کدخبر :171618 پرینت
19 آذر 1393 - 00:41

ستاری در بوشهر، تاکید کرد:

استارت آپ ویکندها برای ایجاد مقدمات تجاری سازی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوی در سفر به استان بوشهر گفت: در عرصه تجاری سازی، حمایت های مالی باید به صورت وام و تسهیلات ویژه انجام شود و با پول های بی بازگشت و بلاعوض، عمل تجاری سازی، انجام نخواهد شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری طی سفر استان بوشهر در جمع دانشگاهیان، پژوهشگران، فعالان عرصه فناوری و مسئولان استانی حاضر شد و با یادآوری رشادت های شهیدان و رزمندگان سرفراز آن استان در دوران دفاع مقدس، یاد آنان را گرامی داشت و اظهار کرد: حماسه های درخشان زیادی در این منطقه به ویژه در عرصه هوایی و دریایی به وقوع پیوست و بوشهر همواره به عنوان یکی از مناطق اصلی پشتیبان عملیاتی در دوران جنگ تحمیلی، مطرح بود.
وی در ادامه با ابراز خرسندی از اینکه در حوزه اقتصاد دانش بنیان بخشی از برنامه ها، محقق شده است، ابراز کرد: در عرصه اقتصاد دانش بنیان امکانات کشور ما بسیار زیاد است و به طور قطع موضوع کریدور فناوری یا منطقه ویژه فناوری یاور اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.

ارائه دستاوردهای پژوهشگاه های دولتی به بخش خصوصی
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه پژوهشگاه های دولتی باید دستاوردهای خود را برای تولید به بخش خصوصی ارائه کنند، ابراز کرد: هزینه های زیادی در حوزه پژوهش به کشور تحمیل شده و بازدهی قابل توجهی در این بخش وجود نداشته و کشور نتوانسته است از این ظرفیت بهره لازم را ببرد.
ستاری با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در حوزه اقتصاد دانش بنیان، به فرهنگسازی مربوط می شود، ادامه داد: هدف ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اجرای قانون پیشرفته اقتصاد دانش بنیان است. بخشی از این قانون به بخش شناسایی مربوط می شود که فعالان این عرصه می توانند در کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان در سه مقطع شرکت دانش بنیان، شرکت دانش بنیان نوپا یا شرکت صنعتی با فعالیت دانش بنیان شرکت خود را به ثبت برسانند و از مزایای قانونی آن بهره مند شوند. با این تعریف شرکت های بزرگ نیز می توانند برای فعالیت های دانش بنیان از این امکانات بهره بگیرند.

ارج نهادن به دارایی های فکری
دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی به معافیت های مالیاتی و گمرکی شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی در این زمینه تسهیلات خوبی در اختیار شرکت ها قرار می دهد. اینکه صندوق به پرداخت تسهیلات اقدام می کند، به دلیل آن است که در قوانین بانکی، به دارایی های فکری توجه نمی شود و قانونی برای قیمت گذاری روی اختراع و ایده در آنها وجود ندارد. از این رو صندوق نوآوری و شکوفایی با ردیف بودجه قابل توجه، تلاش می کند به دارایی های فکری ارج بگذارد.

آمادگی برای حمایت از پروژه های بزرگ کشور
ستاری با بیان اینکه جهت گیری فعالیت های اقتصادی به سمت دانش بنیان با کمک و پشتیبانی مالی صندوق نوآوری و شکوفایی هدایت خواهد شد، ابراز کرد: در پروژه های بزرگ استانی نیز، صندوق نوآوری و شکوفایی آماده ورود است. ما نیز به طور خاص در پی حمایت از پروژه های بزرگ اقتصادی در حوزه دانش بنیان هستیم.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با طرح این سوال که استان ها با توجه به طرح آمایش سرزمین، چه برنامه هایی برای آینده در نظر گرفته اند، گفت: فناوری و اقتصاد دانش بنیان قطعا در حوزه هایی همچون آمایش سرزمین و اشتغالزایی استان ها، ورود جدی دارد. نفت، گاز، شیلات، کشاورزی و نخلداری حوزه هایی هستند که با کمک فناوری، می توانند بازارهای زیادی را به تسخیر خود درآورند.

