کدخبر :9893 پرینت
15 مهر 1392 - 18:50

سالگرد تاسیس شبکه خبری ICTPRESS

متن خبر

پانزدهم مهر سال 84 ، شبکه خبری ICTPRESS به صورت آزمایشی فعالیت مقدماتی را آغاز کرد و در سال 87 این فعالیت توسعه یافت و اکنون به عنوان تنها مرجع اطلاع رسان واژه محور محتوا در حوزه فناوری های نوین در ایران فعالیت می کند.

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، محمد فواد رحمان سرشت روزنامه نگار و مدیرمسئول شبکه خبری آی سی تی پرس "ICTPRESS" گفت: طرح اولیه برای راه اندازی این شبکه در اواخر دهه هفتاد شمسی همزمان با توسعه مبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات و بسیاری مفاهیم فناوری های نوین در سال های آغازین هزاره سوم میلادی و انفجار اطلاعاتی عصر جامعه اطلاعاتی آماده شد.

وی افزود: به موازات آماده سازی پلن اولیه برای راه اندازی این شبکه ، ساختار اولیه در قالب پایگاه رسانه ای ICTPRESS از طریق تامین محتوا در این حوزه و تجهیز بانک اطلاعات محتوا و کلید واژه پی گیری شد.

رحمان سرشت خاطرنشان کرد: در ادامه این راه و در آستانه تغییر نام و شرح وظایف وزارت ICT مبنای راه اندازی خبرگزاری ICT شکل گرفت که به عنوان پایگاه اطلاع رسانی تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 84 آغاز به کار کرد و پس از طی مراحل مقدماتی و اطلاع رسانی نقطه به نقطه سرانجام در سال 1387 به صورت رسمی و توسعه یافته با اخذ مجوز رسمی از اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی به تولید محتوای واژه محور در حوزه ICT و دیگر شاخه های فناوری های پیشرفته مبادرت ورزید.

مدیر مسئول شبکه خبری فناوری نوین "ICTPRESS" اظهار داشت: این شبکه به اطلاع رسانی گسترده بر مبنای کلید واژه در تولید محتوای فناوری های پیشرفته روز جهان مانند : ICT ، نانو فناوری ، بیو فناوری ، رباتیک ، هوش مصنوعی ، فناوری هسته ای ، سلول های بنیادی، فناوری انرژی های نو ، به صورت روزانه مشغول فعالیت است.

رحمان سرشت در ادامه گفت: ساختار پیاده سازی سایت اینترنتی شبکه خبری ICTPRESS مبتنی بر جستجوی کلیدواژه ای و موضوعات متنوع و طبقه بندی شده فناوری های پیشرفته است.

وی تصریح کرد: سایت کاربر محور است و طوری برنامه ریزی شده تا اقشار مختلف متخصص در مراجعه به بخش های مختلف آن به راحتی بتوانند به محتوای مورد نظر خود دسترسی یابند و این موضوع به روشنی در نقشه تبیین شده سایت نیز قابل مشاهده است.

کاربران در مراجعه و بازدید از سایت ictpress.ir برای دست یابی به محتوای مد نظر می توانند از طرق مختلف اقدام کنند که یکی از بارزترین موارد مراجعه کاربران به بخش موضوعات سایت در صفحه اول و اواسط ستون سمت راست سایت است.

 

رحمان سرشت گفت: در این بخش کاربران به راحتی می توانند از طریق نوار متحرک باکس موضوعات ، کلید واژه ای را انتخاب و با کلیک روی آن به کلیه محتوای دسته بندی شده بر اساس تاریخ دیگر مشخصه های خبری و اطلاع رسانی متعارف دسترسی یافته و به صورت دلخواه آن را ذخیره یا به چاپ برسانند.

 

کاربران همچنین برای دسترسی به محتوای طبقه بندی شده می توانند به آرشیو روزانه مراجعه کنند یا از طریق منوی اصلی در قسمت تحتانی هدر سایت به بخش آرشیو اخبار مراجعه کرده و قسمت مورد نظر را کلیک کنند.

 

سایت طوری برنامه ریزی شده که در سه بخش ارتباطات ، فناوری اطلاعات و فناوری های نوین در قالب عنوان سرویس خبری در منوی بالای سایت برای کاربران قابل دسترسی و این سایت همانطور که قابل مشاهده است از سه صفحه اصلی به غیر از صفحه اول تشکیل شده است.

 

صفحات اصلی شامل موارد یاد شده در پاراگراف بالا مربوط به سرویس خبری است که در هر سرویس قالب صفحه اول شامل محتوای مرتبط با آن سرویس نمایش داده می شود.

 

در صفحه اول به طور روزانه 4 موضوع کلیدی از نگاه رسانه ای ICTPRESS در قسمت اسلاید شو نمایش داده می شود که در قالب تیتر های یک تا 4 و مطالب برگزیده هستند.

