کدخبر :1707 پرینت
15 اسفند 1390 - 12:49

ویژه نامه‌ی نوروزی ‬ماهنامه‌ی مدیریت ارتباطات منتشر شد

متن خبر

ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات - اسفندماه 90 و فروردین‌ماه 91 - به مدیرمسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی، در 168 صفحه منتشر شد.

 

به گزارش سیتنا، «بهاریه ارتباطات»، «چهره سال رسانه»، «چهره سال جامعه اطلاعاتی»، «موسیقی»، «سینما»، «تحلیل ماه»، «رویدادهای سال در حوزه ارتباطات»، «ادبیات» و «اندیشه» از پرونده‌ها و سرفصل‌های مطالب این ویژه‌نامه نوروزی است. همچنین در این ماهنامه، پرونده‌ای به مناسبت سالگرد زلزله و سونامی ژاپن با عنوان «اطلاع‌رسانی در بحران» منتشر شده است.

 

 ضرورت اقدام‌پژوهی در حوزه «مدیریت ارتباطات» عنوان سرمقاله این شماره «مدیریت ارتباطات» به قلم مدیرمسؤول است.

 

در این ویژه‌نامه یادداشت‌های اختصاصی پروفسورکاظم معتمد‌نژاد، پروفسوریحیی کمالی‌پور، دکتر سعید رضا عاملی، دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر امید علی مسعودی، دکتر فریدون وردی‌نژاد، دکتر علی اصغر محکی، دکتر اسماعیل قدیمی، دکتر مجید رضاییان،دکتر داوود زارعیان، دکتر مهدی کرباسیان، غلامرضا کاظمی‌ دینان، محسن پاک‌آیین، دکتر محمود ترابیان، ابراهیم رستمیان مقدم، محمود احمدی، نگین حسینی، دکتر حمید ضیایی‌پرور، سعید معادی، علی حیدری، دکتر امیر مسعود مظاهری و سعید شهبازی در قالب «بهاریه‌ ارتباطات» منتشر شده است.

 

«چهره سال فعالان رسانه‌ای کیست؟» و «چهره سال فعالان جامعه اطلاعاتی کیست؟» پرسش‌های مربوط به مطالبی است که توسط مریم محبی و سید تقی کمالی تهیه شده و با درج نظرات 117 نفر از اساتید، کارشناسان و فعالان این دو حوزه در مورد انتخاب چهره‌های برتر رسانه و جامعه اطلاعاتی در سال 90 و دلایل انتخاب آنهاست.

 

اما دکتر حسن بشیر نیز در سلسله مطالب خود در «مدیریت ارتباطات» که با عنوان «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمانی» منتشر می‌شود، مهم‌ترین محورهای گفتمانی رسانه‌های بیگانه در سال 1390 را بر مبنای گزارش‌های خبری مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

 

«جایگاه تبلیغات تجاری در اقتصاد امروز ایران» عنوان پژوهش دکتر محمود دهقان طزرجانی است که برای نخستین بار در «مدیریت ارتباطات» منتشر شده است. او در این پژوهش ابتدا نگاهی گذرا بر اصول حاکم بر سه مکتب اقتصاد دولتی، اقتصاد سرمایه‌داری و اقتصاد اسلامی داشته و سپس به جایگاه تبلیغات تجاری در این سه مکتب اقتصادی پرداخته است.

 

«تقدیس الفبای فارسی در تاجیکستان»، تیتر انتخاب شده برای گفت‌وگوی امیرعباس تقی‌پور با دکتر علی‌اصغر شعردوست، سفیر ایران در دوشنبه است. شعردوست در گفت‌وگوی اختصاصی با ماهنامه مدیریت ارتباطات به بیان زوایایی از اهمیت توسعه زبان فارسی در این کشور و دلایل روی آوردن برخی از کشورهای حوزه قفقاز و آسیای مرکزی به الفبای لاتین پرداخته است.

 

«رویدادهای مهم رسانه‌ای و ارتباطی در سال 90؛ هر ماه یک رویداد» از دیگر مطالب این ویژه نامه به قلم فاطمه عسگری آزاد است. پدیده رسانه‌های اجتماعی: جنگ دو قطب، ویکی‌لیکس: هیاهوی بسیار برای هیچ، افزایش شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما، سوهان اعصابی به نام تلویزیون، حضور هنرمندان ایرانی در سطح جهان و حواشی آن، کلمه‌ها روی لوح‌ها جان می‌گیرند؟، ازدواج سلطنتی بریتانیا؛ بزرگ‌ترین شوی دنیا، افتخار رسانه‌ای نشاندن پهپاد نصیب العالم شد، پ نه پ! گسترش هم پیدا نکنم؟ تقلید از شبکه‌های ماهواره‌ای در رسانه‌های داخلی، رونق فیلم‌های سه بعدی: می‌خواهم زنده بمانم و حضورستارگان سینما روی صحنه از رویدادهای مهمی است که نویسنده به اختصار پیرامون هر یک از آنها به ارائه دیدگاه خود پرداخته است.

 

«تک‌نگاری بر سینمای امروز، از هنر تا صنعت» عنوان مطلب ورودی به پرونده «سینما»ی این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است که به همت رضا قربانی و همکارانش، آماده شده و در آن زوایای مختلف این صنعت مورد توجه قرار گرفته است. بررسی صنعت سینما در گفت‌وگویفاطمه عسگری آزاد و رضا قربانی با محمدعلی حسین‌نژاد -تهیه‌کننده و محقق اقتصاد سینما، گفت‌وگوی لیلا مقدم‌فر با پرویز اجلالی -جامعه‌شناس- در مورد سینما و چالش‌های تغییر سبک زندگی، بررسی آسیب‌ها و فرصت‌های تولید و توزیع در سینمای ایران نوشته‌ مریم محبی، گزارش محمدجواد هنرمند ساری و گفت‌وگوی وی با داوران جشنواره فیلم فجر درباره افت محسوس مخاطبان سینما و اظهاراتداود رشیدی،جمال شورجه،علیرضا رئیسیان و داود میرباقری در این خصوص، آشنایی با معروف‌ترین وب سایت سینمایی کل جهان، گفت‌وگوی قاسم سرافرازی بادکتر ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران در مورد سینمای ایران، بررسی کتاب ستارگی: صنعت میل و طلب توسط محمد معماریان، بررسی 10 فیلم ایرانی که که بیشترین فروش سینمای بعد از انقلاب را داشته‌اند توسط مینا والی، تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش صنعت سینما از شکل‌گیری ایده تا دیده شدن فیلم توسط محمدجواد هنرمند ساری، فن‌آوری چه بر سر صنعت سینما می‌آورد، بررسی آماری دلایل کم رونقی سینمای ایران و طبع متفاوت مردم و منتقدان سینمایی در کنار یادداشت نگین حسینی با موضوع سینمای اسکاری اصغر فرهادی از نگاه ارتباطاتی از مطالب این پرونده است.

 

منوچهر دین‌پرست در سرویس اندیشه ماهنامه مدیریت ارتباطات به اتفاق همکارانش به بررسی زوایای زندگی «مارشال مک ‌لوهان» پرداخته است. نگاهی به زندگی و آثار مارشال مک‌لوهان نوشته‌ محسن آزموده، رسانه گرم و سردبه روایتمک لوهان ترجمه جمشید زمانی، گفت‌وگوی فاطمه باباخانی با دکتر غلامرضا آذری، درباره مک‌لوهان و آثارش در ایران، واکاوی ایده «دهکده جهانی» در گفت‌وگوی وی با دکتر هوشنگ عباس‌زاده، گفت‌وگوی ابراهیم عبدالله‌زاده با دکتر منصور ساعی درباره اندیشه‌های مارشال مک لوهان و ترجمه گفت‌وگو با مارشال مک‌لوهان با عنوان رسانه هنوز هم پیام است توسط محمد میرزایی عناوین مطالب این پرونده است.

 

موسیقی و شکل‌گیری ارتباطات با مخاطب عنوان پرونده هنری ویژه‌نامه‌ »مدیریت ارتباطات» است. در این پرونده با لوریس چکناواریان آهنگساز ورهبر ارکستر، پری ملکی، کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده تار، مجید انتظامی آهنگساز، محمدرضا لطفی آهنگساز و نوازنده تار، اعضای گروه کامکارها، ارسلان کامکار آهنگساز، فرهاد فخرالدینی آهنگساز، داریوش پیرنیاکان نوازنده تار و سه‌تار، درویش‌رضا منظمی نوازنده کمانچه، همایون خرم آهنگساز و نوازنده ویولون، صدیق تعریف خواننده، حسن ناهید نوازنده نی و هوشنگ ظریف نوازنده تار، گفت‌وگو شده است. این گفت‌وگوها را یاسر یگانه، محمد صفاجویی، آمن خادمی و مجتبی دانشی انجام داده‌اند.

