کدخبر :11334 پرینت
18 آذر 1392 - 14:14

گزارش 100 روزه از بازار لوازم خانگی!

متن خبر

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است «کاسبی که می‌گوید در سال گذشته ضرر کرده حتماً دروغ می‌گوید»

 

به گزارش سیتنا، همشهری اقتصادی نوشت:

 

«لوازم خانگی آن‌قدر در یک سال اخیر گران شده که کمتر خانواده‌ای از تبعات آن بی‌بهره مانده. همانگونه که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با می‌گوید: «سال گذشته رشد بیش از 100 درصدی در این بخش رخ داده، اما شانس یار بود که دولت تغییر کرده وگرنه همان مساله پارسال امسال هم تکرار می‌شد.»

محمد طحان‌پور البته به موضوع جدیدی هم اشاره می‌کند؛ این که برنده‌های سامسونگ و ال‌جی که در بازار هستند همه مونتاژ داخل‌اند، اما این قضیه را شرکت‌ها اعلام نمی‌کنند، چون تمایل مردم به خرید کالای خارجی است.

 

به عنوان اولین پرسش بفرمایید، وضعیت بازار لوازم خانگی پس از روی کار آمدن دولت جدید چگونه است؟

اگر بخواهم وضعیت روشنی از بازار را در این روز‌ها اعلام کنم باید بگویم بازار در رکود است؛ البته این رکورد را در مقایسه با سال‌های قبل می‌گویم؛ یعنی الان وضعیت معاملات مطلوب نیست، اما این رکود به چند دلیل مثبت است؛ سال‌های قبل تا پیش از انتخابات تمام نگاه‌ها به این بود که ماه آینده کالا‌ها‌ گران می‌شود. خرید امروز بهتر از فرداست، در نتیجه مردم به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کردند و این مساله در قیمت‌ها تأثیر می‌گذاشت. مردم می‌خواستند 6 ماه قبل از عروسی جهیزیه را بخرند؛ به عبارت دیگر، فروشگاه‌ها افزایش فروش کاذب داشتند. علت آن هم به عدم اطمینان برمی‌گشت. تولید‌کننده هم وضعیتی مشابه داشت. تهیه مواد اولیه برای آینده با نگرانی صورت می‌گرفت، در نتیجه امروز می‌خرید به هوای اینکه فردا سود کرده باشد.

 

این وضعیت الان برعکس شده و به علت اینکه تقاضا به امید آینده کاهش یافته مثبت است؟

بله! با روی کار آمدن دولت جدید آن مسائل تمام شده. مردم امیدوار این ذهنیت را دارند که دولت توانایی حفظ بازار را دارد. علت آن هم به اعتقاد بنده به خاطر انتخاب نعمت‌زاده برای وزارت صنعت بوده است. الان مردم آن تلاش و عجله سال گذشته را ندارند. نیازی نمی‌بینند برای ماه‌های آینده عجله‌ای داشته باشند.

 

آیا این مساله بر روند فروش فروشگاه‌ها و سود و زیان آنها تأثیر نگذاشته است؟

چرا تأثیری که گذاشته این بود که فروشگاه‌های کوچک با سرمایه‌های کوچک که دنبال سود از شرایط گذشته بودند، الان با مشکل مواجه شده‌اند و این مساله باعث تعدیل بازار شده است. اما یک نکته را بگویم، کسی که می‌گوید در سال گذشته ضرر کرده حتماً دروغ می‌گوید. بازاری‌ها همه از شرایط سال گذشته سود کردند. سرمایه‌ها را اگر بررسی کنید، میزان آن متفاوت شده است.

 

به قول شما شرایط روبه بهبود است، اگر ارتباطات جهانی با بازار داخل برقرار شود، چه توصیه‌ای به خریداران دارید؟

توصیه این است که حتماً اگر کالای خانگی می‌خرند از فروشگاه‌هایی بخرند که پروانه دارند، فاکتور فروش را از فروشنده بخواهند و حتماً در داخل فاکتور قید شده باشد که ساخت کدام کشور و با کدام گارانتی فروش رفته است. توصیه می‌کنم اگر تولید داخل می‌خرند حتماً از کالایی استفاده که به کالای خوب ایرانی شهرت یافته است.

 

یک شکایتی که خریداران دارند گرانی بیش از حد لوازم خانگی در یک سال اخیر بوده است. به طور مثال برای شخصی که به دنبال تهیه جهیزیه است، قیمت‌ها بسیار متفاوت از سال گذشته شده است.

سال 91 نسبت به سال 90 لوازم خانگی بیش از 100 درصد گرانی را تجربه کرد، اما از انتهای 91 تاکنون گرانی نداشته‌ایم، اما اگر سیاست‌های دولت همانند سال گذشته بود شاید امسال هم بیش از 100 درصد گرانی داشتیم.

 

سهم کالا‌های قاچاق در بازار لوازم خانگی چگونه است؟

قاچاق را در شهر‌های مرزی نظیر اهواز، خرمشهر، لار و بانه داریم. این شهر‌ها هم عمدتاً تأمین‌کننده کالای مورد نیاز شهر خود هستند و کمتر در تمام کشور کالا‌های قاچاق شده این شهر‌ها عرضه می‌شود. لوازم خانگی به سبب حجیم بودن، آمار زیادی در واردات قاچاق ندارد. تنها ال‌سی‌دی و لوازم کوچک‌تر اندکی رونق دارند. این کالا‌ها با قیمت مناسب رقیب جدی کالا‌های با گارانتی و حتی تولید داخل هستند. البته کالا‌های گارنتی‌دار به دلیل که گفتم و بیشتر مونتاژ داخل هستند قیمت بالایی هم دارند. تلویزیون‌های بالای 15 اینچ تنها از طریق واردات رسمی صورت می‌گیرد، اما بیشتر مصرف این کالا‌ها هم در سایز‌های پایین‌تر است. سازمان حمایت نظارت کافی بر قیمت کالای عرضه داخل ندارد، به‌همین دلیل قیمت‌ها در بازار تقریباً با همانی که از طریق قاچاق و با هزینه بیشتر وارد شده همان قیمت تولید داخل را دارد.

 

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.