حمایت از برندسازی
وی با بیان اینکه حوزه دانش بنیان تنها به فناوری های بزرگ توجه ندارد بلکه فناوری های میانه هم مورد توجه این حوزه است، ابراز کرد: ایجاد فناوری های جدید در بخش هایی همچون کشاورزی و شیلات که به افزایش تولید محصول باکیفیت، صادرات آن و تبدیل کردن آن به یک برند بینجامد، در اقتصاد دانش بنیان تعریف شده است و ما نیز از این فعالیت ها به ویژه در حوزه برندسازی حمایت می کنیم. چرا که برندسازی در همه حوزه ها امری دانش بنیان است.
رئیس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با اشاره به اهمیت علوم پایه و مرز دانش در برنامه ریزی ستادهای این معاونت بیان کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی که اخیرا با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به بنیاد علم ایران تغییر نام یافته است، در حوزه علوم پایه و مرز دانش حمایت های لازم را اعمال می کند. با این حال بحث تجاری سازی دستاوردهای علمی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این امر با ارائه تسهیلات قابل اجرا است.

وام به جای حمایت های بلاعوض در تجاری سازی
ستاری افزود: اشتباهی که در گذشته وجود داشت این بود که برنامه ریزی ها در حوزه تجاری سازی با اعتبارات بی بازگشت صورت می گرفت. این کار در بخش علوم پایه منطقی است اما در عرصه تجاری سازی، حمایت های مالی باید به صورت وام و تسهیلات ویژه انجام شود و با پول های بی بازگشت و بلاعوض، عمل تجاری سازی، انجام نخواهد شد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین ابراز کرد: فرآیند بروکراسی در حمایت از شرکت های دانش بنیان، رفته رفته سهل تر می شود. اما اگر شرکتی نتواند حائز حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی شود، به معنای آن است که ساز و کار داخلی آن دچار ایرادات ساختاری است و قطعا در حوزه تجاری سازی با مشکل مواجه خواهد شد.

سرمایه گذاری در مرز دانش و عدم ورود به تجاری سازی
ستاری با بیان اینکه دانشگاه ها در امر تجاری سازی فعالیت های دانش بنیان نقش مهمی را می توانند ایفا کنند، اظهار کرد: دانشگاهها در سطح استان ها باید وارد این عرصه شوند و علاوه بر بحث فناوری، به مباحثی همچون ایجاد اشتغال و فرهنگسازی نیز توجه ویژه داشته باشند. باید شرایطی را فراهم آورند که مردم حلاوت حاصل از پژوهش درست را با تولیدات ارزشمند در زندگی خود بچشند.
وی افزود: وظیفه ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت از دانشگاهیانی است که توانایی ورود به عرصه اقتصاد دانش بنیان را دارند تا این فرهنگ گسترش پیدا کند که دانشگاه؛ یک نهاد کار آفرین است. اغلب دانشگاه های کشور از جامعه دور هستند و مشارکتی در رفع نیازهای اساسی مردم ندارند. در حالی که دانشگاه ها باید بتوانند مشکلات استان خود را حل کنند و به تصمیم گیری ها در استان کمک کنند.

استارت آپ ویکندها برای ایجاد مقدمات تجاری سازی
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به رویداد استارت آپ ویکند هایی که هر ماه با حمایت مرکز شتابدهی نوآوری معاونت علمی در حال اجراست، تصریح کرد: اینگونه برنامه ها به دانشجویان کمک می کند که در کنار فضای علمی و تحصیلی با مقدمات تجارت و فضای اقتصادی هم آشنا شوند، تا بعد از کار روی ایده خود بتوانند با یک سرمایه اولیه مختصر اقدام به راه اندازی شرکت کنند.
براساس این گزارش، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، صبح امروز به منظور بازدید از مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی، دیدار و گفت وگو با اساتید دانشگاه، صاحبان علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان وارد استان بوشهر شد.
بازدید از پارک علم و فناوری بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه خلیج‌فارس، با اساتید، نخبگان، دانشجویان و صاحبان شرکت های فناور دانش بنیان نیز به دیدار، گفت وگو و تبادل نظر از برنامه های این سفر بوده است.
وی همچنین ظهر امروز طی این سفر، از طرح کلان ملی میگوی عاری از بیماری خاص معاونت علمی بازدید کرد. حضور درکارگروه پژوهش و فناوری استان بوشهر را نیز در برنامه بعدازظهر این سفر قرار داشته است.
در این سفر جمعی از معاونان و مشاوران معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری وی را همراهی کردند.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.