 

همچنین در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، پرونده‌ای به نویسندگی و مترجمی نگین حسینی به مناسبت سالگرد زلزله و سونامی ژاپن در اسفندماه گذشته منتشر شده که در آن نگاهی عمیق به عملکرد رسانه‌های جمعی ژاپن و آمریکا در این حادثه شده است. رسانه‌ها رویفرمان خوابشان برد، رکورد تلویزیونی برای زلزله و سونامی ژاپن،دو ضرورتدر پوشش خبری بحران، گفت‌وگو با رئیس مرکز ملی آمادگی بلایا در دانشگاه کلمبیا در مورد خبرنگاری در زمان زلزله و گفت‌وگو با افشین والی‌نژاد، خبرنگار ایرانی مستقر در توکیو، مطالب این پرونده را تشکیل می‌دهند.

 

اما تأملی بر سبک زندگی در عصر فن‌آوری‌های مدرن، موضوع اصلی پرونده جامعه اطلاعاتی را تشکیل می دهد. موضوعات این پرونده عبارتند از: به کدام شیوه زندگی را زندگی می‌کنید؟ نوشته‌ سیدتقی کمالی، انقلاب ارتباطات یاواژگونی سبک زندگی؟ نوشته‌ آزاده مرنی، سبک زندگی مجازی در آمریکا: کلیسای سایبری ترجمه‌ی زهره خوارزمی، بررسی «انقلاب فن‌آورانه در عصر اطلاعات» در گفت‌وگوی سیدتقی کمالی و الهه حسینی با نانسی بایم استاد دانشگاه کانزاس آمریکا، گفت‌وگوی هاجر شادمانی با اردشیر انتظاری استاد جامعه‌شناسی با عنوان بی‌هنجاری، بیماریاجتماع ایرانی در عصر اطلاعات، بررسی تأثیر تبلیغات در تغییر سبک زندگی مخاطبان در گفت‌وگو با علیرضا حسینی پاکدهی توسط ناصر غضنفری، گفت‌وگوی الهه حسینی با پروفسور حسین باهر با عنوان سبک زندگیبه صورت ظواهر تمدن و بواطن فرهنگنمایان می‌شود، بازخوانی سبک زندگی در دنیای ارتباطات توسط سیدفریبرز موسوی، شبکه‌های اجتماعی آنلاین و گسترش سبک زندگی جهان‏وطنانه نوشته محمد مهدی مولایی، گفت‌وگوی هاجر شادمانی با دکتر نعمت‌الله فاضلی با موضوع بازاندیشی مثبت رسانه‌ای و تغییر سبک زندگی ایرانی، گفت‌گو با دکتر ناصر فکوهی توسط نجیبه محبی و تشریح آثار و پیامدهای فن‌آوری‌های نوین بر جامعه ایرانی توسط دکتر علی‌اصغرکیا.

 

«خاطرات؛ رسانه‌های صبور» نیز در پرونده‌ ادبیات و به همت حمید نورشمسی منتشر شده است. نظرسنجی درباره برترین آثار مکتوب مستند در دهه 80 توسط صادق وفایی، درباره خاطره و داستان نوشته محسن فرجی، عطش و آتش خاطرات نوشته‌ی سید قاسم یاحسینی و داستان روی شانه‌های خاطره سوار است نوشته‌ علی‌الله سلیمی را می‌توانید در این پرونده بخوانید.

 

همچنین بخش شانزدهم ترجمه‌ کتاب «نگارش در روابط‌عمومی» نوشته‌ی تامس.اچ.بیوینز با ترجمه علیرضا باستانی در این شماره منتشر شده است.

 

اما پایان بخش ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات، قسمت اول خاطراتعلی‌اکبر عبدالرشیدی با عنوان قصه ناتمام است.

این ویژه‌نامه از شانزدهم اسفند ماه و از طریق پیشخوان مطبوعات و یا سایت www.prshop.ir قابل تهیه است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.