کدخبر :306982 پرینت
13 شهریور 1403 - 15:00

کدام کشورها استفاده از ایکس را ممنوع کردند؟

برخی کشورها در برهه‌های زمانی خاصی به طور موقت، دسترسی به شبکه اجتماعی ایکس را محدود کرده‌اند، کشورهای محدودکننده استفاده از ایکس در زمان‌های خاص اغلب به این بهانه متوسل می‌شوند که این رسانه اینترنتی ابزاری برای مخالفان سیاسی به منظور برقراری ارتباط است.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، با ممنوعیت استفاده از شبکه اجتماعی ایکس در برزیل که از روز شنبه اجرایی شد، این کشور هم به باشگاه کوچک کشورهای عمدتا تحت کنترل رژیم‌هایی پیوست که درباره این شبکه اجتماعی تصمیم مشابهی گرفته‌اند.

فراتر از ممنوعیت‌های دائمی، برخی کشورها هم در برهه‌های زمانی خاصی به طور موقت، دسترسی به شبکه اجتماعی ایکس را محدود کرده‌اند.

کشورهای محدودکننده استفاده از ایکس در زمان‌های خاص اغلب به این بهانه متوسل می‌شوند که این رسانه اینترنتی ابزاری برای مخالفان سیاسی به منظور برقراری ارتباط است. در میان این کشورها می‌توان به مصر در سال ۲۰۱۱، ترکیه در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۳ و ازبکستان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۱ اشاره کرد.

خبرگزاری فرانسه فهرستی از برخی کشورها را که پیش از برزیل، استفاده از شبکه اجتماعی ایکس را ممنوع کرده‌اند، جمع‌آوری کرده است.

ایکس

یکی از این کشورها چین است. پکن در ژوئن ۲۰۰۹ (خرداد ۱۳۸۸) استفاده از توییتر (ایکس کنونی) را ممنوع کرد. این اقدام زمانی صورت گرفت که استفاده از این پلتفرم در میان مردم کاملا جا افتاده بود. از آن زمان، بسیاری از مردم چین به استفاده از جایگزین‌های ملی مانند شبکه‌های اجتماعی ویبو (Weibo) یا وی‌چت (WeChat) روی آورده‌اند.

ترکمنستان، کشوری منزوی در آسیای میانه، نیز در اوایل دهه ۲۰۱۰ توییتر را در کنار بسیاری دیگر از سرویس‌ها و وب‌سایت‌های خارجی مسدود کرد.

روسیه هم از سال ۲۰۲۱ دسترسی به شبکه اجتماعی ایکس را مسدود کرد. مقام‌های روسیه استدلال کردند که این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد «محتوای غیرقانونی» منتشر کنند.

در میانمار هم استفاده از شبکه اجتماعی ایکس از فوریه ۲۰۲۱ ممنوع شد. مقام‌های این کشور دسترسی به اینترنت در میانمار را به‌شدت کنترل می‌کنند و به مخالفان اجازه نمی‌دهند برای هماهنگی برنامه‌هایشان از شبکه‌های اجتماعی مانند ایکس استفاده کنند.

دولت پاکستان هم اعلام کرده است که مسدود کردن استفاده از شبکه اجتماعی ایکس در این کشور دلایل امنیتی دارد.

در همین حال نیکلاس مادورو، نخست‌وزیر ونزوئلا که اعلام برنده شدن او در انتخابات با انتقادهای جدی مواجه شد، دستور داد از ۹ اوت دسترسی به شبکه اجتماعی ایکس به مدت ۱۰ روز تعلیق شود. این ممنوعیت که با سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات سراسری در این کشور همراه بود، همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.