شبکههای مجازی به کمک قربانیان توفان فیلیپین شتافتند
وضعیت مناطق توفانزده فیلیپین بحرانی است. آسیبدیدگان نیازمند کمک فوری هستند. سایتهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی نقشی پررنگ و موثر برای کمک به قربانیان این حادثه طبیعی برعهده گرفتهاند.
به گزارش پایگاه خبری سیتنا (CITNA.IR)، تصاویری که از مناطق توفانزده شرق فیلیپین به دنیا مخابره میشود از وضعیت اسفبار آسیبدیدگان این فاجعه طبیعی خبر میدهد. توفان "هایان" که سرعت بادهای آن به بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت میرسید، جمعه (۸ نوامبر/ ۱۷ آبان) با قدرت تمام دو جزیره "لیته" و "سمر" واقع در شرق فیلیپین را درهم نوردید.
بر اساس آخرین آمار، دستکم ۱۰ هزار نفر از ساکنان این دو جزیره جان خود را از دست دادهاند. از سرنوشت هزاران تن هم هنوز خبری در دست نیست. بسیاری نمیدانند که آیا بستگان یا دوستانشان از این فاجعه جان سالم به در بردهاند یا نه.
شبکههای اجتماعی و سایتهای اینترنتی اکنون نقش پررنگی را برای یافتن افراد ناپدید شده و همینطور جمعآوری و هماهنگی کمکهای انساندوستانه به قربانیان این حادثه طبیعی بر عهده گرفتند.
راههای جستجوی افراد ناپدید شده
گوگل با امکان "یافتن فرد" سایت جدیدی را راهاندازی کرده است که میتوان مشخصات افراد ناپدید شده را در آن وارد کرد.
به این ترتیب چنانچه فرد دیگری در مورد سرنوشت یا محل اقامت افراد ثبت شده در این سایت اطلاعاتی داشته باشد، میتواند اطلاعات خود را به آگاهی دیگران برساند. در حال حاضر مشخصات ۲۲ هزار و ۹۰۰ نفر در این سایت ثبت شده است.
جستجوی افراد ناپدید شده را میتوان در شبکه خبری توییتر هم دنبال کرد. در این شبکه اغلب تصویر فرد ناپدید شده و همینطور اطلاعاتی در مورد اینکه این فرد آخرین بار در چه مکانی دیده شده هم اضافه میشود.
همچنین پاتریک مایر، یک سوئیسی که برای" بنیاد قطر" کار میکند، سایتی با نام MicroMappers راهاندازی کرده است. افراد داوطلب میتوانند با گشتن در توییتها، آنها را به بخشهای مختلف دستهبندی کنند.
به عنوان مثال علاوه بر دسته "ناپدید شدگان"، دستههای "درخواست مشخص برای کمک" یا "تخریب زیرساخت و بناها" هم در این سایت در نظر گرفته شده است. اطلاعات دستهبندی شده در نهایت در اختیار سازمان ملل متحد قرار میگیرد.
ارائه کمک در محل حادثه
به گزارش سیتنا، سایت دویچه وله ادامه میدهد: همزمان با راهاندازی حساب کاربری Twitter-Account @Typhoonhaiyan تلاش میشود پایگاهی برای کمک به آسیبدیدگان راهاندازی شود.
بنیانگذاران این صفحه سه نهاد "Backspace News", "Asia Centria" و "Newsgon" هستند که فهرستی با هشتک (#) پیشنهاد کردهاند، علامتی که دستهبندی پیامهای توییتری را آسانتر میکند. به عنوان مثال پیشنهاد شده کسانی که به کمک فوری در محل نیاز دارند #RescuePH ارسال کنند. البته این شیوه تا کنون پاسخگو نبوده، چون برخی از کاربران پیامهای دیگری را هم با همین کد ارسال کردهاند.
در مقابل سایت گوگل برنامهریزی بهتری داشته است. این سایت با همکاری دولت فیلیپین یک "Crisis Map" (نقشه بحران) راهاندازی کرده است. روی این نقشه پایگاههای درمانی، ستادهای بحران و کمیتههای جابهجایی افراد مشخص شده است.
درخواستهای جهانی ارسال کمکهای انساندوستانه
سازمانهای بزرگ امدادرسانی نیز با انتشار پیامهایی در صفحات اینترنتی خواستار کمکهای مردمی به آسیبدیدگان توفان فیلیپین شدند.
صلیب سرخ آلمان هم در صفحه فیسبوک درخواست ارسال کمکهای انساندوستانه کرده است. آلمانیها پس ازسونامی سال ۲۰۰۴ در شرق آسیا حدود ۷۰۰ میلیون یورو به آسیبدیدگان این حادثه کمک کردند.
اکنون امید آن میرود که انتشار این پیامها موجب تشویق بیشتر مردم سراسر جهان برای کمک به قربانیان توفان سهمگین فیلیپین شود. سایتهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی تا کنون به راهکاری موثر برای هماهنگی کمکهای فوری به قربانیان این حادثه تبدیل شدهاند.
در این میان شخص دیگری هم که چندان انتظار نمیرفت در این عرصه فعال شود به اهمیت شبکههای مجازی پی برده است. پس از فاجعه فیلیپین رهبر کاتولیکهای جهان، پاپ فرانسیس اول هم با ارسال پیامهای توییتری با پیروان کلیسای کاتولیک ارتباط برقرار کرده است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید