با رفع فیلتر فیسبوک، "کلوب" با ریزش شدید مخاطب مواجه میشود
یک کارشناس رسانه با اشاره به توسعه شبکه های اجتماعی در فضای مجازی گفت: نتایج یک مطالعه تحقیقاتی نشان می دهد یک هشتم از زوج های آمریکایی در فضای مجازی با هم آشنا شده اند.
به گزارش گروه دریافت خبر سیتنا، حجت الله نیکی ملکی در نخستین نشست دوره راهبری فضای مجازی در موسسه خدمات مشاوره، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی به تشریح تاثیرات شبکه های اجتماعی مجازی در دنیای امروز پرداخت.
او با بیا اینکه سه و نیم میلیون کاربر اینترنت در دنیا وجود دارد که از این میان یک میلیارد و 200 میلیون نفر عضو شبکه اجتماعی فیس بوک هستند، گفت: امروز رسانه های جمعی شبکه های مجازی، مخاطبانی انبوه دارند چرا که مفهوم رسانه های نوین در پایان قرن بیستم و با ورود اینترنت جدی شد.
به گفته او از ویژگی های رسانه های اجتماعی، تعاملی بودن، انعطاف پذیر بودن، در دسترس بودن و قابل استفاده بودن برای همه بدون نیاز به مهارت خاص است و 20 درصد از وقت کاربران اینترنتی در رسانه های اجتماعی می گذرد.
این پژوهشگر حوزه رسانه با تقسیم بندی شبکه های اجتماعی از نظر مخاطب به سه دسته شبکه های سرآمد، شبکه های متوسط و شبکه هایی با مخاطب خاص، خاطرنشان کرد: شبکه های سرآمد حداقل 100 میلیون کاربر دارند و شبکه های اجتماعی متوسط در حال حذف شدن هستند در حالیکه شبکه هایی با مخاطب خاص رو به فزونی می رود.
نیکی ملکی به بحث بازاریابی اشاره کرد که بازارهای کوچکی با محصولات خاص برای مشتریانی خاص وجود دارند که بازارهای بزرگ، قدرت رقابت در چنین بازارهای کوچکی را ندارند و گفت: شبکه هایی با مخاطب خاص چنین هستند چرا که در حوزه های تخصصی کار کرده و حلقه های متخصصین را در آن شبکه اجتماعی و در یک حوزه تخصصی خاص شکل می دهند.
به گفته او با حذف شبکه های اجتماعی متوسط، شبکه های اجتماعی سرآمد از نظر مخاطب رشد 11.7 درصدی داشته اند.
این کارشناس رسانه یادآور شد: قبل از فیس بوک، شبکه اجتماعی اورکات در سال 84، بیشترین مخاطب را در بین کاربران ایرانی داشت به طوریکه در رده بندی های جهانی، ایران بعد از آمریکا و برزیل بیشترین کاربر اورکات را داشت.
او معتقد است: اگر فیس بوک در ایران، رفع فیلتر شود شبکه اجتماعی کلوب دچار مشکل شده و با ریزش مخاطب مواجه می شود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید