کدخبر :307562 پرینت
25 شهریور 1403 - 15:13

لمس از راه دور؛ فناوری جدید برای فرار از تنهایی

پژوهشگران دانشگاه کالج لندن فناوری پوششی تازه‌ای ساخته‌اند که سامانه لمسی ملهم از طبیعت خوانده می‌شود و شامل پوشش سیلیکونی کوچکی است که روی نوک انگشت قرار می‌گیرد و با اتصال به‌ یک دستگاه کوچک سلول‌های عصبی را از راه ارتعاش تقویت می‌کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دستگاه پزشکی پیشرفته‌ای که قادر است حس «طبیعی» و «زنده» لمس کردن را شبیه‌سازی کند، چاره‌ای است برای افراد منزوی و تنها و به ما، حتی اگر دور از یکدیگر باشیم، امکان می‌‌‌دهد تا از تماس فیزیکی عزیزانمان لذت ببریم.

به گزارش نیویورک‌پست، پژوهشگران دانشگاه کالج لندن فناوری پوششی تازه‌ای ساخته‌اند. این فناوری که «سامانه لمسی ملهم از طبیعت» یا به اختصار BAMH خوانده می‌شود شامل پوشش سیلیکونی کوچکی است که روی نوک انگشت قرار می‌گیرد و با اتصال به‌ یک دستگاه کوچک سلول‌های عصبی را از راه ارتعاش تقویت می‌کند.

به گفته دکتر سارا آباد، یکی از پژوهشگران در این پروژه، با این دستگاه می‌توان احساس دست دیگری را در دست گرفتن و لذت در آغوش‌گرفتن او از راه دور را ایجاد و «احساس لمس را وارد تعاملات اجتماعی مجازی کرد».

آباد در این زمینه گفت:‌ «برای مثال، در دوره همه‌گیری، احتمالا اعضای خانواده‌ها در یک شهر و نزدیک به هم زندگی ‌نمی‌کردند و از همین رو برای حفظ پیوند‌‌های اجتماعی، که امر بسیار مهمی است، به لمس کردن یکدیگر نیاز داشتند، اما تماس‌های ویدیویی نمی‌توانست این امکان را فراهم کند.»

این درحالی‌ است که با این فناوری پوششی جدید، می‌توان چهار سلول عصبی محرک کلیدی را فعال کرد تا به کاربر «احساس واقعی لمس کردن» را منتقل کند. البته این فناوری کاربردهای بالقوه جذاب دیگری هم دارد. برای مثال، این فناوری لمسی در جراحی‌‌هایی که به کمک ربات انجام می‌شود، می‌تواند پوست را اسکن و تجزیه و تحلیل کند تا مشخص شود که آیا نشانه‌های سرطان در آن وجود دارند یا نه. از این فناوری همچنین می‌‌توان در درمان سندرم تونل کارپال (عصبی میانی) و احتمالا روزی برای کنترل مواد رادیواکتیو از راه دور استفاده کرد.

محققان در مرحله بعد می‌خواهند در کارآزمایی بالینی گروه آزمایشی‌ را گسترش دهند و در مورد اینکه چگونه ممکن است افراد در طول زمان حس لامسه‌شان را از دست بدهند، دانش بیشتری به دست آورند. محققان برای پی‌بردن به این موضوع، دست‌کم به ۱۰ نفر که حس لامسه‌شان را از دست داده‌اند نیاز دارند تا در کارآزمایی بالینی چند ماه آینده از آن‌ها بهره ببرند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.