناوری اطلاعات دراین مدت چند برابر نشده است؟

چرا وقتی که هزینه تلفن از روز ایجاد آن درایران (حد شصت سال پیش) تاکنون بر دوش مردم بوده وهمواره مشارکت مردم برای توسعه ارتباطات شهری و روستایی وجود داشته است، امروز همه در مورد گران نشدن تعرفه ها صحبت می کنند، الا خود مردم که تامین کننده منابع توسعه هستند.

برخی می گویند اول کیفیت را ارتقا دهید و بعد تعرفه را زیاد کنید. کسانی که با شبکه های ارتباطی آشنایی دارند متوجه هستند که ما در ارتباطات مشکل آنچنانی درکیفیت نداریم، مسئله ما کمیت است یعنی که نتوانسته ایم با افزایش تقاضا برای ارتباطات و اینترنت بیشتر، ظرفیت شبکه را توسعه دهیم.

در گذشته، شرکت مخابرات ایران از طریق یک دفتر به نام بررسی های فنی و اقتصادی، در مقاطع مختلف محاسباتی را برای تعرفه انجام و در هیات مدیره شرکت مخابرات بررسی و تایید می شده، سپس در مجمع عمومی شرکت مخابرات که مرکب از وزیر ارتباطات، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه بودجه بود تصویت می شد و دست آخر شورای اقتصاد که مرکب از چند وزیر اقتصادی بود تایید و ابلاغ می شد و همه مراحل در یک مدت کوتاه بود.

دبیر و عضو هیات مدیره کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازر فاوا ادامه داد: حالا چرا هرنهاد نظارتی ، مجلس و ...وارد موضوع می شوند و جو جامعه را در مقابل افزایش تعرفه منفی و این صنعت را ابتدا ضعیف  کردهو حالا نزدیک به ورشکستگی رسانده اند  و مردم هم از نتیجه کار ناراضی هستند.

رستگار

۲ - چرا با سرویس های مخابراتی و اینترنتی که غالبا در دست بخش غیر دولتی است اینگونه رفتار می کنند ولی در رابطه برق صنعتی تعرفه ها را به یکباره سه برابر می کنند و آنرا عطف به ماسبق می کنند  و در قبضی که برای صنایع می فرستند، برای پرداخت چند برابری نسبت به ماه های قبل، به صاحبان صنایع اخطار قطع برق می دهند؟

این کار درست زمانی اتفاق می افتد که صنایع در شوک عوارض و خسارت های ناشی قطع برق دو روز در هفته هستند و دستگاه های نظارتی نه به خسارت ها، نه به تهدید غیر محترمانه قطع سرویس، واکنش نشان نمی دهد.

۳ - کدام بخش از دولت به فکر قراردادهای ریالی بین تولیدکنندگان و پیمانکاران بخش خصوصی با سازمانهای دولتی و عمومی که با تصمیم شبانه برای حذف ارز نیمایی دچار چالش فراوان خواهند شد، می باشد؟

۴ - دستورالعمل ها و بخشنامه هایی که اتفاقات اشاره شده را رقم زده، کدام یک روال تعیین شده در قانون مستمر بهبود کسب و کار را قبل از اجرا طی کرده است؟

فناوری های اطلاعاتی بستر شکل گیری ابزارهای جدید حکمرانی هستند

به گزارش سیتنا، محمد مخبر، مشاور و دستیار رهبر معظم انقلاب در دو نشست متوالی با جمعی از کارآفرینان، فعالان و مدیران تشکل های حوزه فناوری اطلاعات (فاوا)، تحول در حوزه تنظیم گری را یکی از تاثیرگذارترین تحولات حوزه فناوری بر موضوع حکمرانی خواند و تاکید کرد: امروزه تنظیم گری به عنوان مهمترین کارکرد حکومت ها عملا در اختیار سکوها و پلتفرم ها قرار گرفته و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی بستر شکل گیری این ابزارهای جدید حکمرانی و مهمترین بازیگر در این عرصه هستند.

مخبر

دکتر محمد مخبر در این نشست ها که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید، افزود: اگر روزگاری به دنبال استقرار دولت الکترونیک بودیم تا خدمات دهی دولت از فضای فیزیکی به بسترهای فناوری اطلاعات منتقل شود، هم اکنون در حال گذار به دولت پلتفرمی هستیم که در آن سکوهای دیجیتال خدمات عمومی مربوط به دولت را به مردم ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: در این مسیر لازم است افراد عالم، مجرب، متخصص و متعهد با همکاری تشکل ها و انجمن های مربوطه در کشور دور هم جمع شوند و با نیازسنجی صحیح، پلتفرم هایی را که قرار است در آینده شکل گرفته و خدمات عمومی را در اختیار مردم قرار دهند، راه اندازی و مدیریت کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برای این موضوع مهم، آینده پژوهی و شناخت صحیح نیازها و پاسخگویی مناسب به آنها یک امر اساسی بوده و لازم است از هم اکنون برای پنج سال بعد بسیج شوید، بخش خصوصی را فعال کنید، نخبگان را به کار بگیرید و حتی برای رفع نیازها در حوزه بین الملل نیز برنامه‌ریزی کنید.

مشاور و دستیار رهبری خاطرنشان کرد: این یک واقعیت است که در دولت ها همیشه مشکل ایده، کمبود منابع، برنامه بلندمدت و مشکلات دیگر وجود دارد، ولی وقتی از ساختار دولتی خارج می شویم، منابع به حد کافی در دسترس قرار می گیرد، کار به سمت بخش خصوصی پیش می رود، جلوی استفاده ناصحیح از منابع گرفته می شود و بهره وری نیز افزایش پیدا می کند.

گفتنی است در این دو نشست هیات مدیره کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فاوا و تشکل های مرتبط از جمله، سندیکای صنعت مخابرات ایران، سندیکای شناسایی و مکان یابی رادیویی، سندیکای افتا، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، انجمن شرکت های نرم افزاری، انجمن صنفی کارفرمایی، شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران، انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های تولیدی دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، انجمن ترویج اینترنت اشیاء و علوم داده، اتحادیه سراسری شرکت های فنی مهندسی حفاظت الکترونیک و شبکه های ایمنی و همچنین جمعی از روسای کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی و کانون کارآفرینان برتر رسمی استان تهران حضور داشتند و درباره مشکلات فعالان اقتصادی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و سایر موضوعات مرتبط سخن گفتند.

گزارش تصویری این مراسم را ببینید:

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.