کدخبر :1601 پرینت
04 اسفند 1390 - 09:23

شما به بنگاه شادمانی «آقای ضرغامی» دعوت شده‌اید!

متن خبر

سیتنا - از شنبه گذشته به یکباره رسانه ملی با چند سریال طنز و مفرح (!) به سراغ مردم آمده تا در آخرین روزهای اسفند، شاید کمی از تلخی گرانی‌های پایان سال بکاهد و یا این که در ایام انتخابات، وظیفه خود را در ایجاد فضایی شاد و مفرح انجام داده باشد. هرچند این دست لودگی‌های نخ‌نما شده و قدیمی، بتواند برای دقایقی لبخند را بر لبان مردم بنشاند، اما آیا دوستان در صدا و سیما به این نیندیشیده‌اند که این نسخه‌ها دیگر قدیمی شده و لزوم برنامه‌سازی در مناسبت‌ها، تنها یک رفع تکلیف نیست که از روی مشق‌های قدیمی دوباره‌نویسی کنند؟

 

چندی است که سیاست یک بام و چند هوای صدا و سیما، گریبان مدیران مهمترین رسانه ما را گرفته است؛ چنان که در ماه گذشته، آنها مجبور به حذف ده بخش از سریالی شدند که در پربیننده‌ترین ساعات شب پخش می‌شد و کار یکی، دو سریال به جایی کشید که گروه ویژه‌ای برای ختم بخیر کردن موضوع‌های جنجالی آنها تشکیل شد!

 

اما اکنون و در آستانه انتخابات، تلویزیون قصد ایجاد شور عمومی در میان مردم دارد. از برنامه‌های انتخاباتی آنها می‌گذریم که در حوصله این نوشته نیست و در وقت مناسب به سیاست یک بام و دو هوای آن و استفاده ابزاری از تریبون تلویزیون برای برخی کاندیداها خواهیم پرداخت، ولی چه اتفاقی که تلویزیون به یکباره با پخش سه سریال بنگاه شادمانی به راه انداخته است؟

 

بی‌گمان، یکی از دلایل آن نزدیک شدن به زمان انتخابات است، ولی آیا این روش مناسبی برای این امر است؟ رسانه‌ای که بیشتر نظارتی بر محتوای سریال‌های خود را ندارد و به یکباره مجبور به حذف برخی از سریال‌ها می‌شود، چگونه می‌تواند با پخش سریال‌های طنزی که فرمول ساخت آنها قدیمی و مربوط به یک دهه پیش است، به مردم خود احترام بگذارد؟

 

سریال‌هایی که بیشتر با لودگی چند بازیگر در نقش‌های کلیشه‌ای همراه است و غالبا با به طنز کشیدن طبقه فرودست همراه است و از راه تمسخر قشر خاصی از جامعه، قصد نشاندن لبخندی هرچند گذرا را بر لب‌ها دارد. این در حالی است که اگر در همان زمان که طبقه فرودست در سریال‌های دست‌پخت آقایان در حال تمسخر و تحقیر هستند، شبکه تلویزیون را عوض کنید، یکی از نمادهای همین طبقه متوسط در پس زمینه‌ای، پرچم کشورمان با موزیکی حماسی و احیانا صدای گرم محمد نوری که می‌خواند «ای ایران ایران...»، پای صندوق رأی می‌رود تا در این مشارکت ملی شرکت کند و بخشی از حماسه ایران باشد.

 

باید به دوستان عزیز در صدا و سیما گفت که مردم بیش از پیش به وظیفه خود آگاهند و هر جا که لازم بوده، وظیفه خود را به درستی انجام داده‌اند؛ اما این شمایید که باید به مردو و ذایقه آنها احترام بگذارید؛ به کار بردن ترفندهای قدیمی و نخ‌نما شده، صرفا برای رفع تکلیف و آمار دادن آخر سال، چندان لایق شور و شعوری بس بالاتر از این که مردم دارند، نیست.

منبع : تابناک

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.