 

در بخش فناوری نوین "hi-tech" که دامین مجزایی نیز برای صفحه داخلی آن در نظر گرفته شده "hightech-press.com" کاربران می توانند خبرها و گزارش های فناوری های پیشرفته را 
دنبال کنند.

 

لازم به ذکر است که آخرین اخبار در بخش روی خط خبر به صورت آرشیوی قابل مشاهده است و کسانی که سر خط اخبار را در باکس تحتانی تیترهای اسلاید شو مشاهده می کنند و به دنبال مخزن آن می گردند می توانند به این بخش مراجعه کنند.

 

مدیر مسئول سایت تخصصی ICTPRESS در ادامه گفت: این سایت در قالب محتوایی شامل : گزارش های تحلیل خبری ، گزارش های تصویری ، خبر ، یادداشت ، مقاله و دیگر به اطلاع رسانی روزانه می پردازد.

 

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از مهمترین رسالت ها و آرمان های راه اندازی این پایگاه ، معرفی توانمندی ها و دستاوردهای متخصصان و نخبگان ایرانی و تولیدات داخل کشور بوده است لیکن کاربران می توانند اخبار مربوط به این موضوعات را در بخش مهمی از سایت و در ستون اخبار ایران جستجو کنند و آرشیو آن را با همین عنوان از منوی اصلی بالای سایت جستجو کنند.
اخبار بین الملل و آنچه مربوط به رویدادهای مختلف بین المللی مانند نمایشگاه ها ، سمینارها ، کنفرانس ها ، جشنواره ها در اقصی نقاط جهان می شود را کاربران می توانند یکی از طریق بنرهای تبلیغاتی لینک شده به صفحات اختصاصی رویداد مورد نظر و دیگری از طریق مراجعه به ستون بین الملل یا بخش موضوعات سایت جستجو کنند.

 

با توجه به اینکه یکی از مهمترین موارد در حوزه فناوری های پیشرفته مشاهده فناوری ها و محصولات روز جهان است لذا کاربران در بخش گزارش های تصویری می توانند به آخرین یافته های روز دست بایند و آنانی که به دنبال گزارش های تحلیلی ، گفت و گو و نقدهای کارشناسی هستند نیز با مراجعه به باکس میانی صفحه اول خواسته شان تامین خواهد شد.

 

بخش نگاه رسانه سایت به ارتباط با رسانه ها و انعکاس اخبار منتشره شده می پردازد و در قسمت کتب و مجلات علاقه مندان می توانند با برخی از آثار منتشر شده و بسیاری از نشریات مرتبط دسترسی یابند.

 

بخش دیدگاه به انتشار یادداشت ها و دیدگاه های مسئولان ، کارشناسان این حوزه می پردازد و در قسمت مقاله نیز دانشجویان و متخصصان می توانند به مطالعه مقالات برگزیده در موضوعات متنوع بپردازند و آرشیو آن با همین عنوان از منوی اصلی بالای سایت جستجو کنند.

 

اعلام نرخ ارز برای کاربران فناوری از آن جهت موثر است که اگر مسافر رویدادهای خارج از کشور هستند موقعیت را بسنجند و اگر هم به کسب و کار دراین حوزه مشغول هستند بررسی آن برای بسیاری از موارد کاربرد خواهد داشت.

 

رحمان سرشت تاکید کرد: شبکه خبری ICTPRESS به عنوان محور کلیدی گروه سایت های اطلاع رسانی "آتی پرس" به معنای آینده پارسی و برند اصلی این گروه فعالیت می کند و کاملا خصوصی بوده و به هیچ ارگان یا نهادی وابسته نیست و درآمدهای خود را از طریق ارائه خدمات محتوای و رسانه ای و همچنین درج آگهی و تبلیغات مرتبط تامین می کند.

 

وی در ادامه گفت: سایت شبکه خبری فناوری ictpress.ir با شناخت دقیق و لحظه ای از موضوعات مختلف حوزه فناوری تمرکز بر کلیدواژه ها را شاخص مفهومی و عینی موضوعات قرار داده و به اطلاع رسانی در بیش از 400 کلید واژه تاکنون مبادرت ورزیده است. 

 

اهدف راه اندازی پایگاه :
گسترش و اعتلای فناوری اطلاعات و ارتباطات
اطلاع رسانی و کمک به جنبش نرم افزاری
گشودن درگاهی قابل اعتماد برای سفر به اعماق علم و فناوری
افزایش سطح آگاهی جامعه
پی ریزی بساط ثبات جامعه اطلاعاتی ایران همپای جهان
فرهنگ سازی عمومی دربکارگیری فناوری اطلاعات
ایجاد فضای مناسب اندیشه
معرفی ، شناسایی و توسعه ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات
تولید و اشاعه محتوای ناب بومی
ایجاد پایگاه بازشناسی بخش خصوصی فعال در ICT
انعکاس اخبار و بررسی چالش های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحلیل موضوعی
شناسایی و معرفی نخبگان
تبیین جایگاه فناوری اطلاعات برای توسعه پایدار
تولید خوراک مناسب رسانه ای در حوزه فناوری اطلاعات
کمک به بازیابی ،بازشناسی و بازسازی یا مهندسی مجدد فرایندهای مدیریت فناوری اطلاعات
کمک به رشد اقتصاد ایران از طریق پررنگ نمودن کاربردهای فناوری اطلاعات برای اقتصاد
کارآفرینی برای نیروی فعال خبرنگار و عوامل رسانه ای مستعد در حوزه علمی و فناوری و شناسایی آثار ICT در اشتغال
شناسایی و معرفی مراکز فناوری اطلاعات و رشد و مشاوره جهت تحصیل مراحل عالی فناوری برای دانش پژوهان
اطلاع رسانی مناسب و به موقع
ایجاد زمینه لازم برای جهانی شدن از طریق بررسی ابعاد تجارت الکترونیکی
فراهم آوری زمینه گذار از شکاف دیجیتالی با فرصت دیجیتالی به ترمیم دیجیتالی
بررسی ابعاد مذهب در فناوری اطلاعات و اخلاق فناوری اطلاعات و جامعه اطلاعاتی
ایجاد پورتال دانش از مجرای فناوری اطلاعات و ارتباطات و پاسخ به نیاز علمی دانش پژوهان

 

دیدگاه راه اندازی پایگاه:
در آغازین سالهای هزاره سوم رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات جلوه نوینی از جهان را در ماهیت عصر دیجیتال و جامعه جهانی اطلاعات پدیدار گشته که به عنوان نهالی نوپا برای بقای خود به ناچار نیازمند تغذیه مناسب و بموقع آنهم با عناصری از جنس اطلاعات است.
در این میان ،ایران به عنوان کشوری در حال توسعه با حضوری فعال و به هنگام در عرصه بین الملل ، خود را منشاء اثری بر اتفاقات پیرامونش درجهان گردانید ونام جامعه اطلاعاتی ایرانی را برچشم انداز اجتماعی آتی خود انتخاب نمود.

اما با وجود اینکه مدت زمان کوتاهی از ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به دروازه های این آب و خاک می گذرد ،قلمرو آن تا بدان حد پیش رفته که جایگاه ایران را به عنوان نقطه تجاری و هاب ارتباطاتی منطقه خاورمیانه تبیین نموده است .

این در حالی است که مهمترین مسئله در جامعه اطلاعاتی جهانی تامین خوراک محتوایی ،آنهم برای هر کشور و به ویژه محتوای بومی است ؛ از طرفی اطلاعات به عنوان زیرساختار محتوا گنجینه ای گرانبها است که امروزه دسترسی سریع ، صحیح،مکفی و موثربه آخرین تحولات و تغییرات آن ،عامل برتری افراد و ملتها بریکدیگر شده است .
از سوی دیگر با عنایت به تغییرات لحظه به لحظه حوزه سخت افزار و سیستم های ارتباطاتی ، روش انتقال اطلاعات ،دیگر از حالت سنتی به شیوه های مدرن امروزی مبدل گشته و بواسطه ابزاری چون اینترنت و بر پایه زیرساخت هایی همچون فیبرنوری ، ماهواره و از این قبیل صورت می پذیرد .
در این میان عنصر اصلی انتقال اطلاعات " رسانه " است .
این عنصرارتباطی و اطلاع رسانی خود نیز همگام با تغییرات پیرامونش جلوه جدیدی یافته است که با عنوان رسانه دیجیتالی ، سایبر یا الکترونیکی از آن یاد می شود.
با این وصف به دلیل اینکه انتقال سریع اطلاعات و اساسا ً تولید محتوای لازم و به دنبال آن اطلاع رسانی صحیح و صریح ،عامل موثر برای تامین خوراک مدیریتی ، فرهنگی و اقتصادی است ، بنابراین توسعه پایدار کشور را سبب می شود.
در این جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان عنصری توانمند ساز در حال حاضر نیازمند درگاه های وسیع اطلاع رسانی برای عمومی جامعه اطلاعاتی است تا دست در دست اتحاد با یکدیگر به فرهنگ سازی ابعاد مختلف موضوع بپردازند .
این پایگاه و کادر فعال در آن نیز با توکل بر خداوند یکتا و عنایت به عملکرد پیشکسوتان و کارشناسان این عرصه با امید به خدمتگذاری برای جامعه ایرانی آغاز بکار کرده و تمام همت و تلاش خود را در جهت تحقق آرمان های ایران اسلامی و تبیین درست جایگاه فناوری در کشور بکار بسته است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.