معاون طرح و برنامه بانک سامان در گفتوگو با سیتنا خبر داد: راه اندازی عظیمترین دیتاسنتر بانکی/ باجهها و خودپردازهای سیار جایگزین شعب در زمان حوادث غیرمترقبه
بانک سامان با سرمایه گذاری زیاد، نسبت به راه اندازی عظیم ترین دیتاسنتر بانکی اقدام کرده که با لحاظ موارد امنیتی و کاربری از برترین تکنولوژی های روز دنیا در بین سایر بانک ها است و تا حدود یک ماه دیگر به بهره برداری می رسد.
دکتر "احمد مجتهد" معاون طرح و برنامه بانک سامان در گفتوگو با خبرنگار سیتنا (citna.ir)، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بانک سامان از پیشروان بانکداری الکترونیک در ایران است و عموم مردم بانکداری الکترونیک را به نام بانک سامان می شناسند و ایده ها و اندیشه های بانک سامان هنوز یکی دو قدم جلوتر از بانک های دیگر است.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری بانک سامان در حوزه فناوری اطلاعات طی سال های اخیر رقم قابل توجهی بوده است. دیتاسنتر بانک سامان که مراحل بازسازی و نوسازی را طی می کند و تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد، مدرن ترین دیتاسنتر در میان بانک های کشور است. در عین حال طبق پیش بینی کارشناسان این سیستم تا 10 سال آینده جوابگو خواهد بود.
مجتهد گفت: در این دیتاسنتر، تمام موارد امنیتی و استفاده از تکنولوژی های جدید را در نظر گرفتیم. البته ما یک دیتا سنتر پشتیبان (mirror) دیگر داریم که در صورت بروز مشکل برای دیتاسنتر اصلی، برای ارایه خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.
معاون طرح و برنامه بانک سامان به وجود دیتاسنتر دیگر این بانک در خارج از تهران اشاره و خاطرنشان کرد: در صورت بروز هرگونه حادثه غیرمترقبه در پایتخت، یک کپی از همه اطلاعات بانکی در دیتاسنتر پشتیبان وجود دارد که با این سیستم پشتیبان به هیچ عنوان نگران بروز مشکل برای اطلاعات بانکی نخواهیم بود.
معاون طرح و برنامه بانک سامان در ادامه گفتوگو با سیتنا، در خصوص استفاده این بانک از دستگاه باجه و خودپرداز سیار بانکی، گفت: دو دستگاه باجه و خودپرداز سیار در اختیار داریم که در صورت بروز حوادث غیرمترقبه در هر نقطه از کشور، این دستگاه ها را به نقطه هدف ارسال می کنیم تا در اسرع وقت نسبت به ارائه خدمات بانکی به مشتریان اقدام کنند؛ به عبارت دیگر این باجه ها و خودپردازهای سیار جایگزین شعبه بانک در آن نقطه می شوند.
مجتهد خاطرنشان کرد: ما از طریق سه کانال فیبرنوری، دکل های اینترنت و ماهواره با دیتاسنتر مرکزی بانک در ارتباط هستیم. بنابراین قطعی ما تقریبا صفر است؛ چرا که در صورت بروز مشکل در هر کدام از این مسیرهای ارتباطی، کانال دیگر را جایگزین می کنیم.
وی ادامه داد: در سال جاری اینترنت بانک را به نت بانک تبدیل کردیم. که اینترنت بانک ما شامل 18 خدمات بود که در نت بانک به 23 سرویس ارتقاء یافته است که با احتساب 10 سرویس جدید دیگر بانک، مجموع خدمات ارائه شده توسط بانک به 33 سرویس افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه گفت: 10 درصد از تراکنش های بانکی در داخل شعب و مابقی از کانال های ارتباطی خارج شعب مشتمل بر کارت بانک، تلفن بانک و اینترنت بانک انجام می شود و میزان رشد اینترنت بانک ما در بین سایر بانک ها رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: آینده سیستم بانکی در دنیا به سمت حذف شعب پیش می رود. شعب بانکی در کانادا رو به کاهش است، همچنین طبق آمار مستند در آمریکا هزینه یک تراکنش بانکی در یک شعبه 130 سنت و همین تراکنش از طریق بانکداری الکترونیک به یک سنت کاهش می یابد. البته این آمار در داخل ایران برای شعب یک بانک محاسبه شد که نسبت یک به 70 را نشان داد.
وی ادامه داد: طبق آمار دیگر، ما از نظر تعداد تراکنش های پایانه های فروشگاهی در کشورمان، همرتبه فرانسه هستیم. که البته بخشی از این جهش در بانکداری الکترونیک را مدیون طرح واریز یارانه ها هستیم که بخش های مختلف جامعه را به سمت بانکداری الکترونیک سوق داد.
دکتر مجتهد در بخشی دیگر از گفتوگو با سیتنا گفت: در 8 سال نخست فعالیت بانک حدود 70 - 80 شعبه بیشتر نداشتیم که تعداد شعب ما طی 3 سال اخیر به 151 شعبه افزایش یافت. در حال حاضر شعب ما در همه استان ها حضور دارد که البته تعداد 40 درصد از این شعب در تهران متمرکز می باشند.
وی در پایان با اشاره به راه اندازی نرم افزار "بانکسا"توسط بانک سامان گفت: بانک سامان اولین بانکی بود که فعالیت بورس اوراق بهادار را به صورت آنلاین شروع کرد و در حال حاضر حجم معاملات از طریق این سیستم بسیار بالا است.
انتهای پیام
دیدگاهها
گزارش خوب و مفیدی است.
در سایت راه پرداخت با ذکر منبع کار شد.
افزودن دیدگاه جدید