چالشهای پایهگذار 27 سالهی ترک تحصیل کردهی فیسبوک با بازار بورس
متن خبر
ورود فیسبوک به بازار بورس مسالهای است که توجه همگان را به خود جلب کرده است؛ در این راستا پیشبینی میشود که این شرکت رکورد جدیدی در فروش سهام به نام خود ثبت کند، اما ورود به بورس هرگز خالی از خطر نیست.
به گزارش سیتنا (CITNA.IR) به نقل از دویچهوله، پیش از این که فیسبوک به شهرت و گستردگی امروز خود دست یابد، مارک زاکربرگ، جوانترین عضو گروه بنیانگذاران این شبکه اجتماعی، «اختیار خرید سهام» این شرکت را در آینده برای خود تضمین کرده بود. البته قیمت تعیین شده در مقایسه با ارزش امروز فیسبوک بسیار ناچیز است.
حال با ورود این شرکت به بازار بورس، خرید این سهام، ثروت بزرگی را برای پایهگذاران این شبکه اجتماعی به همراه خواهد آورد.
به تازگی و بر اساس برآوردهای موجود دربارهی قیمت سهام این شرکت در آستانهی ورودش به بازار بورس، ادارهی مالیات آمریکا، زاکربرگ را موظف به پرداخت یک و نیم میلیارد دلار مالیات کرده است.
این رقم بالاترین مقدار مالیاتی خواهد بود که تا به حال توسط شخصی حقیقی پرداخت شده است. البته برای زاکربرگ جای نگرانی وجود ندارد. اگر رقم پیشبینی شده فروش سهام فیسبوک مطابق برآوردها باشد و زاکربرگ مجبور به پرداخت یک و نیم میلیارد دلار مالیات شود، نام وی همچنان در قسمت بالای لیست پولدارترین افراد دنیا باقی خواهد ماند.
این موفقیت برای جوان بیست و هفت سالهای که ترک تحصیل کرده و تنها هشت سال پیش وارد بازار کار شده بسیار چشمگیر است.
ارزش فیسبوک تا کنون حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شدهاست. در بهار این شبکه اجتماعی وارد بازار بورس میشود و داوطلبان میتوانند سرمایهگذاری کنند.
در این میان خیلی از جوانان طرفدار وی با شعار «مارک، من میخواهم یک سهم از تو داشته باشم!» بر این باورند که این کاغذ تضمینی برای ثروتمند شدن آنها در مدت زمانی کوتاه است.
شهرت، شرط لازم ولی نه کافی
به گزارش سیتنا، شهرت یک موسسه یا شرکت مهم است اما برای کسب موفقیت آن در بازار بورس کافی نیست. در بازار بورس شرط لازم داشتن طرحی برای رشد و گسترش است.
متن این پرونده توضیح میدهد که میزان قدرت مالی این شرکت به شکل قابل توجهی به تعداد اعضای فعال این شبکه بستگی دارد که البته همین مورد یکی از خطرات موجود بر سر راه فیسبوک به سوی بازار بورس است.
تعداد «کابران فعال» فیسبوک در حدود ۸۴۵ میلیون نفر اعلام شدهاست، اما پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که حداقل میزان فعالیت یک عضو برای این که «کاربر فعال» تلقی شود چقدر است؟
فیسبوک برای جذب سرمایهگذاران تأکید زیادی بر این عدد بزرگ و تاثیرگذار میکند. این تعداد از سال گذشته ۳۹ درصد افزایش یافتهاست. ولی آنچه که برای وال استریت اهمیت دارد ادامه یافتن این افزایش است که مشکل به نظر میرسد.
در صورتی که این افزایش ۳۹ درصدی ثابت بماند بعد از حدود ۵ سال تمام ساکنین زمین عضو فیسبوک خواهند بود.
امکانات فیسبوک برای افزایش درآمد
البته راههای دیگری نیز برای رشد موجود است. برای مثال جذب اعضا به صرف وقت بیشتر بر روی صفحات این سایت یا وضع قانون پرداخت حق عضویت. درآمد فیسبوک در سال ۲۰۱۱ حدود ۷ /۳ میلیارد دلار بوده که یک میلیارد آن سود خالص محسوب میشود.
در ازای هر کاربر فعال، فیسبوک مبلغی در حدود ۱۸ /۱ دلار کسب میکند. از دید بازار بورس این مبلغ باید بتواند پیوسته افزایش یابد.
منبع اصلی درآمدهای فیسبوک تبلیغات است. این شبکه با استفاده از دادههای کاربران تبلیغات هدفمند بر روی صفحات آنها قرار میدهد. ۸۵ درصد درآمد فیسبوک در سال گذشته از همین راه تامین شده است.
نکته قابل توجه این است که نیمی از کاربران فیسبوک در مسیر رفت و آمدهای روزانه خود، بر روی دستگاه تلفن همراه سری به صفحه فیسبوکشان میزنند. تعداد این کاربران روز به روز در حال افزایش است، اما با امکاناتی که شرکتهای تلفن همراه به مشتریان خود ارائه میدهند فیسبوک نمیتواند تبلیغاتش را بر روی این دستگاهها نمایش دهد.
یک ایده جدید برای نمایش همزمان محتویات صفحات کاربران و تبلیغات مناسب آنها دقیقا چیزی است که این شرکت امروز به آن احتیاج دارد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید