کدخبر :10456 پرینت
12 آبان 1392 - 11:52

ارائه‎ی پیش‌نویس قطعنامه‎ی ضدجاسوسی به سازمان ملل

متن خبر

در بحبوحه رسوایی برنامه‌های نظارتی امریکا، پیش نویس یک قطعنامه ضدجاسوسی نوشته شده توسط آلمان و برزیل به سازمان ملل ارائه شده است.

 

به گزارش سیتنا، پیش‌نویس این قطعنامه که در روز جمعه ارائه شده است، بر حق حریم خصوصی مجددا تاکید شده است و این که نباید حریم خصوصی، خانواده، خانه یا مکاتبات با مداخلات خودسرانه و غیرقانونی مواجه شود.

 

در حال حاضر در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، بر حق حریم خصوصی تصریح شده است.

 

پیش‌نویس قطعنامه، علاوه براین، بار دیگر بر این موضوع تاکید کرده است که همان حقوقی که مردم در خارج از اینترنت دارند، باید در اینترنت نیز داشته باشند، بویژه باید از حق حریم خصوصی از جمله در زمینه نظارت بر ارتباطات و تماس‌ها، برخوردار باشند.

این پیش‌نویس قبل از تحویل به شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بحث و بررسی، ابتدا باید به دبیرخانه سازمان ملل داده می‌شد.

 

این اقدام آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل، هر دو مورد جاسوسی گسترده سازمان آژانس امنیت ملی امریکا قرار گرفته‌اند.

 

مرکل از امریکا خواسته است که تا پایان سال ۲۰۱۳ با آلمان و فرانسه توافقنامه ضدجاسوسی امضا کند. براساس افشاگری‌های اخیر، امریکا از هر دو کشور آلمان و فرانسه جاسوسی می‌کرده است.

 

صدراعظم آلمان همچنین تاکید کرده است که جاسوسی علیه برلین و پاریس که نزدیک‌ترین متحد امریکا محسوب می‌شوند، باید متوقف شود.

در ۲۶ ماه اکتبر، گزارشی منتشر شده در هفته‌نامه دراشپیگل فاش کرد که تلفن موبایل مرکل، از سال ۲۰۱۲، در فهرست شنود سرویس خدمات ویژه آژانس امنیت ملی امریکا قرار داشته و تا ژوئن ۲۰۱۳ نیز شماره تلفن همراه وی همچنان در فهرست سازمان نظارتی امریکا قرار داشت.

 

به گزارش پرس تی وی، در ماه گذشته، نیز روسف که در مجمع عمومی سازمان ملل سخن می‌گفت خواستار وضع مقررات بین‌المللی برای اطلاعات خصوصی و محدود کردن برنامه های جاسوسی که اینترنت را هدف قرار می‌دهد، شد.

 

این درخواست روسف بعد از انتشار گزارش‌هایی از سوی شبکه تلویزیونی گلوبوی برزیل در ماه سپتامبر مطرح شد. این گزارش فاش کرد که سازمان جاسوسی امریکا ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی و پیامک‌های رئیس جمهوری برزیل را رصد می‌کرده است.

 

سنودن در ماه ژوئن، دو برنامه‌جاسوسی فوق محرمانه دولت امریکا را فاش کرد که طبق آن مشخص شد آژانس امنیت ملی امریکا و اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی) تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی میلیون‌ها امریکایی و اروپایی را از طریق شرکت‌های مهم اینترنتی نظیر فیس بوک، یاهو، گوگل، اپل و مایکروسافت شنود و رهگیری می‌کنند.

 

رسوایی آژانس امنیت ملی امریکا زمانی ابعاد گسترده‌تری یافت که اسنودن اطلاعاتی را درباره فعالیت‌های جاسوسی این آژانس در کشورهای متحد امریکا فاش کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.